Viime vuonna yli puolet lopettaneista yrityksistä oli pienyrityksiä

Lopettaneiden yritysten määrä lähti viime vuonna kasvuun ja yli puolet lopettaneista oli pienyrityksiä ja henkilöyhtiöitä. Näiden yritysten liiketoiminnan hidastuminen tai lakkaaminen näkyy myös perintämäärien voimakkaasta vähentymisestä koronapandemian aikana.

Suomen Pankin arvion mukaan yritysten rahoitusasema on vahvistunut ja voitot ovat kasvaneet pandemian aikana. Myös konkurssien määrä on pysynyt aiempaa ennakoitua alhaisempana. Tukien ja muiden helpotusten sekä yritysten tekemien sopeuttamistoimien yhteisvaikutus näyttää toistaiseksi riittäneen kannattelemaan yrityksiä kriisin yli. Yritysten lopettamispäätökset ovat kuitenkin olleet korona-aikana kasvussa ja muutos koskee erityisesti pienyrityksiä; vuoden 2020 jälkipuolella yli puolet lopettaneista yrityksistä oli yhtiömuodoltaan luonnollisia henkilöitä.

Sama trendi näkyy perintään lähetettävissä laskuissa, joiden määrät tippuivat vuodessa eniten henkilöyhtiöillä, jopa viidenneksen. Määrät ovat pysyneet tavanomaista matalammalla tasolla myös vuonna 2021. Suurin pudotus on tapahtunut kuljetusalan ja teollisuuden pienyrityksillä.

”Perintädatan peilaaminen tilastoihin ja Suomen Pankin laskelmiin osoittaa, että pandemia kohtelee yrityksiä hyvin eri tavalla. Yleisellä tasolla perintätapausten määrät ovat laskeneet, mutta tarkempi vertailu osoittaa vaikutuksen olevan yritysten kesken hyvin erilainen. Rajoitustoimet ovat vaikuttaneet voimakkaimmin pieniin yrityksiin ja erityisesti henkilöyhtiöihin, joiden joukossa on paljon yksityisyrittäjiä. Nämä yritykset ovat olleet herkempiä keskeyttämään tai lopettamaan liiketoimintansa epävarmassa tilanteessa. Piristymistä on onneksi jo nähtävissä joillain nopeasti reagoivilla toimialoilla kuten kuljetuksessa. Myös rokotukset tuovat tilanteeseen valoa”, sanoo Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala.

Tiedot selviävät Tilastokeskuksen lopettaneiden yritysten tilastoista sekä Intrumin perintäaineistosta, joka kattaa noin 20 000 suomalaista yritystä.

Fakta

Pienyritykset ja henkilöyhtiöt ovat muita todennäköisemmin joutuneet keskeyttämään liiketoiminnan koronapandemian aikana

• Yritysten lopettamispäätökset ovat olleet kasvussa; vuoden 2020 jälkipuolella yli puolet lopettaneista yrityksistä oli yhtiömuodoltaan luonnollisia henkilöitä.
  • Perintätapausten määrä on pudonnut erityisesti henkilöyhtiöillä vuonna 2020 verrattuna vuoteen 2019. Pudotus on ollut jopa viidennes kyseisissä yhtiömuodoissa.
  • Henkilöyhtiöiden perintämäärät ovat pysytelleet matalalla tasolla myös vuonna 2021.
  • Pienyritykseksi (sisältäen mikroyritykset) luokitellaan yritykset, jotka työllistävät alle 50 henkilöä ja joiden vuosiliikevaihto tai taseen loppusumma on alle 10 miljoonaa euroa.
  • Analyysin pohjana on Intrumin asiakasdata, joka kattaa noin 20 000 yritystä sekä Tilastokeskuksen lopettaneiden yritysten tilastot.
  • Data on kerätty ajalta tammikuu 2019 – elokuu 2021
  • Lisätietoa yritysten maksukäyttäytymisen trendeistä Suomessa ja Euroopassa: European Payment Report 2021 - Suomi

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2020 liikevaihto oli 16,85 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Analyysi: Talouden piristyessä pienet yritykset edelleen alttiina maksuhäiriöille25.8.2021 10:27:34 EEST | Tiedote

Talouden piristyminen ei monessa yrityksessä vielä näy. Intrumin tuoreesta yritysanalyysista selviää, että pitkään jatkunut matala talouden aktiviteetti vaikuttaa edelleen; yritysten maksuviiveet jatkoivat laskuaan vuoden toisella kvartaalilla koko maassa ja lähes kaikilla toimialoilla. Kun ennakoitu talouskasvu lähtee kunnolla käyntiin ja yritysten taloudellinen aktiivisuus lisääntyy, myös maksuviiveet kääntyvät nousuun. Erityisesti pienillä yrityksillä voi olla edessään haastavia aikoja.

Kouluilla ratkaiseva rooli taloustaitojen opettamisessa haavoittuvassa asemassa oleville nuorille6.8.2021 13:53:51 EEST | Tiedote

Suomalaiset nuoret oppivat rahankäytön yleensä vanhemmiltaan. Koulujen rooli tulee tärkeysjärjestyksessä seuraavana. Ratkaisevaksi koulujen rooli muuttuu silloin, kun nuori on jo valmiiksi haavoittuvassa asemassa eikä oppia kotoa ole saatavissa. Merkittävä määrä nuoria jää edelleen taloustaidoissa väliinputoajiksi; riittävästi tietoa oman talouden hoitamiseen ei saa ja apua pitää hakea ulkopuolisilta tahoilta. Halua omien taloustaitojen parantamiseen kuitenkin on ja koronakriisin aiheuttama epävarmuus on sitä vain lisännyt.

Intrum AB - Osavuosikatsaus huhti-kesäkuu 202122.7.2021 14:57:48 EEST | Tiedote

- Ennätyksellinen perintätulos ja nopeutettu pääoman kierto, noin 6 miljardia kruunua sitouduttu investoimaan vuonna 2021 - Merkittäviä uusia asiakassopimuksia ja toimeksiantojen määrän asteittainen normalisoituminen - Valuuttakurssikorjattu liikevaihdon kasvu 17 prosenttia vuoden 2020 toiseen vuosineljännekseen (Q2) verrattuna - ONE Intrumin toiminta kiihtyy H2:lla, kaikki globaalit toimipisteet avoinna ja toiminnassa

Pk-yritysten valtit ja vaarat: digiloikkaa ja pitkiä maksuehtoja24.6.2021 12:15:19 EEST | Tiedote

Sunnuntaina, 27.6.2021, vietetään kansainvälistä mikro-, pienten- ja keskisuurten yritysten päivää. Nämä yritykset - jotka muodostavat maailmanlaajuisesti yli 90 prosenttia kaikista yrityksistä ja noin 70 prosenttia työpaikoista - toimivat taloudellisen kasvun moottoreina. Pienet yritykset ovat muutosketteriä, mutta pieni koko tekee niistä myös haavoittuvia. Intrumin vuoden 2021 yritysten maksutapatutkimuksen mukaan suomalaisten pk-yritysten taloudellisessa palautumisessa ja kasvun aikaansaamisessa on sekä valtteja että vaaroja; koronapandemian keskellä lähes puolet pk-yrityksistä katsoo tulevaisuuteen innokkaammin kuin vuosiin ja kiihdyttää digitalisaatiotaan. Epävarmuus tulevasta on kuitenkin saanut ne vähentämään lainanottoaan ja asiakassuhteiden ylläpitämiseksi hyväksymään toivottua pidempiä maksuehtoja.

Tutkimus: Hidas maksaminen este yritysten kestävyydelle ja kasvulle - ratkaisuksi valvontaa vai vapaaehtoisuutta?23.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kyky ennakoida kassavirtaa on avainasemassa kaikissa yrityksissä, sillä taloudellinen vakaus on kasvun perusta. Maksuviiveiden seuraukset ovat huolestuttavia – erityisesti pk-yrityksille, joilla on pienemmät varannot ja jotka ovat riippuvaisia tasaisesta kassavirrasta. Intrumin tuoreen yritysten maksutaparaportin mukaan suurin osa suomalaisista talouspäättäjistä arvioi, että velallisten nopeampi maksaminen parantaisi yritysten kestävyyttä ja yli kolmasosa arvioi hitaan maksamisen tukahduttavan niiden kasvun. Hitaan maksamisen aiheuttamien haasteiden ratkaisemiseksi talouspäättäjät ehdottavat sekä lainsäädäntöä että vapaaehtoisia aloitteita.

TUTKIMUS: Suomalaisyritykset ennakoivat maksuongelmia - osa näkee kuitenkin jo valoa tunnelin päässä17.6.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Intrumin vuotuisessa yrityspäättäjille suunnatussa kyselytutkimuksessa selviää, että suurin osa suomalaisyrityksistä arvioi maksuviiveiden ja maksujen laiminlyönnin riskin kasvavan lähitulevaisuudessa. Yritykset ovat huolestuneempia kuin koskaan ennen velallistensa kyvystä maksaa ajallaan. Silti osa yrityksistä näkee tulevaisuuden valoisana ja suhtautuu siihen innokkaammin kuin moneen vuoteen.