Viileä kesäsää hillitsi liikenneonnettomuuksia: menehtyneitä ennätysvähän
Onnettomuustietoinstituutin (OTI) tuorein ennakkorapotti tutkijalautakuntien tutkimista onnettomuuksista on julkaistu. Ennakkotietojen perusteella elokuun loppuun mennessä on sattunut vähiten kuolonkolareita koko tutkintahistorian aikana vastaavalla ajanjaksolla.
– Onnettomuuksien ennätysvähäinen määrä kertoo kehityksen menneen hyvään suuntaan. Hyvä tulos on myös onnekkaiden sattumien siivittämä, sillä satunnaisvaihtelun merkitys on suuri tarkasteltaessa alle vuoden mittaista otosta, raportin laatinut OTIn yhteyspäällikkö Tapio Koisaari muistuttaa.
Koisaaren mukaan menneen kesän koleus vaikutti osaltaan onnettomuuksien vähenemiseen.
– Yllättäen pahimmat liikenneonnettomuudet sattuvat tyypillisesti kesällä kauniilla säällä, koska silloin muun muassa päihteiden käyttö ja sitä kautta liikenteessä olevien riskialttiiden kuljettajien määrä lisääntyy. Tämän kesän viileän sään voidaan siis olettaa hillinneen riskien ottamista ja siten vähentäneen onnettomuuksia.
Sää vaikuttaa myös siihen, kuinka paljon erilaisia ajoneuvolajeja on liikenteessä. Esimerkiksi moottoripyöräonnettomuuksia tapahtui vähiten viiteen vuoteen. Näitä oli tapahtunut kaikkiaan 10 elokuun loppuun mennessä.
– Kehnolla säällä monet jättävät kaksipyöräisten kulkuvälineiden käytön vähemmälle. Kun teillä ei ole juurikaan ajoneuvoja, eipä siellä paljon onnettomuuksiakaan tapahdu, Tapio Koisaari selventää.
Moottoriajoneuvo-onnettomuudet vähenivät tasaisesti eri ikäryhmissä. Nuorten, alle 25-vuotiaiden määrä liikenteessä on vähentynyt, koska ikäluokka on pienempi ja yhä harvempi ajaa ajokortin. Samalla nuorille sattuneet onnettomuudet ovat vähentyneet. Yli 64-vuotiaiden kuljettajien määrä on puolestaan kasvanut entisestään. Onnettomuuksien määrä ei ole kuitenkaan kasvanut samassa suhteessa, vaan pysynyt aiempien vuosien tasolla.
Onnettomuudet lisääntyneet Uudellamaalla
Tammi–elokuussa kuolonkolarit lisääntyivät eniten viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon nähden Helsingissä ja muualla Uudellamaalla. Onnettomuudet vähenivät eniten Pohjois-Savossa, jossa tapahtui 12 onnettomuutta vähemmän. Tätä selittää osaltaan se, että edellisen vuoden tilastot olivat Pohjois-Savossa poikkeuksellisen synkät.
Lisätietoja:
Liitteet: OTI-ennakkoraportti 2/2017 sekä alueelliset kokonaisluvut -liite
Yhteyspäällikkö Tapio Koisaari, p. 040 450 4782, etunimi.sukunimi@oti.fi
Viestintä, p. 040 450 4700
Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki
Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Kymmenessä vuodessa liikenteessä menehtyi lähes 200 moottoripyöräilijää, mopoilijoita menehtyi 3617.4.2024 07:50:00 EEST | Tiedote
Kymmenen vuoden aikana liikenteessä menehtyi 197 moottoripyöräilijää ja 36 mopoilijaa. Yli puolet menehtyneistä moottoripyöräilijöistä ajoi ylinopeutta, kolmannes oli päihtyneitä. Mopo-onnettomuuksien tutkinnassa havaittiin viritettyjä mopoja ja huonosti kiinnitettyjä kypäröitä. Kuolonkolarien lisäksi kymmenen vuoden aikana tapahtui vuosittain keskimäärin 2 600 liikennevahinkoa, joissa osallisena oli mopo, ja 1 600 vahinkoa, joissa osallisena oli moottoripyörä.
Kokenut keskipohjalainen onnettomuustutkija Matti Lukkarila laittaisi kuljettajantutkinnon uusiksi26.3.2024 14:25:11 EET | Uutinen
Henkilöhaastattelu | Keski-Pohjanmaan lautakunnan ajoneuvotekninen jäsen Matti Lukkarila on ollut liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntatoiminnassa mukana jo 30 vuoden ajan.
Suomalaiset uskovat teiden korjaamisen lisäävän liikenneturvallisuutta – kuolonkolareiden tutkinnasta nousee eri asioita14.3.2024 07:37:00 EET | Tiedote
Suomalaisten mielestä teiden kunnon parantaminen ja pakollinen alkolukko toistuvasti rattijuopumuksesta kärähtäneille olisivat tärkeimmät liikenneturvallisuutta parantavat toimet. Myös kuolemaan johtaneita kolareita tarkasteltaessa päihtyneenä ajamisen ennaltaehkäisy näyttäytyy yhtenä tärkeimmistä liikenneturvallisuutta parantavista tekijöistä. Sen sijaan tien vaurioilla on harvemmin merkittävä vaikutus kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.
30 vuotta moottoripyöräurheilua harrastanut poliisi tutkii nyt kuolonkolareita Uudellamaalla – ”Haluan vaikuttaa turvallisuuteen” kertoo Staffan Söderström21.2.2024 09:45:46 EET | Uutinen
UUTINEN | Onnettomuustietoinstituutti (OTI)
Kuolonkolarit vähenivät vuonna 2023 – Erityisesti moottoriajoneuvojen yhteenajot vähenivät15.2.2024 07:43:00 EET | Tiedote
Ennakkotietojen mukaan vuonna 2023 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnille tuli tutkittavaksi 184 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Onnettomuuksissa menehtyi 192 henkeä. Moottoriajoneuvojen väliset yhteenajot vähenivät viidenneksellä edelliseen vuoteen nähden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme