Vihreiden Sofia Virta ja Noora Koponen: Mielenterveyspalveluilla voimme vahvistaa yhteiskunnan kriisinkestävyyttä

Vihreiden kansanedustajat Sofia Virta ja Noora Koponen peräänkuuluttavat blogissaan uudenlaisia toimia mielenterveyden kriisinsietokyvyn vahvistamiseksi. Heidän mukaansa mielenterveytemme resilienssiä haastavat sodan uhka, edelleen jatkuva pandemia sekä ilmastokriisi ja luontokato. Vihreä eduskuntaryhmä esittää uusia toimia yhteiskunnan resilienssin kasvattamiseksi. Koponen ja Virta jättivät asiasta 26.4. myös kirjallisen kysymyksen.

- Elämme mielenterveyden kolmoiskriisin aikaa. Nyt aikuistuva sukupolvi on kasvanut pandemiasta johtuvien rajoitustoimien, ilmastokriisin ja nyt sodan uhan aikana. Tänä poikkeuksellisena aikana kasvanut sukupolvi tarvitsee uudenlaisia toimia mielenterveytensä ja sen resilienssin turvaamiseksi, Virta ja Koponen toteavat.

Koposen ja Virran mukaan resilienssillä tarkoitetaan kriisinsietokykyä eli mielenterveytemme kykyä joustaa ja sitten palautua ennalleen.

- Ammattilaiset ovat huomanneet signaaleja siitä, että koronakriisin aihettamasta venymisestä ollaan palautumassa. Ukrainan sodan syttyminen on kuitenkin haastanut mielenterveytemme kestokykyä taas aivan uudella tavalla. Allianssin kyselyn mukaan 65 % nuorista pelkää, että sota leviää Suomeen, Koponen ja Virta sanovat.

Vihreä eduskuntaryhmä kuuli kansalaisten mielenterveyden resilienssin turvaamisesta asiantuntijoita webinaarissa 23.3. Tilaisuuden tallenne on katsottavissa tästä.

Koko blogi sekä Vihreän eduskuntaryhmän esittämät uudet toimet yhteiskunnan resilienssin kasvattamiseksi ovat luettavissa täältä.

Tervetuloa aamupalalle Vihreän eduskuntaryhmän kanssa 3.6. klo 08:0025.5.2022 13:17:35 EEST | Kutsu

Vihreä eduskuntaryhmä kutsuu terveys- ja hyvinvointiteemoista kiinnostuneita toimittajia tutustumaan Vihreiden sote-kansanedustajiin ja Vihreiden sosiaali- ja terveyspoitiikkaan aamupalan merkeissä. Kuluvan hallituskauden aikana on tehty historiallisia päätöksiä sote- ja perhevapaauudistuksista aina perusturvan korotuksiin ja vihreä kädenjälki näkyy näissä kaikissa vahvasti. Vihreät kansanedustajat kertovat tilaisuudessa terveys- ja sosiaalipoliitikan ajankohtaisista aiheista.

Vihreiden Atte Harjanne: Energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla21.5.2022 11:28:58 EEST | Tiedote

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne piti yhden avauspuheenvuoroista Vihreiden puoluekokouksessa 21.5.2022. Puheessaan Harjanne painotti, että päästötöntä, kestävää tuotantoa on nyt vauhditettava niin paljon kuin mahdollista. Harjanteen mukaan energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla.

Iiris Suomela: Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta21.5.2022 11:23:19 EEST | Tiedote

– Valtaosa Venäjän vientituloista tulee energiasta. Ennen sotaa esimerkiksi Suomen öljystä 90% tuli Venäjältä. Avainkysymys on, että millä venäläinen fossiilienergia korvataan jatkossa. Kaikista typerintä olisi juosta nyt toisen hirmuvaltiaan syliin. Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta, sanoi vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela tänään vihreiden puoluekokouksessa Joensuussa.