RAY

Viimeinen Pajatso on hiljentynyt

Helsingin keskustassa koettiin keskiviikkona 11.3. historiallinen hetki, kun RAY luopui viimeisestä pelikäytössä olleesta Pajatsostaan. Pajatson viimeisen lyönnin löi Mielenterveyden keskusliiton toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka.

Koko Pajatson historian viimeiset lyönnit löi Mielenterveyden keskusliiton toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka.

– Kolikon lyöminen Pajatsoon on aikanaan kuulunut kansalaisen perusoikeuksiin, ja Pajatso jää mieleeni hyväntuulisena jokamiehen pelinä. Itsekin olen nuoruudessani tyhjentänyt Kouvolan Kesoilin laitteen useampaan kertaan hieman epävirallisin keinoin, Olavi Sydänmaanlakka muistelee.

Kolikkoja on lyöty Pajatsoon 1920-luvulta lähtien kymmeniä miljardeja kertoja, ja pelikoneet ovat olleet merkittävä osa kahviloiden, baarien ja huoltoasemien miljöötä. Pajatson pelaaminen on kuitenkin hiipunut 1980-luvulta alkaen, jolloin suomalaiset kiinnostuivat enemmän pokeri- ja hedelmäpeleistä.

– Pajatso on ainutlaatuinen keksintö, josta on vaikea puhua hymyilemättä. Nykypäivänä tehtyjen pelien on mahdotonta saavuttaa vastaavaa kymmenien vuosien kansansuosiota. Pajatso on tuottanut nykyrahassa mitattuna peräti 1,5 miljardia euroa sosiaali- ja terveysalan järjestöille. Nyt on kuitenkin aika päästää klassikkopelimme lepoon. Kaikki kiitos ja kunnia Pajatsolle sen tekemästä suuresta työstä, RAY:n toimitusjohtaja Velipekka Nummikoski kommentoi.

Yli miljoona päivässä kansanterveydelle

Koko RAY:n toiminta alkoi Pajatsoista vuonna 1938. Historian saatossa sekä RAY:n tuotto että avustuskohteiden määrä ovat moninkertaistuneet. Vuonna 2015 avustusta ohjataan lähes 800 järjestölle ja sotaveteraaneille yhteensä 426 miljoonaa euroa.

– Suomalaisen järjestötoiminnan rahoitusmalli on ainutlaatuinen maailmassa. Ihmisten kynnys lähestyä nimenomaan kansalaisjärjestöjä on matala, ja sitä kautta apu kulkee inhimillisesti perille. Maailma muuttuu, ja pelaamiskulttuurin on muututtava sen mukana. Vaikka Pajatsoja tulee ikävä, minulle on järjestöjen edustajana tärkeintä, että RAY pystyy tulevaisuudessakin turvaamaan rahoituksemme, Olavi Sydänmaanlakka sanoo.

Vaikka fyysinen Pajatso siirtyy rahapelinä historiaan, 50 pennin Pajatsoa voi pelata rahapanoksella virtuaalisessa muodossa RAY:n nettikasinolla osoitteessa www.ray.fi. RAY:llä on edelleen säilytyksessä kaikki toiminnassa olleet Pajatsomallit, ja tulevaisuudessa oikeita Pajatsoja on mahdollista nähdä ja pelata ilman rahapanosta RAY:n tapahtumissa.

Pajatsoja huijattiin monin tavoin

RAY:n nykyisiä automaatteja on mahdotonta huijata, mutta ennen oli toisin. Pelaajat kehittivät mitä moninaisimpia tapoja päästäkseen käsiksi Pajatsorahoihin, ja RAY pyrki kaikin keinoin estämään huijaukset. RAY:n asiakaslehti Raymond on tehnyt tunnetuimmista Pajatsohuijauksista videon. Eri huijaustapoja esittelevä video löytyy osoitteesta www.raymond.fi.

Tyypillisin huijaus oli siimarahan käyttäminen. Pelaaja kiinnitti kalastussiiman kolikkoon, löi kolikon Pajatsoon ja yritti pilkkiä siiman avulla rahaa kulkemaan voittoportin läpi. RAY torjui siiman käyttöä lisäämällä laitteeseen leikkurin, johon siima katkesi. Toinen suosittu tapa oli taivutella kolikkoja, jotta ne jumiutuisivat Pajatson tauluun ja auttaisivat voittoportteihin osumisessa.

Tiivistelmä Pajatson historiasta

• Ensimmäiset Pajatsot saapuivat Suomeen 1920-luvulla. Pajatson nimi juontaa juurensa ensimmäisessä Pajatsossa esiintyneestä ilveilijähahmosta, joka on italian kielellä Bajazzo.
  • RAY sai yksinoikeuden Pajatsoihin vuonna 1938.
  • 1950-luvulla kehitettiin 20 markan (myöhemmin 20 pennin) Pajatso, joka oli käytössä vuoteen 1990 saakka.
  • Vuonna 1966 kehitetty 50 pennin Pajatso nousi suursuosioon ja on edelleen monelle pelaajalle se ainoa oikea Pajatso.
  • 1970-luvulla RAY:n valmistamia Pajatsoja vietiin myös Norjaan, Ruotsiin ja Islantiin.
  • 1980-luvulla kehitettiin ensimmäiset elektroniset Pajatsot.
  • Vuonna 2008 lanseerattiin RAY:n viimeiseksi jäänyt malli, jossa oli digitaalinen näyttö.
  • Kautta aikain Pajatsot ovat tuottaneet nykyrahassa mitattuna suomalaiselle sosiaali- ja terveysjärjestöille 1,5 miljardia euroa. Pajatsoihin on lyöty kolikkoja kymmeniä miljardeja kertoja.

Lisätietoja:

Tiedottaja Elina Halme, RAY, puh. 040 595 5950, elina.halme@ray.fi
Viestintäpäällikkö Ari Räsänen, RAY, puh. 040 526 4950, ari.rasanen@ray.fi

Liitteet:

• Valokuva Pajatson viimeisistä lyönneistä 11.3.2015
  • Pajatson lyhyt historia -teksti
  • Valokuvia vanhoista Pajatsoista
  • Valokuva siimarahalla tehdystä Pajatsohuijauksesta

Kuvat

Lataa
RAY:n nykyisiä automaatteja on mahdotonta huijata, mutta ennen oli toisin. 50 pennin Pajatsoa onnistuttiin huijaamaan siimaan sidotulla kolikolla. RAY esti myöhemmin huijaamisen asentamalla laitteeseen leikkurin, joka katkaisi siiman.
Lataa
Viimeinen Pajatsomalli, joka tuotiin pelattavaksi vuonna 2008.
Hedelmäjazzo 1990-luvulta
Elektroninen Pajatso 1980-luvulta
50 pennin Pajatso 1960-luvulta
20 markan (myöhemmin 20 pennin) Pajatso 1950-luvulta
10 markan Pajatso 1940-luvulta
Ensimmäinen Pajatso 1920-luvulta

RAY
Turuntie 42

09 43701 (vaihde)http://www.ray.fi
Tarjoamme jännitystä, viihdettä ja peli-iloa vastuullisesti. Peleistämme kertyy joka päivä yli miljoona euroa hyvinvoinnin edistämiseen. RAY - hyvän tahdon pelejä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta RAY

Yli 54 000 euroa raha-automaatista: ”Luulin olevani piilokamerassa”15.12.2016 09:44:08 EETTiedote

Helsingin päärautatieasemalla koettiin keskiviikkona 14.12. yllättävä hetki, kun naisasiakas sai raha-automaatista yli 54 000 euron suuruisen voiton. Suurvoitto tuli Alkemia-pelistä RAY:n Pelikioskissa. Voittaja hämmentyi tilanteesta. – Pelissä oli meneillään vapaapelit, kun voitto tuli. Luulin, että kone sekosi ja että olen piilokamerassa. En vielä tiedä, mitä rahoilla teen, mutta vien ainakin lapseni ulos syömään, pelisalista haastatteluun tavoitettu iloinen voittaja kertoo. Voittohetkellä pelisalissa oli runsaasti asiakkaita. – Lähes jokaisella automaatilla oli pelaaja, mutta vain voittajaa lähinnä olleet 3–4 pelaajaa kerääntyivät ihmettelemään tapahtunutta. He eivät olleet uskoa, että täältäkin voi voittaa tällaisia summia, rautatieaseman Pelikioskilla voittohetkellä töissä ollut Mark Simanovskiy kertoo. Alkemia on RAY:n monilinjainen peli, jonka kasvava suurvoitto osui nyt onnekkaalle naispelaajalle Helsingissä. Jackpot eli suurvoitto laukeaa, kun pelaaja saa arvontakiekoille yhte