Viiltävät vuodet kertoo ongelmanuoren selviytymistarinan

Liisa Seppäsen Viiltävät vuodet (Kirjapaja) on ajankohtainen, puhutteleva tositarina nuorten pahoinvoinnista. Teos kuvaa yhden rajusti oireilevan nuoren vaiheita pintaa syvemmältä. Sen sanoma on rohkaiseva: kaikesta voi selviytyä, toivotonta tapausta ei ole!

Mitä teoksen päähenkilölle tapahtui? Ulospäin kaikki vaikutti olevan hyvin. Sitten iloinen ja aktiivinen Selina, kympin tyttö, muuttui holtittomaksi nuoreksi, ongelmatapaukseksi.

Miksi hyväosaisen perheen tytär ylipäänsä alkoi voida pahoin ja päätyi päihteiden, viiltelyn, masennuksen ja itsemurhayritysten myötä laitoshoitoon? Entä mistä lopulta löytyivät eväät parempaan, mielekkääseen elämään?

Teos avaa aikuiselle lukijalle nuoren kipua viiltävän tarkasti – ja antaa vertaistukea molemmille. Näkökulmat ja kertojaäänet vaihtuvat Selinan tarinassa. Myös runsas dokumenttiaineisto – päiväkirjat, kirjeet, sairauskertomukset – valottaa päähenkilön matkaa lapsuudesta aikuisuuteen.

Viiltävät vuodet on tärkeä puheenvuoro. Se kertoo kaunistelematta niistä monista inhimillisistä syistä, jotka saavat nuoret hyvinvointiyhteiskunnassamme voimaan pahoin. Silti se nostaa näkyviin myös mahdollisuuden muutokseen. Nuoren naisen määrätietoisuus ja hänen saamansa tuki ja turva auttoivat hänet takaisin täysipainoiseen elämään.

”Kaikesta voi selviytyä, kaikenlaiset haavat voivat parantua”, Liisa Seppänen kirjoittaa. ”Siihen tarvitaan paitsi aikaa, ennen kaikkea luottamuksen palautumista ja yhteyttä toisiin ihmisiin – tai edes yhteen ihmiseen, joka ei säikähdä pahoinvoivaa nuorta.”

Liisa Seppänen on kuopiolainen tietokirjailija. Hän on julkaissut useita elämäkertateoksia ja muita tietokirjoja.

Liisa Seppänen, Viiltävät vuodet – Nuoren naisen selviytymistarina. Kirjapaja 2021. 241 s. Kansi: Satu Kontinen. Kl99.1 ja 30.15. ISBN978-952-354-384-3

Lisätietoja ja haastattelut:
Marja-Liisa Saraste | viestintäpäällikkö | p. 040 553 4757| marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi tai Liisa Seppänen | liisaseppanen57@gmail.com | p. 044 3777 067

Pdf-pyynnöt ja arvostelukappaletilaukset: marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi

Kirjailijan kuva, kannen kuva.

Opas vitamiinien ja kivennäisaineiden viisaaseen käyttöön27.10.2021 14:08:12 EEST | Tiedote

Reijo Laatikaisen uusi kirja Vitamiinit, hivenaineet ja ravintolisät (Kirjapaja) selvittää, miten ja mistä saada sopivasti tarpeellisia vitamiineja, mineraaleja ja hivenaineita. Mikä on niiden mahdollinen hyöty, haitta ja yksilöllinen tarve? Milloin vitamiinien ja suojaravinteiden liian vähäinen saanti on todennäköistä ja miten asia tulisi huomioida? Mitkä taas ovat liian suuren saannin vaarat?

Muistelmat poliittisesta lähihistoriasta ja Keskustan sisäpiiristä30.9.2021 09:30:00 EEST | Tiedote

Keskustan kuiskaaja -teoksessa (Kirjapaja) Timo Laaninen kertoo vuosistaan politiikassa, keskustan taustavaikuttajana ja puolueen pitkäaikaisena luottomiehenä. Hänen matkaansa 1970-luvun koululaispolitiikasta viime vuosiin mahtuu paljon: poliittisia voittoja ja tappioita, ihmisiä, historiaan piirtyneitä dramaattisia hetkiä, ihanteita, arkea ja jalkatyötä. Suomessa on moni asia näinä vuosikymmeninä muuttunut, myös Suomen Keskusta.