Vihreät nuoret vaatii maa- ja metsätalousministeri Jari Leppää (kesk.) vetäytymään Timmermansin kirjeestä tai eroamaan

“Lepän toiminta on ongelmallista, koska suunniteltu kirje on hallitusohjelman vastainen. Metsästrategian luonnos nostaa esiin monia samoja asioita kuin Marinin hallituksen hallitusohjelmaan on kirjattu. Lisäksi Suomi on jo aikaisemmin hyväksynyt EU:n biodiversiteettistrategian, joka onympäristölinjauksiltaan samankaltainen metsästrategian luonnoksen kanssa”, toteaa puheenjohtaja Peppi Seppälä.

“Lepän toiminta on kyseenalaista myös siksi, että hallituspuolueet eivät ole keskustelleet kirjeen allekirjoittamisesta. Yksikään ministeri tai hallituspuolue ei voi pimittää tietoa hallituskumppaneiltaan - varsinkaan kun on kyse näin isoista linjauksista ilmastolle ja luonnon monimuotoisuudelle. Leppä väittää metsästrategian valmistelun olleen epädemokraattista ja jäsenvaltioiden määräysvaltaa murentavaa, mutta voidaan kysyä, kuinka avointa Lepän itsensä toiminta on ollut”, huomauttaa puheenjohtaja Brigita Krasniqi.

“Vihreät nuoret on johdonmukaisesti vaatinut niin Suomea kuin Euroopan unioniakin tekemään enemmän ilmastokriisin ja luontokadon torjumiseksi. Metsäpolitiikka ei ole tässä mikään poikkeus, ja EU:n metsästrategian luonnoksesta löytyykin monia hyviä keinoja näiden ongelmien ratkaisemiseksi. Jos kestävämmän metsäpolitiikan edistäminen ei käy Jari Lepälle tai keskustalle, niin sille emme voi mitään, mutta toivoisimme kuitenkin jatkossa avoimempaa hallitusyhteistyötä ja hallitusohjelman noudattamista. Näissä Leppä ei ole onnistunut. Tilanne voidaan vielä korjata, jos Leppä vetäytyy Timmermansin kirjeestä. Jos Leppä ei noudata hallitusohjelmassa sovittuja periaatteita, tulee hänen erota tehtävästään”, vaativat Vihreiden nuorten puheenjohtajat Peppi Seppälä ja Brigita Krasniqi.

Vihreät nuoret vaatii sukupuolineutraalien vessojen lisäämistä kaupunkeihin!30.6.2021 16:02:56 EEST | Tiedote

“Kunnissa voidaan edistää vähemmistöjen oikeuksia monin eri keinoin. Vähemmistöjen oikeuksien edistäminen on jäänyt näissä kuntavaaleissa moniin symbolisiin keinoihin. Pride-liputus on tärkeä teko, mutta sateenkaarioikeuksien edistämisessä on tehtävä ennen kaikkea myös konkreettisia tekoja, joita on monia”, toteaa puheenjohtaja Brigita Krasniqi. “Julkinen tila kuuluu kaikille. Kyse on ensisijaisesti jokaisen ihmisen turvallisuudesta. Sukupuolivähemmistöt kohtaavat pahimmillaan väkivaltaa ja häirintää käyttäessään vessoja, jotka muut käyttäjät mieltävät heille vääriksi esimerkiksi ulkonäön perusteella”, muistuttaa puheenjohtaja Peppi Seppälä. “Etenkin kuntien omistamissa tiloissa kuten kirjastoissa tulee ottaa käyttöön sukupuolineutraalit vessat. Kuntien tulee myös tehdä yhteistyötä esimerkiksi kauppakeskuksien kanssa ja kartoittaa kunnan sukupuolineutraalit vessat sekä tiedottaa niistä tiedotuskanavissaan”, päättävät puheenjohtajat Brigita Krasniqi ja Peppi Seppälä.

Vihreät nuoret ja Pohjola-Nordenin Nuorisoliitto: Saamen kielten opetusta parannettava kunnissa!21.4.2021 11:48:26 EEST | Tiedote