Vihreys kiinnostaa, mutta loppupeleissä sähkön hinta ratkaisee

Kuntien kiinnostus vihreää sähköä kohtaan on nousussa. Sähkön hinta on kuitenkin ratkaisevin tekijä, kun kunnat kilpailuttavat sähkösopimuksia, selviää Vaasan Sähkön asiakastiedoista.

Kunnat ovat yksi tärkeä asiakasryhmä Vaasan Sähkölle. Tällä hetkellä noin kymmenesosa kaikista Suomen kunnista on Vaasan Sähkön asiakkaita. Kunnat osoittavat kiinnostusta vihreää sähköä kohtaan.

Energia-ala puskee tällä hetkellä määrätietoisesti kohti puhtaampaa tulevaisuutta. Myös Vaasan Sähköllä pyritään hiilineutraaliin tuotantoon vuoteen 2030 mennessä. Yhtiö panostaakin ilmastotyöhön monelta osin ja haluaa tehdä asiakkailleen oman hiilijalanjäljen pienentämisestä mahdollisimman helppoa.

- Kuluttajien kiinnostus päästötöntä sekä uusiutuvaa sähköä kohtaan on kasvussa. Sama trendi näkyy kuntien sähkönhankinnassa. Me vastaamme tähän kysyntään kehittämällä tuotteitamme ja palveluitamme koko ajan kestävämpään suuntaan, Vaasan Sähkön myyntipäällikkö Jussi Vaissalo kertoo.

Noin 10 prosenttia Manner-Suomen kaikista kunnista on tehnyt sähkösopimuksen Vaasan Sähkön kanssa. Kunta-asiakkaita yhtiöllä on laajasti ympäri maata, aina Enontekiöstä Kirkkonummelle asti.

Päästötön sähkö kiinnostaa kuntia yhä enemmän

Vaasan Sähkön kunta-asiakkaista noin puolet on valinnut uusiutuvan tai päästöttömän sähkötuotteen.

- Olemme huomanneet, että kuntia kiinnostaa yhä enemmän siirtyä päästöttömän tai uusiutuvan energian käyttöön, Vaissalo kommentoi.

Kuntien käyttämä sähkön määrä vaihtelee kunnittain huomattavasti.

- Suurimmat kunta-asiakkaamme käyttävät sähköä jopa yli 60 gigawattituntia vuodessa, joka vastaa noin 3 000 sähkölämmitteisen omakotitalon energiamäärää. Pienempien kuntien kulutus voi jäädä alle kahteen gigawattituntiin per vuosi, Vaissalo lisää.

Kuntien sähkösopimukset tulevat kokonaan julkisen kilpailun kautta, ja loppujen lopuksi halvin hinta painaa yleensä vaakakupissa päästöttömyyttä enemmän.

Jussi Vaissalo
Myyntipäällikkö
puh. 06 324 5380 (Tavoitettavissa tiistaina 7.12.)

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2023 oli noin 200 milj. euroa.