Vihreiden puheenjohtajan sijaisen Iiris Suomelan virallinen koronatesti negatiivinen

Vihreät tiedottivat eilen puheenjohtajan sijaisen Iiris Suomelan altistuneen koronalle perhepiirissään. Tieto altistuksesta tuli Suomelalle perjantai-iltapäivällä 21.1. Suomela kävi perjantaina laboratoriotestissä ja sai perjantaiyön aikana tiedon, että testitulos on negatiivinen.

Suomela on eristäytynyt omaehtoisesti ja sunnuntaina aluevaalien tulosillassa häntä tuuraa varapuheenjohtaja Hanna Holopainen. Suomela osallistuu Vihreiden vaalivalvojaisiin etäyhteydellä.

– Olen välttänyt viime viikkoina kaikkia ylimääräisiä kontakteja ja tehnyt esimerkiksi aluevaalikampanjointia vain ulkona maskin kanssa. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että päiväkoti-ikäinen lapsi toi taudin perhepiiriin, Suomela sanoo.

– Katson puolueen puheenjohtajan sijaisena perustelluksi toimia erityistä varovaisuutta noudattaen. Jään siksi lähipäiviksi omaehtoiseen eristäytymiseen ja teen sen jälkeen vielä uuden testin. Tauti voi kuitenkin itää useita päiviä, enkä halua aiheuttaa tarpeettomia jatkoaltistuksia. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että aluevaali-ilta jää osaltani väliin etäosallistumista lukuunottamatta, Suomela toteaa.

Suomela kannustaa jokaista ottamaan rokotteet.

– Olen ottanut kolme rokotetta, joten minun pitäisi olla hyvin turvassa taudin vakavilta muodoilta. Kannustan edelleen vahvasti ottamaan rokotteita, sillä ne ovat ainoa tapa selättää tämä epidemia, Suomela korostaa.

Suomela teki ennen torstain Ylen puheenjohtajatenttiä ohjeiden mukaisesti kotitestin, joka näytti negatiivista tulosta.

Suomelan ja Holopaisen vaali-iltaan liittyvissä haastattelupyynnöissä voi olla yhteydessä Vihreiden viestinnän työntekijöihin

Maria Ohisalo ryhmäpuheessa: Hallitus ajaa alas hyvinvointivaltiota23.4.2024 14:41:27 EEST | Tiedote

Kansanedustaja Maria Ohisalo korosti tänään välikysymyskeskustelussa pitämässään Vihreiden ryhmäpuheessa, että hyvinvointivaltion ydinajatuksena on, että jokaisella on yhtäläinen mahdollisuus saada terveydenhuoltoa varallisuudesta, asuinpaikasta tai elämäntilanteesta riippumatta. Ohisalon mukaan pääministeri Orpon johtama hallitus on kuitenkin tekemässä päinvastaisia toimia leikkaamalla sote-alalta ja suunnittelemalla sairaalaverkon tiivistämisiä, mikä uhkaa etenkin harvaan asutuilla alueilla asuvien suomalaisten terveydenhuollon saavutettavuutta.

Vihreät: Todellinen epäluottamus kohdistuu Orpoon, Purraan ja neljään mieheen saunassa22.4.2024 11:26:46 EEST | Tiedote

Vihreiden mukaan epäluottamusta hallituksen toiminnassa herättää se, ettei suomalaisten sosiaali- ja terveyspalveluista vastaava ministeri ollut ajan tasalla saati tietoinen isoista leikkauksista, joilla vaikeutetaan suomalaisten pääsyä sosiaali- ja terveyspalveluihin. Todellinen epäluottamus kohdistuu Vihreiden mukaan kuitenkin leikkauksista saunaneuvottelut suorittaneisiin neljään mieheen sekä hallitusta johtaviin ministereihin.

Entisten ympäristöministereiden tiukka viesti Suomen hallitukselle: älkää estäkö luontokadon pysäyttämistä19.4.2024 15:43:22 EEST | Tiedote

Vihreiden entiset ympäristöministerit europarlamentaarikko Ville Niinistö sekä kansanedustajat Maria Ohisalo ja Krista Mikkonen pitävät käsittämättömän vastuuttomana Suomen hallituksen päätöstä torpata ennallistamisasetuksen hyväksyminen Euroopan Unionissa. Ohisalo pyysi ympäristöministeriöltä selvitystä Suomen kannalta asetuksen vaikeimmista kohdista, eikä uusi selvitys vakuuta entisiä ympäristöministereitä.