Viilenevä syksy lisää puunpolttoa – Kuiva klapi on tehokas keino vähentää päästöjä

Ilmojen kylmetessä puunpoltto lisääntyy, mikä näkyy ilmanlaadun mittauksissa pienhiukkasten pitoisuuksien kasvuna pientaloalueilla. Helppo tapa vähentää omia puunpolton päästöjä on polttaa vain kuivaa puuta.

Puunpoltto heikentää pientaloalueiden ilmanlaatua. Kuva: HSY / Nelli Kaski

Harva mieltää puunpolton savut haitallisiksi

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden teettämän kyselyn mukaan vain harva pääkaupunkiseudun asukas kokee puunpolton savut terveys- tai viihtyvyyshaittana. Erityisesti omasta tulisijasta syntyviä päästöjä ei mielletä haitallisiksi. Puunpolton päästöillä on kuitenkin ihmisten terveydelle merkittävä vaikutus. Päästöille altistuvat niin tulisijan lämmittäjät itse kuin lähialueen asukkaat.

- Pääkaupunkiseudun pientaloista lähes 90 prosentissa on vähintään yksi tulisija. Niitä lämmitetään erityisesti iltaisin ja puusaunoja eniten lauantaisin. Samaan aikaan ihmiset viettävät aikaa kotonaan ja pihoillaan ja altistuvat siten päästöille, kertoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Outi Väkevä.

- Kukin tulisijan käyttäjä kuitenkin pystyy vähentämään omasta puunpoltosta syntyviä päästöjä. Keskeistä on huolehtia tulisijansa kunnosta ja polttaa vain kuivaa puuta eikä lainkaan roskia. Pääsääntöisesti uusi tulisija on vähäpäästöisempi kuin vanha, Väkevä jatkaa.

Puut säilyvät parhaiten kuivina hyvässä puuvajassa, joka suojaa puita sateelta ja jossa ilma pääsee kiertämään lattian, seinien ja katon raoista. Keväällä 2019 toteutetun HSY:n kyselyn mukaan polttopuiden säilytys on parantunut pääkaupunkiseudulla. Yli puolet säilyttää puunsa erillisessä puuvajassa. Muutama vuotta aiemmin suurin osa säilytti puunsa pihalla pinossa tai talon seinustalla pressun alla.

Kuivaa asiaa -hanke testaa uusia klapipalveluita Turussa

Polttopuiden säilytykseen on usein niukasti tilaa pientalojen pihoilla. Pääkaupunkiseudulla ja Turun seudulla toteutettavassa Kuivaa asiaa -hankkeessa onkin tarkoituksena helpottaa polttopuiden säilytystä ja kehittää nykyistä toimivampia ratkaisuja polttopuupalveluihin. Turun seudulla kokeillaan kahta eri palvelua.

Keväällä käynnistyi ensimmäinen pilotti, jossa Klapiauto kiersi Turun vanhalla puutaloalueella Portsassa jäätelöautotyylisesti. Klapiautosta voi ostaa puuta ilman ennakkotilausta. Klapiauto-pilotti jatkuu myös syksyllä. Lokakuussa käynnistyy myös toinen testattava klapipalvelu, joka on nimeltään PuuRinki Turku. Siinä pienehköjä puumääriä toimitetaan ennakkotilauksesta kotiovelle asti.

- Polttopuiden säilytysmahdollisuudet ovat osalla Turun asuinalueista rajoitetut ja poltettava puu voi päästä kostumaan huonojen säilytysolosuhteiden vuoksi. Uusilla testattavilla palveluilla yritämme löytää ratkaisuja tähän haasteeseen. Klapiautokokeilu oli keväällä onnistunut ja tavoitti hyvin Portsan alueen asukkaita. Kun asukkaat voivat ostaa kerralla vain pienen määrän klapeja, niiden säilytys onnistuu helposti, Turun kaupungin ilmansuojeluasiantuntija Petra Sainisto sanoo.

Työtehoseuran, HSY:n ja Turun kaupungin yhteisessä Kuivaa asiaa -hankkeessa kehitetään asukkaille uusia polttopuupalveluita ja annetaan vinkkejä oikeaoppiseen säilytykseen ja polttoon. Tavoitteena on tehostaa polttopuun käyttöä ja vähentää poltosta aiheutuvia hiukkaspäästöjä ja parantaa siten pientaloalueiden ilmanlaatua. Hanketta rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto EAKR.

Näin poltat puuta mahdollisimman vähäpäästöisesti
1. Polta vain kuivaa puuta. Älä polta koskaan roskia.
2. Sytytä nopeasti. Käytä pieniä ja kuivia puita, jotta puut syttyvät nopeasti.
3. Pääsääntöisesti paras tapa sytyttää on päältä tai yläosasta.
4. Lisää uudet puut vasta silloin, kun liekki hiipuu.
5. Aloita lämmitys pienillä puilla ja kasvata kokoa loppua kohti.
6. Polta useassa erässä. Älä lataa pesää täyteen.
7. Hyvä palaminen tarvitsee riittävästi ilmaa. Säädä ilmaa tulisijan käyttöohjeen mukaisesti.
8. Tarkista tulisijan oikea käyttötapa käyttöohjeesta.
9. Katso lisää vinkkejä osoitteesta www.poltapuhtaasti.fi

Puunpoltto heikentää pientaloalueiden ilmanlaatua. Kuva: HSY / Nelli Kaski

Häiriöttömämpää viemäröintiä pumppaamosaneerauksilla/korjattu kustannus 2,6 Milj.€18.9.2020 12:39:46 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpumppaamo Vantaan Ylästöntiellä uusitaan. Pumppaamon kapasiteetti nousee ja samalla se uudistuu teknisesti. Pumppaamojen ja viemäreiden saneerauksella parannetaan toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöitä, joista pahimmillaan voi syntyä jäteveden ylivuoto maastoon tai vesistöön./Korjattu tiedote, kustannusarvio 2,6 Milj. € ei 1,6 Milj. €

HSY:n hallituksen päätökset 18.8.202018.9.2020 12:00:39 EESTTiedote

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Ylästöntien pumppaamon uudelleenrakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajiksi valittiin Kemira Oyj ja Voda Nordic Oy - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra - betoniset monitoimikaivot tilataan Rudus Oy:lta ja muoviset monitoimikaivot sekä tarvikkeet Pipelife Finland Oy:lta - urakoitsijaksi tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella valittiin Urbaser Oy - vartiointipalveluiden tarjoajaksi valittiin AVA

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.9.202016.9.2020 07:43:33 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.9.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames HSY:n hallitus päättää muun muassa seuraavien hankesuunnitelmien hyväksymisestä: - Ylästöntien pumppaamon uudelleen rakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajat - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsija - monitoimikaivojen hankinta - urakoitsijan valinta tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella - vartiointipalveluiden tarjoajan valinta. Hallitus saa tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2021-2023 sekä vesihuollon ja jätehuollon inve

Sortti-asemille tuotu poistotekstiiliä lähes 120 000 kiloa – tuo ainoastaan kuivia, hajuttomia ja homeettomia vaatteita14.9.2020 08:46:00 EESTTiedote

HSY:n Sortti-asemille on tuotu lähes 120 000 kiloa poistotekstiiliä 10 kuukauden aikana. Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit. Keräykseen tuodusta tekstiilistä suurin osa kelpaa kierrätykseen. Noin 30 prosenttia tekstiilistä on sellaista, jota ei voi jatkojalostaa uusien tuotteiden raaka-aineeksi.