Viiltäviä viestejä Kangasala-talossa

Hyvinkään Orkesterin konsertissa torstaina 14.3. kuullaan musiikkia Mustosesta Psykoon. Pianolla ryyditetty jousiorkesteri saa rinnalleen tanssitaiteilijakaksikon: Minna Tervamäen ja Mikko Lampisen.
Tähtitanssija Minna Tervamäki ja tanssitaiteilija Mikko Lampinen esittävät koreografian Olli Mustosen Triptyykki-teokseen.

Kaikuja menneiltä mestareilta, viestejä tuonpuoleisesta, niskurointia uuden ajan kynnyksellä ja kauhua tienvarren motellissa – niistä on Hyvinkään Orkesterin maaliskuinen konserttikokonaisuus tehty.

Ajatus tanssilla väritetystä jousiorkesterikonsertista sai sysäyksensä mestaripianisti-säveltäjä Olli Mustosen Triptyykistä. Kolmiosainen teos on alun perin kirjoitettu kolmelle sellolle a cappella ja se on omistettu sävellyksen tilanneen Sam Steppelin vaimon muistolle. Mustonen sovitti teoksesta jousiorkesteriversion, joka sai kantaesityksensä tammikuussa 2016. Tähtitanssija Minna Tervamäki ja tanssitaiteilija Mikko Lampinen tekivät teokseen koreografian ja tanssivat kantaesityksessä Helsingin Temppeliaukion kirkossa. Nyt kaksikko palaa jälleen Triptyykin pariin ja se on konsertissa heidän yhteinen päänumeronsa. Tanssijat esiintyvät myös illan päätösnumerossa ja saattavat inspiroitua värittämään muitakin konsertin teoksia.

Muistotematiikasta kumpuaa myös hurmaava Valentyn Sylvestrovin Sanansaattaja, joka tuo viestejä tuonpuoleisesta – säveltäjän menehtyneeltä Larysa-vaimolta ja vähän menneiltä säveltäjämestareiltakin. Viehko konsertin avausteos soi pastissinomaisena muistumana ja lainaa sopivan suloisia sävyjä erityisesti Mozartilta.

Suihkusäveliä jousilla

Viiltävän terävä Bernard Herrmannin elokuvamusiikki ei liiemmin esittelyjä kaipaa. Jousten vinkaisujen säestyksellä Norman Bates – joka ei tekisi pahaa kärpäsellekään – hoiti motellinsa asiakaspalvelutehtäviä vuonna 1960 ensi-iltansa saaneessa Hitchcockin klassikkoelokuvassa Psyko. Viisitoistaminuuttinen sarja elokuvan musiikista piirtää elävästi mieleen tutun suihkukohtauksen, täytetyt linnut ja motellin takana kohoavan talon asukkeineen.

Konsertin loppupuoli käynnistyy pienellä makupalalla, Erik Satien rakastetun ensimmäisen Gymnopédien sävelin. Lukuisista elokuvista tutun pianoklassikon on jousiorkesterille sovittanut konsertin johtava kapellimestari Tuomas Pirilä. Huhtikuussa tulee kuluneeksi 60 vuotta Hyvinkään Orkesterin ensikonsertista. Tuomas Pirilä on toiminut Orkesterin kapellimestarina ja taiteellisena johtajana vuodesta 1988.

Konsertin päättää Blochin mainio Concerto grosso. Vuonna 1925 jousiorkesterille ja pianolle sävelletty teos syntyi vastauksena säveltäjän oppilaille, jotka kritisoivat tonaalisen musiikin ja sävellajien käytön häviämistä uuden ajan sävellysperinteestä. Teos soi sopusoinnussa, hienovaraisesti menneen ajan säveltäjille uuden ajan kynnykseltä kumartaen.

Kangasala-talon konsertti torstaina 14.3. päättää Hyvinkään orkesterin kolmen konsertin minikiertueen. Muu konsertit kuullaan Hyvinkää-salissa tiistaina 12.3. ja Riihimäellä Suomen lasimuseon suuressa näyttelysalissa keskiviikkona 13.3.

Kokoonpano

kapellimestari Tuomas Pirilä
tähtitanssija Minna Tervamäki
tanssitaiteilija Mikko Lampinen
Hyvinkään Orkesteri

Olli Mustonen: Triptyykki
Valentyn Sylvestrov: Sanansaattaja
Ernest Bloch: Concerto grosso nro 1
Erik Satie / sov. Tuomas Pirilä: Gymnopédie nro 1
Bernard Herrmann: Orkesterisarja elokuvasta Psyko

Viiltäviä viestejä
Kangasala-talossa to 14.3.2019 klo 19
Liput Kangasala-talolta 18/15/13/5 €, Lippu.fi 20,50/14,50/6,50 € + toimitusmaksut

Mediakuvia: https://www.dropbox.com/sh/osgef6lhp7kwgil/AAAIbKwsmU1A3KLNS_wjhonba?dl=0

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

intendentti Charlotta Kivistö, p. 040 773 8466, charlotta.kivisto@hyvinkaanorkesteri.fi
kapellimestari Tuomas Pirilä, p. 040 587 1436, tuomas.pirila@hyvinkaanorkesteri.fi

Kangasala-talo on maan uusin kulttuurikeskus, joka sijaitsee Kangasalan keskustassa 20 minuutin ajomatkan päässä Tampereelta. Talon avajaisviikkoa vietettiin helmikuussa 2015. Kangasala-talossa on 285-paikkainen konserttisali, Kimmo Pyykkö -taidemuseo, galleria, Kangasalan valtuustosali sekä kunnanhallituksen kokoustila.