Viidettä juhlavuottaan viettävä Lux Gratiae piristää Naantalin tapahtumasyksyä 28.-30.10.

Juhlavuoden monipuolinen ohjelma keskittyy Itämereen ja valoon. Kantakaupungin lisäksi kolmipäiväinen tapahtuma kutsuu tekemään retken saaristoalueille, jossa juhlavuoden teema koskettaa ja on läsnä erityisellä tavalla. Viidennen Lux Gratiaen kruunaa poikkeuksellisen rikas kolmen konsertin kokonaisuus, joka tarjoaa jokaiselle jotakin.

Lux Gratiaessa voit nauttia

• liikunnan tuomasta virkistävästä ja voimauttavasta vaikutuksesta
  • kuvataiteesta taidenäyttelyn ja työpajan muodossa
  • runomatinean tarjoamista poikkitaiteellisista kohtaamisista
  • monipuolisesta musiikista kolmessa konsertissa.

Naantalin taidehuoneella tutustutaan tussimaalauksen saloihin

Lux Gratiaen kuvataidetarjonnasta vastaa Naantalin taidehuoneella perjantaina 28.10. avautuva Valoa ja elämänvoimaa -näyttely. Tarja-Maija Mussaaren ja Liisa Leväsen tussi- ja vesivärimaalauksia esittelevä näyttely on avoinna tapahtuman ajan perjantaista sunnuntaihin klo 12–16. Perjantaina ja lauantaina taiteilijat opastavat kävijät kiinalaisen tussimaalauksen saloihin työnäytöksissä näyttelyn aukioloaikana.

Erja Lyytinen – kansainvälisten areenojen kitarataituri

Kolmen konsertin sarja käynnistyy rehevällä bluesilla, kun kitara- ja bluestaituri Erja Lyytinen bändeineen nostaa Naantalin Kylpylän Paviljongin tunnelman kattoon. Kansainvälistä kiitosta kerännyt ja niin perinteisen kuin modernin bluesin taitava Lyytinen ei epäröi yhdistää musiikkiinsa soulia, poppia tai jazzia. Lyytinen tunnetaan niin Suomessa kuin ulkomaillakin musiikintekijänä, laulajana ja liukukitaristina. Nousujohteista uraa tekevä artisti on lunastanut lisänimen ”The Queen of the Slide Guitar”.

Keskiaikainen pyhiinvaellusreitti kutsuu kulkemaan

Lauantaina 29.10. kuljetaan Pyhän Jaakobin jalanjäljissä. Matkaan lähdetään Armonlaakson vaeltajien johdolla Naantalin kirkolta klo 10 ja perille Rymättylän kirkolle saavutaan noin klo 15. Rauhallisista tieosuuksista koostuvalla, 25 km pitkällä reitillä kulkijoista huolehtii huoltoauto ja perillä nautitaan kahvitarjoilusta. Paluukuljetus Naantaliin lähteen noin 16.30.

Jukka Perko ja Avara – ainutlaatuinen konserttielämys Naantalin kirkossa

Lauantai-illalla Naantalin kirkossa kuullaan saksofonistin ja kahden kitaristin konsertti. Jukka Perko ja Avara ovat omaleimaisia muusikoita, joiden kerronnallinen ilmaisu tekee kappaleista pieniä tarinoita, jotka koskettavat kuulijaa tässä ja nyt. Avarassa soittavat Jukka Perko, saksofoni, Teemu Viinikainen, akustinen kitara, ja Jarmo Saari, sähkökitara. Luostarikirkko luo upean miljöön yhtyeen kerronnalliselle, tilaa antavalle lähestymiselle musiikkiin.

Runot ja äänimaisemat kuljettavat matkalle meren ääriin

Sunnuntaina 30.10. Merimaskun seurakuntakodissa pohditaan, missä ovat meren ääret ja ketkä siellä kohtaavat. Mirkka Mattheiszenin, Mia Röngän ja Harri Tolvasen meriaiheisessa esityksessä keskustelevat runot ja äänimaisemat. Meren rannoilta, pinnoilta ja pinnan alta tarkastellaan ihmisen suhdetta luontoon ja toisiin ihmisiin. Naantalilaisesta kolmikosta Mattheiszen tunnetaan mm. vuoden 2014 Runo-Kaarina -kilpailun voittajana. Rönkä nousi suuremman yleisön tietoisuuteen keväällä 2016 julkaistulla esikoisrunokokoelmaan Maanalaiset linnut. Harri Tolvanen on meriympäristön tutkija ja Bohemia Works -yhtyeen kitaristi.

Valo ja meri – viiden kuoron komea konsertti

Lux Gratiaen kolmen konsertin sarjan päättää Rymättylän kirkossa kuultava Valo ja meri -konsertti. Kyseessä on naantalilaisten kuorojen komea tempaus yhteiskonsertin merkeissä. Itämeren ja valon innoittamassa konsertissa mukana laulavat Naantalin Kamarikuoro, Rannikon laulumiehet, Naantalin laulajat, Helianthus sekä Chorus Gratiae.

Lux Gratiae syntyy paikallisesta yhteistyöstä

Naantalissa jo perinteeksi muodostuneen Lux Gratiaen perusta on kaupungin kulttuuripalveluiden, Naantalin Matkailu Oy:n, Naantalin Musiikkijuhlien ja paikallisten kulttuuriyhdistysten tiiviissä yhteistyössä. Toimijoiden yhteisenä tavoitteena on matkailukauden pidentäminen uusia sisältöjä tarjoamalla.

Tapahtumaa ovat toteuttamassa yllä mainittujen lisäksi Naantalin Kylpylä, Naantalin Kulttuuritaloyhdistys ry, Merimasku-Seura ry, Armonlaakson vaeltajat ry, Rymättylän ja Merimaskun seurakunnat.

www.naantali.fi/luxgratiae

Perjantaina 28.10.

12.00 Valoa ja elämänvoimaa -näyttely

Naantalin taidehuone, Mannerheiminkatu 5. Tarja-Maija Mussaaren ja Liisa Leväsen näyttely avoinna tapahtuman ajan klo 12–16. Työnäytökset perjantaina ja lauantaina.

19.00 Erja Lyytinen ”the Queen of the Slide Guitar”

Naantalin Kylpylä, Matkailijantie 2. Liput 28 €/15 € opiskelijat ja alle 18-v. ticketmaster.fi tai Naantalin Matkailu Oy, info@naantalinmatkailu.fi.

Lauantaina 29.10.

10.00 Jaakobin kävely

Kävely Naantalin kirkolta Rymättylään. Paluukuljetus Naantaliin klo 16.30.

Osallistumismaksu 10 €. Ilmoittautumiset 19.10. mennessä, p. 040 765 3252.

19.00 Jukka Perko ja Avara

Naantalin kirkko. Liput 28 €/15 € opiskelijat ja alle 18-v. Lippu.fi tai Naantalin Matkailu Oy, info@naantalinmatkailu.fi

Sunnuntaina 30.10.

14.00 Meren ääret – Runo- ja äänimaisemia

Merimaskun seurakuntakoti. Vapaa pääsy.

16.00 Valo ja meri – Viiden kuoron konsertti

Rymättylän kirkko. Vapaa pääsy. Ohjelmamaksu 10 €.

Konserttiliput: info@naantalinmatkailu.fi , www.ticketmaster.fi , www.lippu.fi

Lisätietoja antaa ja syksyiset tapahtumaterveiset lähettää,

Anu Anttila

kulttuuri- ja tiedotussihteeri