Viinilehti

Viinilehti on valinnut vuoden parhaat

Vuoden punaviini, Vuoden valkoviini, Vuoden viininystävä ja Vuoden viiniravintola on nyt julkaistu.

- Viinilehden Vuoden punaviini on italialainen Tommasi Crearo 2016
- Viinilehden Vuoden valkoviini on uusiseelantilainen Ribbonwood Riesling 2015
Viinilehti valitsi Vuoden valkoviinin ja Vuoden punaviinin jo kuudennentoista kerran.

- Viinilehden Vuoden viininystävä on muusikko Mikki Kauste
Viinilehti valitsi Vuoden viininystävän nyt kolmatta kertaa. Aiemmat Vuoden viininystävät ovat Henrik Dettmann ja Krista Kosonen.

- Vuoden 2019 viiniravintolaksi valittiin tamperelainen Kajo
Viinilehti valitsi Vuoden viininravintolan nyt kolmatta kertaa. Aiemmat Vuoden viiniravintolat ovat helsinkiläiset BasBas ja Muru.

Viinilehden Vuoden punaviini ja Vuoden valkoviini

Vuoden punaviini: Tommasi Crearo 2016
Italia, Alko 419467, 19,99 €
Rypäleet: Corvina Veronese, Oseleta, Cabernet Franc

Arvio: Monivivahteinen, avoin ja aromikas tuoksu tuo mieleen hillotun kirsikan, kuivatut hedelmät ja makeat mausteet. Tuoksussa on viehkeää kukkaisuutta ja orastavaa nahkaisuutta. Maku on melko täyteläinen ja mehukas. Se toistaa tarkasti tuoksun aromeja. Viinissä on parfyymisyyttä, paahteisuutta ja hentoa eläimellisyyttä. Pehmeä, vivahteikas suutuntuma saa ryhtiä hapankirsikkaisen hapokkuuden lisäksi myös kypsästä, pehmeästä tanniinisuudesta. Viini jättää pitkään maistuvan, luonteikkaan rustiikkisen jälkivaikutelman.
Ruokasuositus: Paistetut tummat liharuoat, myös riista. Myös kovat juustot.

Vuoden valkoviini: Ribbonwood Riesling 2015
Uusi-Seelanti, Alko 525597, 14,99€
Rypäle: Riesling

Arvio: Tuoksu on tyylikkään moniulotteinen, hieman kehittynyt ja muistuttaa aprikoosia, persikkaa, hunajaa, mehiläisvahaa ja petrolia. Maku on lähes kuiva ja sekin hieman kehittynyt. Viinissä on tuoksun monivivahteisten aromien lisäksi tuntuvaa mineraalisuutta ja hunajamelonia. Viinin hento makeus saa ryhtiä tuntuvasta sitruksisuudesta, joka kannattaa viiniä pitkään maistuvaan, moni­ulotteiseen ja petroliseen jälkivaikutelmaan, joka nostaa miellyttävästi veden kielelle.
Ruokasuositus: Selkeämakuiset, paistetut tai grillatut punalihaiset kalaruoat.

Näin voittajaviinit valitaan
Viinilehden Vuoden viini -kilpailu on ainoa suomalainen viinikilpailu, johon osallistuvat kaikki Alkon vakiovalikoiman viinit. Viinilehden viiniasiantuntijat Juha Berglund ja Antti Rinta-Huumo maistelevat ja arvioivat viinejä pitkin vuotta Viinistä viiniin -kirjaa, Viinilehden uutuusarvioita sekä viinilehti.fin ja mobiiliapplikaation viinihakuja varten. Kaikki viinit maistetaan sokkona. Useiden uudelleenmaistamiskertojen jälkeen Juha ja Antti valitsevat finalistien joukosta voittajat.

Viinilehden Vuoden viininystävä: Mikki Kauste
Perustelut: Vuoden viininystävä on Egotrippi-yhtyeen solisti Mikki Kauste. Mikki on paitsi taitava ja rakastettu muusikko, myös ravintola-alan ammattilainen. Ennen kuin musiikki vei Mikin lähes kokonaan jo 90-luvun puolivälissä, hän ehti opiskella vuosia ravintola-alaa Helsingissä. Viinioppejaan hän on pitänyt yllä paitsi harrastuksena, myös hiukan yllättävällä tavalla eli työskentelemällä erilaisissa viinitapahtumissa viinien esittelijänä. Näin hän on jakanut oppejaan ja edistänyt suomalaista viinikulttuuria useiden vuosien ajan. Mikissä yhdistyvät laaja viinitietämys sekä rento, auttavainen ja ystävällinen asenne.

Vuoden viiniravintola 2019: Kajo
Perustelut: Vuoden Viiniravintola on tamperelainen Kajo, joka hurmaa asiakkaansa makumaailmoillaan ja leikkisyydellään. Vaikka ruoat ja viinilista on suunniteltu asiantuntemuksella, leikkisyyden voi aistia ruokien esillepanosta, viineistä ja ravintolan leppoisasta tunnelmasta. Kajossa ei ole kirjoitettua viinilistaa ja viinit vaihtuvat tiuhaan. Henkilökunta osaa loistavalla tavalla ruoan ja viinin yhdistelemisen – ja kuin huomaamatta tulee kokeiltua jotakin uutta ja yllättävää. Kajosta poistuu aina hymyssä suin.
Marko Simunaniemi, Veli-Matti Lampinen ja Panagiotis Lykoudis perustivat Kajon keväällä 2018. Tänä vuonna ravintolan yhteyteen avattiin myös Villit ja Viinit -viinibaari.

Aikaisemmin tänä vuonna Viinilehti on valinnut Vuoden punaisen luomuviinin, Vuoden valkoisen luomuviinin, Vuoden samppanjan, Vuoden kuohuviinin, Vuoden roseeviinin, Vuoden punaisen hanaviinin ja Vuoden valkoisen hanaviinin. Tarkemmat tiedot voittajaviineistä: viinilehti.fi/aihealueet/wine-awards

Pullokuvat kaikista voittajaviineistä löytyvät Alkon nettisivuilta.

Lista vuoden 2019 kaikista palkituista viineistä, Mikki Kausteen haastattelu ja juttu Kajosta löytyvät Viinilehdestä sekä viinilehti.fi:stä 14.11. alkaen

HUOM! Postilaisten työtaistelutoimista johtuen 14.11. ilmestyvän Viinilehden voi lukea maksutta osoitteessa www.lehtiluukku.fi/lehti/viini

Viiinilehti ostettavissa myös irtonumerona hyvin varustetuista Lehtipisteistä kautta maan sekä Decanterin myymälöistä https://www.decanter.fi/liikkeet

Lisätietoa Vuoden viineistä:
viiniasiantuntija