Vihreiden Koponen: Muutos hoitajamitoitukseen on tehtävä hallitusti

Eduskunta keskusteli keskiviikkona 28.9. vanhuspalveluiden tilanteesta ja terveyspalveluiden kriisiytymisestä. Vihreiden ryhmäpuheenvuorossa kansanedustaja Noora Koponen korosti, että hoitajamitoituksen muutos on tehtävä hallitusti.

– Hoitajamäärän riittämättömyys ei ole uusi ilmiö. Se ei ole tapahtunut yhden yön aikana, ei yhden vuoden aikana, eikä edes yhden hallituskauden aikana. Me olemme jo pitkään olleet tilanteessa, jossa sosiaali- ja terveysalalla työskentelevät kädet ovat uupuneet kannattelemaan heikoimpia tilanteessa, jossa omien jalkojen alta katoaa maa, sanoo Koponen.

Koponen kertoi Vihreiden olevan sitoutuneita siihen, että vanhuspalveluiden, hoiva- ja terveyspalveluiden tilanne otetaan tosissaan. Vihreiden mielestä tilanne, jossa avun saaminen ei ole enää itsestäänselvyys silloin kun sitä tarvitsee, täytyy korjata.

– Valitettavasti maassamme on lukuisia kuntia ja alueita, joissa sosiaali- ja terveyspalveluiden saatavuus on kriittisessä tilassa. Hyvinvointialueiden strategioiden suunnittelussa ja toimeenpanossa valmistelijoilta vaaditaan nyt paljon, mutta jalkoihin eivät saa jäädä he, jotka tietävät palveluiden toteuttamisesta ja asiakkaiden tarpeista kaikkein eniten, siis työntekijät. Myös riittävä rahoitus palveluiden järjestämiseen alueille on turvattava, ja alueilta kantautuvaa huolta toiminnan käynnistymiseen liittyen on kuunneltava herkällä korvalla, sanoo Koponen.

Koponen näkee, että vanhuspalvelulain tarkoitus on puuttua tilanteeseen, jossa riittävän laadukkaita vanhuspalveluita ei kyetty enää turvaamaan.

– Vanhuspalvelulain keskeinen tavoite on juuri se, että asiakas- ja potilasturvallisuutta voidaan aidosti vanhusten hoivassa parantaa. Muutos mitoitukseen on kuitenkin tehtävä hallitusti niin, että yksikään vanhus ei jää paitsi tarvitsemastaan hoivasta, Koponen toteaa.

Koponen kiittää hallitusta edistysaskeleista, joita vanhuspalveluiden parantamiseksi on tällä kaudella otettu. Näitä ovat muun muassa vanhusasiavaltuutetun toimen perustaminen sekä  hoiva-avustajien ja lähihoitajien koulutusmäärien lisääminen.

Lue puheenvuoro kokonaisuudessaan Vihreiden nettisivuilta: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/noora-koposen-ryhmapuhe-vanhuspalveluiden-tilanteesta-ja-terveyspalveluiden-kriisiytymisesta-28-9-2022/

Pekka Haavisto ulkopoliittisesta tilanteesta: “Vaikka moni asia muuttuu Suomen Nato-jäsenyyden myötä, kaikki ei muutu.”26.11.2022 11:04:24 EET | Tiedote

Ulkoministeri Pekka Haavisto puhui Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä 26.11. Haavisto korosti Suomen mahdollisuuksia vaikuttaa Venäjän aloittamaan hyökkäyssotaan Ukrainassa. Hän puhui myös Suomen ulkopolitiikan perusteista aikanaan Naton jäsenenä sekä muistutti, että maailmalta on kuulunut vuoden aikana myös positiivisia uutisia diplomatian saralta.

Vihreiden Harjanne: Vihreät valmiina talousvaaleihin26.11.2022 10:56:09 EET | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne esitteli puheessaan laajaa kattausta Suomen taloutta uudistavia toimia. Vähentääksemme kestävyysvajetta ja luonnonvarojen kulutusta on meidän Harjanteen mukaan panostettava koulutukseen, uudistettava yritystukia, lisättävä TKI-rahoitusta ja satsattava työhön johtavaan maahanmuuttoon. Harjanne puhui Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä.

Vihreät esittää kaksiportaisesta opintotuesta luopumista ja pieleen ojitettujen soiden ennallistamista – puolue julkisti myös kampanjakärkensä26.11.2022 10:42:29 EET | Tiedote

Vihreät haluaa puuttua köyhyyteen, korjata peruskouluissa perusasioita ja luopua opintotuen kaksiportaisuudesta. Puolueen puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo esitti myös valtion vanhojen ja luonnontilaisten metsien suojelua ja noin miljoonan hehtaarin pieleen ojitetun suon ennallistamista. Ohisalo esitteli puolueen eduskuntavaalikampanjaa Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Helsingissä 26.11.

Maria Ohisalo on tyytyväinen siihen, että hallitus kykeni antamaan esityksiä eduskunnalle – vetoaa kaikkiin kansanedustajiin saamelaiskäräjälain suhteen17.11.2022 14:28:31 EET | Tiedote

Hallitus teki eduskunnalle viimeiset keskeiset lakiesitykset. Hallitus esittää muun muassa varhaiskasvatuksen opettajakoulutuksen kasvattamista, kaivosveron käyttöönottoa ja biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen kasvattamista. Myös Tiilikkajärven kansallispuistoa laajennetaan. Saamelaiskäräjälain uudistamista esitetään eduskunnalle ilman yksimielisyyttä.

Vihreiden Soinikoski: “Energiaa ja rahaa säästävästä koodista voi kehittyä uusi suomalainen vientituote”16.11.2022 16:14:25 EET | Tiedote

Vihreiden kansanedustaja Mirka Soinikoski korostaa digitalisaation kielteisten ympäristövaikutusten ehkäisyä ryhmäpuheessaan keskustelussa valtioneuvoston selonteosta Suomen digitaalisesta kompassista. Soinikoski näkee energiatehokkaissa ohjelmistoissa potentiaalia suomalaiseksi vientituotteeksi. Soinikoski esittää myös tietopolitiikkaan keskittyvän yksikön perustamista valtionhallintoon.