Viileä loppukesä hyydytti kivennäisvesien ja oluen myynnin
Menneen kesän sää ei suosinut lomailijoita. Ilmatieteen laitoksen mukaan heinäkuun alku oli poikkeuksellisen kolea. Loppukuun hellejakson katkaisi hyytävä elokuu ja rankkasateet. Viime vuoden vertailujakson ennätyshelteissä janoa sammutettiin erityisesti kivennäisvesillä.
Säihin ei voi vaikuttaa, mutta kansanedustajilla on valta tulevissa budjettiäänestyksissä torjua hallituksen esitys virvoitusjuomaveron korotuksesta 25 miljoonalla eurolla.
-Erityisen epäoikeudenmukainen esitys on kivennäis- ja lähdevesien osalta, sillä virvoitusjuomavero koskee myös niitä, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen.
Veroa ei voi perustella terveyssyillä, sillä suomalaisten sokerinsaannista vain 3–6 prosenttia on peräisin virvoitusjuomista. Muihin sokeria sisältäviin tuotteisiin verrattuna vero ylimääräisenä valmisteverona onkin epäoikeudenmukainen ja syrjivä.
-Virvoitusjuomaverosta on rakennettu vaikeasti ymmärrettävä fiskaaliveron ja terveysveron hybridi, jollaista ei ole missään muualla Euroopassa. Veron rooli ja tavoitteet ovat epäselviä, ja sitä perustellaan kulloiseenkin tilanteeseen sopivalla argumentilla, Pakarinen kummeksuu.
Joka neljännen ainoa tai merkittävä syy matkustaa Viroon on edullinen alkoholi
Alkoholipitoisten juomien osalta myynnin notkahdusta selittää sään lisäksi matkustajatuonnin huima kasvu Viron laskettua heinäkuussa alkoholiveroaan peräti 25 prosenttia.
Tutkimus- ja Analysointikeskus TAK:n tekemän tutkimuksen mukaan 100-prosenttiseksi alkoholiksi muutettuna litramääräisesti juomia tuotiin heinä-elokuussa 25 prosenttia enemmän. Oluen osalta kasvua oli 26 prosenttia, long drink -juomien 51 prosenttia ja siiderien osalta peräti 83 prosenttia. Viroon matkustetaan nimenomaan halvemman alkoholin vuoksi. .
Huimien kasvulukujen valossa se, että ensi vuoden budjettiesitys ei sisällä alkoholiveron korotusta, näyttäytyy suomalaisen panimoteollisuuden vinkkelistä entistäkin viisaampana päätöksenä. Myös hallitusohjelmaan kirjattu lupaus tarkastella alkoholin matkustajatuonnin kehitystä on yhä relevantimpi.
-Tarvitaan kuitenkin ajattelutavan muutosta. Poliittisten päättäjien pitäisi kyetä tarkastelemaan panimo- ja virvoitusjuomateollisuutta elinkeinona ja pitkässä tuotantoketjussaan tuhansia suomalaisia työllistävänä, Pakarinen painottaa.
Kaljarallin kärryissä kulkee vahva olut
Virosta ei tuoda keskiolutta, vaan vahvaa 5,5-prosenttista olutta. Viime vuonna uudistunutta alkoholilakia vastustettiin erityisesti siksi, että vahva olut tuli kauppojen hyllyille.
-Tammi-syyskuussa kolme prosenttia laskenut oluen myynti todistaa selvästi, että uhkakuvat lakiuudistuksen vaikutuksesta eivät toteutuneet, Silloin peloteltiin alkoholikuolemien kasvulla, nyt vastaavaa huolta vahva oluen matkustajatuonnin kiihtymisestä ei ole liiemmin kuulunut, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen kummastelee.
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Riikka Pakarinen,
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto
riikka.pakarinen@panimoliitto.fi p. 040 5800 833
1.7.2019-30.9.2019 |
|||||
Juoma |
7-9/2019 milj. litraa |
7-9/2018 milj. litraa |
Muutos milj. litraa |
Muutos % |
|
Olut |
92,3 |
97,1 |
-4,8 |
-4,9 |
|
Siideri |
6,8 |
7,7 |
-0,9 |
-11,7 |
|
Long Drink -juomat |
14,2 |
14,3 |
-0,1 |
-0,7 |
|
Virvoitusjuomat |
68,4 |
72,2 |
-3,8 |
-5,3 |
|
Kivennäisvedet |
27,6 |
32,5 |
-4,9 |
-15,1 |
|
KOKONAISMYYNTI |
209,3 |
223,8 |
-14,5 |
-6,5 |
|
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset |
Myyntiluvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry:n jäsenyritysten Hartwallin, Momentin Groupin, Olvin, Red Bullin, Saimaa Brewing Companyn ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin.
1.1.2019-30.9.2019 | |||||
Juoma |
1-9/2019 milj. litraa |
1-9/2018 milj. litraa |
Muutos milj. litraa |
Muutos % | |
Olut | 271,4 | 279,0 | -7,6 | -2,7 | |
Siideri | 20,6 | 19,4 | 1,2 | 6,2 | |
Long Drink -juomat | 38,8 | 39,9 | -0,5 | -2,8 | |
Virvoitusjuomat | 199,1 | 200,1 | -1,1 | -0,5 | |
Kivennäisvedet | 73,8 | 74,7 | -0,9 | -1,2 | |
KOKONAISMYYNTI | 605,2 | 611,8 | -6,6 | -1,1 | |
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset |
Myyntiluvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry:n jäsenyritysten Hartwallin, Momentin Groupin, Olvin, Red Bullin, Saimaa Brewing Companyn ja Sinebrychoffin myyntitilastoihin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Essi Lindqvist
viestintäpäällikkö
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Panimoliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen siirtyy uusiin tehtäviin28.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen jättää tehtävänsä ja siirtyy Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajaksi 16.5.2024. Loikkanen on johtanut Panimoliittoa vuodesta 2020 lähtien.
Alkoholijuomien maahantuonti aiheuttaa huomattavat verotulomenetykset26.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote
MaRa, PAM, Panimoliitto, Päivittäistavarakauppa PTY ja Suomen Alkoholijuomakauppa peräänkuuluttavat malttia hallituksen alkoholiveroratkaisuihin.
Panimoala pettyi EU:n pakkausasetukseen – juomapakkausten kierrätystä muutettava19.3.2024 16:58:33 EET | Tiedote
EU:n pakkaus- ja pakkausjäteasetus tuo merkittäviä muutoksia juomapakkausten kierrätykseen, kun asetukseen ei ole tulossa alan toivomia poikkeuksia mukaan.
Alkoholilaki jättäisi vain osan vahvoista lonkeroista Alkoon28.2.2024 06:01:00 EET | Tiedote
Hallituksen esityksessä uudeksi alkoholilaiksi käymisteitse valmistetut lonkerot ja muut alkoholijuomasekoitukset aina 8 tilavuusprosenttiin asti siirtyisivät myyntiin ruokakauppaan, mutta toisella tavalla valmistetut samanvahvuiset lonkerot jäisivät Alkon myyntiin.
Panimoliitto pitää hallituksen alkoholilakiesitystä kilpailua vääristävänä15.2.2024 16:25:05 EET | Tiedote
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on tyrmistynyt hallituksen alkoholilakiesityksestä, joka vääristää kilpailua asettamalla samanvahvuiset, mutta eri tavalla valmistetut juomat eriarvoiseen asemaan markkinoilla. Alkoholijuomien vähittäismyynnin rajaaminen valmistustavan perusteella ei ole perusteltua.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme