Viihdekeskus Flamingo mullistuu energiatehokkaaksi edelläkävijäksi

10-vuotissyntymäpäiväänsä viettävä Flamingo uudistuu energiaystävällisemmäksi viihdekeskuskokonaisuudeksi. Kiinteistön omistaja Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on valinnut kohteeseen energiatehokkuuskumppanikseen Assemblinin.

Flamingo on Vantaalla sijaitseva viihdekeskus, josta löytyy kaikille kohderyhmille jotakin ja jatkossa Flamingo tarjoaakin palveluitaan entistä laajemmin ja energiaystävällisemmin. Flamingon katon alta löytyvät niin hotelli, Suomen suurin sisävesipuisto, ravintoloita ja liikkeitä, joiden hiilijalanjälkeen on nyt tartuttu käynnistämällä kiinteistössä mittava energiatehokkuushanke. Flamingon viihdekeskuksessa vieraili vuonna 2017 yhteensä 4,75 miljoonaa kävijää, joka muodostaa yhdessä Jumbon kanssa kokonaisuudesta Pohjoismaiden suurimman ostos- ja viihdekeskuksen.

Flamingon energiatehokkuushanke on osa kiinteistön omistajan Varman vastuullista kiinteistöliiketoimintaa ja hankkeella Varma haluaa pienentää ympärivuorokautisessa käytössä olevan kiinteistönsä energiankulutusta, kohteen hiilijalanjälkeä sekä kehittää samalla myös kiinteistön sisäilmasto-olosuhteita.

Uuden sukupolven energiatehokkuustoimenpiteitä

Assemblinin Varmalle kokonaistoimituksena toteuttama hanke on teknisesti vaativa ja sisältää lähes 60 kaikkiin kiinteistön taloteknisiin järjestelmiin tehtävää laajempaa energiatehokkuustoimenpidettä, joilla kehitetään tekniikan tarpeenmukaista toimintaa ja parannetaan energiatehokkuutta. Hanke sisältää myös Assemblinin myöntämän seurantavaiheen säästötakuun syntyvien säästöjen osalta.

Hankkeessa tullaan muun muassa hyödyntämään innovatiivisesti ympäristöystävällisiä hiilidioksidilämpöpumppuja ilmanvaihdon ja jäteveden lämmöntalteenotossa, ja kiinteistöön rakennettava uuden sukupolven jäteveden lämmöntalteenottojärjestelmä tulee olemaan lajinsa ensimmäinen ja yksi Suomen suurimmista kiinteistöpuolen jäteveden lämmöntalteenottojärjestelmistä.

– Hanke pienentää merkittävästi kiinteistön päästöjä samalla, kun energiaa saadaan talteen. Energiansäästöhankkeen toimenpiteet pienentävät Flamingon hiilijalanjälkeä päästömäärällä, joka vastaa noin 230 henkilöauton matkaa maailman ympäri vuodessa, Varman asiakkuuspäällikkö Tytti Juhokas sanoo.

Varman tavoitteena on pienentää kaikkien kiinteistöjensä hiilijalanjälkeä 20 prosenttia vuodesta 2015 vuoteen 2025 mennessä. Flamingossa hankkeen avulla lämmitysenergiaa säästyy vuodessa noin 35-40% ja sähköenergiaa 10-15 %.

Toimittajaorganisaatiolta Flamingon hanke vaatii varsin kattavaa teknistä osaamista aina toimenpiteiden suunnittelusta hankkeen seurantaan.

- Näin laajassa ja kokonaisvaltaisessa hankkeessa toimenpiteet pitää osata suunnitella ja vaikutukset simuloida hyvinkin tarkkaan ennen toteutusta. Samoin toteuttavalta organisaatioltamme vaaditaan kasapäin ammattitaitoa ja yhteistyökykyä, jotta toimenpiteet valmistuvat suunnitellusti ja aikataulussa sanoo hankkeen toteutuksessa mukana oleva Assemblinin myyntipäällikkö Janne Aittola.

Flamingon energiatehokkuushankkeeseen on saatu myös työ- ja elinkeinoministeriön energiatukea, joka kattaa investointikustannuksista vajaan kolmanneksen.

Asennusvaiheen päättyessä hanke on vasta puoliksi valmis

Energiatehokkuushankkeiden tärkein vaihe alkaa asennusten valmistuessa, kun energiasäästöjen kotiuttaminen alkaa. Seurantavaiheen toteuttaminen vaatii myös omaa erikoisosaamista Assemblinin käyttöorganisaatiolta, jotta asennetusta uudesta talotekniikasta saadaan todellakin koko sen potentiaali hyödynnettyä kiinteistön käyttäjät ja kohteen sisäilmasto-olosuhteet huomioiden.

- Liian usein energiatehokkuushankkeiden kohokohdaksi jää asennusten valmistuminen, sanoo Aittola.

Kohteessa Assemblin toteuttamat asennustyöt valmistuvat alkuvuodesta 2019, jonka jälkeen aloitetaan Aittolan mainitsema seurantavaihe.

Näin isossa projektissa yksi tärkeimmistä asioista on kommunikointi. Aittola kertookin, että jatkuvalla yhteydenpidolla kaikkien toimijoiden kesken saavutetaan parhaimmat tulokset.

- Yhdessä tekemällä ja viestimällä oikea-aikaisesti saavutetaan parhaimmat tulokset. Rakennamme tätä hanketta yhdessä.

Tytti Juhokas
Asiakkuuspäällikkö