Viiltävät vuodet kertoo ongelmanuoren selviytymistarinan

Liisa Seppäsen Viiltävät vuodet (Kirjapaja) on ajankohtainen, puhutteleva tositarina nuorten pahoinvoinnista. Teos kuvaa yhden rajusti oireilevan nuoren vaiheita pintaa syvemmältä. Sen sanoma on rohkaiseva: kaikesta voi selviytyä, toivotonta tapausta ei ole!

Mitä teoksen päähenkilölle tapahtui? Ulospäin kaikki vaikutti olevan hyvin. Sitten iloinen ja aktiivinen Selina, kympin tyttö, muuttui holtittomaksi nuoreksi, ongelmatapaukseksi.

Miksi hyväosaisen perheen tytär ylipäänsä alkoi voida pahoin ja päätyi päihteiden, viiltelyn, masennuksen ja itsemurhayritysten myötä laitoshoitoon? Entä mistä lopulta löytyivät eväät parempaan, mielekkääseen elämään?

Teos avaa aikuiselle lukijalle nuoren kipua viiltävän tarkasti – ja antaa vertaistukea molemmille. Näkökulmat ja kertojaäänet vaihtuvat Selinan tarinassa. Myös runsas dokumenttiaineisto – päiväkirjat, kirjeet, sairauskertomukset – valottaa päähenkilön matkaa lapsuudesta aikuisuuteen.

Viiltävät vuodet on tärkeä puheenvuoro. Se kertoo kaunistelematta niistä monista inhimillisistä syistä, jotka saavat nuoret hyvinvointiyhteiskunnassamme voimaan pahoin. Silti se nostaa näkyviin myös mahdollisuuden muutokseen. Nuoren naisen määrätietoisuus ja hänen saamansa tuki ja turva auttoivat hänet takaisin täysipainoiseen elämään.

”Kaikesta voi selviytyä, kaikenlaiset haavat voivat parantua”, Liisa Seppänen kirjoittaa. ”Siihen tarvitaan paitsi aikaa, ennen kaikkea luottamuksen palautumista ja yhteyttä toisiin ihmisiin – tai edes yhteen ihmiseen, joka ei säikähdä pahoinvoivaa nuorta.”

Liisa Seppänen on kuopiolainen tietokirjailija. Hän on julkaissut useita elämäkertateoksia ja muita tietokirjoja.

Liisa Seppänen, Viiltävät vuodet – Nuoren naisen selviytymistarina. Kirjapaja 2021. 241 s. Kansi: Satu Kontinen. Kl99.1 ja 30.15. ISBN978-952-354-384-3

Lisätietoja ja haastattelut:
Marja-Liisa Saraste | viestintäpäällikkö | p. 040 553 4757| marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi tai Liisa Seppänen | liisaseppanen57@gmail.com | p. 044 3777 067

Pdf-pyynnöt ja arvostelukappaletilaukset: marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi

Kirjailijan kuva, kannen kuva.

Irja Askolan elämäkerta piirtää esiin lempeän piispan ja ihmisen9.9.2021 15:00:00 EEST | Tiedote

Anne Mattsson kertoo teoksessaan Irja Askola – Elämäkerta (Kirjapaja) Suomen ensimmäisen naispuolisen piispan tarinan. Elämäkerta seuraa lasikaton rikkoneen lahjakkaan naisen vaiheita, kuinka Askola kasvoi yksinhuoltajaperheessä Lauritsalassa, eteni yliopistolta kansainvälisille areenoille, kirkon ykkösnaiseksi ja yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi. Teos luo intiimin kuvan ihmisestä, joka on aina puhunut tasa-arvon puolesta ja löytänyt yleisönsä myös runoilijana.