Vihreiden Koponen translaista: Tärkeintä on ihmisoikeuksien eteneminen

Vihreiden sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen kansanedustaja Noora Koponen kommentoin valiokunnan juuri hyväksymää mietintöä translaista.

– Translain eteneminen on vuosien puurtamisen tulos. Kaikkein tärkeintä ihmisoikeuksien toteutumisen kannalta, on saada laki nyt eteenpäin ja lopulta hyväksytyksi. Transsuskupuoliset ovat odottaneet tätä lakia jo aivan liian kauan, Koponen sanoo.

Uusi translaki tuo mukanaan merkittäviä parannuksia juridista sukupuoltaan vahvistavien itsemääräämisoikeuteen. Lisääntymiskyvyttömyyden vaatimuksesta luovutaan ja juridisen sukupuolen voi jatkossa vahvistaa hakemuksella ja omalla selvityksellä.

– Olen ennen kaikkea onnellinen siitä, että lasten ja nuorten mahdollisuus vahvistaa juridinen sukupuolensa valmistellaan valiokunnassa hyväksymämme lausuman johdosta, Koponen iloitsee.

– Valiokuntatyöskentelyssä nähtiin monia käänteitä. Prioriteettimme oli viedä laki eteenpäin hyväksyttäväksi ja taistella lain heikennysyrityksiä vastaan. Vielä jää korjattavaa ensi kaudelle, mutta tärkeintä on, että transihmisten odotus ja piina loppuu, Koponen sanoo.

Kokoomus toi viime metreillä valiokuntaan vaatimuksia, joilla kerran juridisen sukupuolensa vahvistanut voisi virheen huomatessaan vahvistaa juridisen sukupuolensa vasta vuoden päästä. Tämä on ongelmallista itsenmääräysoikeuden näkökulmasta etenkin muunsukupuolsille ja sukupuolettomille henkilöille.

– Neuvottelimme pykälän valiokunnassa sellaiseen muotoon, joka rajoittaisi sukupuolivähemmistöjen itsemääräämisoikeutta mahdollisimman vähän. Olisin toivonut kokoomukselta enemmän luottamusta ihmisiin, jotka haluavat sukupuoltaan vahvistaa, mutta lopputulos on kohtuullinen kompromissi, toteaa Koponen.