Vihreiden Koponen translaista: Tärkeintä on ihmisoikeuksien eteneminen

Vihreiden sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen kansanedustaja Noora Koponen kommentoin valiokunnan juuri hyväksymää mietintöä translaista.

– Translain eteneminen on vuosien puurtamisen tulos. Kaikkein tärkeintä ihmisoikeuksien toteutumisen kannalta, on saada laki nyt eteenpäin ja lopulta hyväksytyksi. Transsuskupuoliset ovat odottaneet tätä lakia jo aivan liian kauan, Koponen sanoo.

Uusi translaki tuo mukanaan merkittäviä parannuksia juridista sukupuoltaan vahvistavien itsemääräämisoikeuteen. Lisääntymiskyvyttömyyden vaatimuksesta luovutaan ja juridisen sukupuolen voi jatkossa vahvistaa hakemuksella ja omalla selvityksellä.

– Olen ennen kaikkea onnellinen siitä, että lasten ja nuorten mahdollisuus vahvistaa juridinen sukupuolensa valmistellaan valiokunnassa hyväksymämme lausuman johdosta, Koponen iloitsee.

– Valiokuntatyöskentelyssä nähtiin monia käänteitä. Prioriteettimme oli viedä laki eteenpäin hyväksyttäväksi ja taistella lain heikennysyrityksiä vastaan. Vielä jää korjattavaa ensi kaudelle, mutta tärkeintä on, että transihmisten odotus ja piina loppuu, Koponen sanoo.

Kokoomus toi viime metreillä valiokuntaan vaatimuksia, joilla kerran juridisen sukupuolensa vahvistanut voisi virheen huomatessaan vahvistaa juridisen sukupuolensa vasta vuoden päästä. Tämä on ongelmallista itsenmääräysoikeuden näkökulmasta etenkin muunsukupuolsille ja sukupuolettomille henkilöille.

– Neuvottelimme pykälän valiokunnassa sellaiseen muotoon, joka rajoittaisi sukupuolivähemmistöjen itsemääräämisoikeutta mahdollisimman vähän. Olisin toivonut kokoomukselta enemmän luottamusta ihmisiin, jotka haluavat sukupuoltaan vahvistaa, mutta lopputulos on kohtuullinen kompromissi, toteaa Koponen.

Entisten ympäristöministereiden tiukka viesti Suomen hallitukselle: älkää estäkö luontokadon pysäyttämistä19.4.2024 15:43:22 EEST | Tiedote

Vihreiden entiset ympäristöministerit europarlamentaarikko Ville Niinistö sekä kansanedustajat Maria Ohisalo ja Krista Mikkonen pitävät käsittämättömän vastuuttomana Suomen hallituksen päätöstä torpata ennallistamisasetuksen hyväksyminen Euroopan Unionissa. Ohisalo pyysi ympäristöministeriöltä selvitystä Suomen kannalta asetuksen vaikeimmista kohdista, eikä uusi selvitys vakuuta entisiä ympäristöministereitä.

Vihreiden Hopsu: Nuorten hyvinvoinnin rahoituksesta tarvitaan parlamentaarinen sopu17.4.2024 14:00:00 EEST | Tiedote

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Inka Hopsu piti Vihreiden ryhmäpuheen ajankohtaiskeskustelussa koulurauhasta ja kouluturvallisuudesta. Hopsu korosti puheessaan aikuisten riittävää aikaa lapsille ja nuorille, turvallisen yhteisön merkitystä ja riittävää rahoitusta, jolla nämä voidaan turvata. Hopsu esittikin parlamentaarisen sovun rakentamista nuorten hyvinvoinnin takaavasta rahoituksesta.