Viinilehti valitsi Vuoden valkoviinin 2021

Viinilehden vuotuinen valkoviinikilpailu on ratkennut. Viinilehden Vuoden valkoviini 2021 valittiin tällä kertaa 84 ehdokkaan joukosta. Valinta tehdään aina sokkomaistamalla ja tällä kertaa voittajaviini yllätti kokeneen tuomarikaksikonkin täysin. Viinin rypälelajike on suomalaisten rakastama Riesling, mutta viinin alkuperä ei olekaan Euroopassa vaan Uudessa maailmassa. Tänä vuonna kilpailussa jaettiin myös hopea- ja pronssipalkinto.
Viinilehden Vuoden valkoviini 2021 -kilpailun voittajakolmikko. Kuva on vapaasti käytettävissä.

Embargo: ke 21.4. klo 18

Viinilehden Vuoden valkoviini 2021

Mud House Riesling 2018
Marlborough, Uusi-Seelanti, Alko tilausvalikoima 919315

Tuomariston arvio: Tyylikäs, kypsän hedelmäinen ja hieman kehittynyt tuoksu tuo mieleen kypsän keltaisen omenan, persikan, hennon hunajan ja orastavan petrolisuuden. Lähes kuiva maku on sekin tyylikkäästi kehittynyt. Maussa on tuoksun vivahteiden lisäksi makeaa mausteisuutta, kukkaista parfyymisyyttä ja mineraalisuutta. Reilu hapokkuus tuo viiniin ryhtiä ja kantaa kokonaisuutta kevyesti suuta supistavaan, pitkään jälkivaikutelmaan.
Ruokasuositus: Täyteläiset, selkeämakuiset, punalihaiset kalaruoat. Myös runsaat äyriäisruoat.
Hinta-laatu: 2 (todellinen löytö)
Hinta: 14,98 €

Viinilehden Vuoden valkoviini 2021 -kilpailun voittajakolmikko

KULTAA: Mud House Riesling 2018 Marlborough, Uusi-Seelanti, Alko tilausvalikoima 919315, 14,98 €

HOPEAA: King’s Bay Sauvignon Blanc 2020 Icon Wines/The Wineteam Global, Marlborough, Uusi-Seelanti, Alko 937437, 13,99 €

PRONSSIA: Pieropan La Rocca 2018 DOC Soave Classico, Veneto, Italia, Alko 584257, 29,99 €

Kisassa mukana olleiden viinien arviot löytyvät Viinilehden nettisivulta: viinilehti.fi/vuoden-valkoviini-2021 (keskiviikkona 21.4. klo 18 alkaen)

Viinilehden Vuoden valkoviinin ­valintaa varten Juha Berglund ja Antti Rinta-Huumo maistoivat sokkona Viinilehden valkoviiniarvioiden parhaimmiston, joita oli tänä vuonna 84 kappaletta. Viinit ovat pääosin Alkon vakiovalikoimasta, mutta mukana on myös viinimaahantuojien kilpailuun lähettämiä tilausvalikoiman viinejä. Tällä kertaa myös voittaja on tilausvalikoiman tuote.

”Aromaattiset lajikkeet, kuten Sauvignon Blanc ja Riesling, menestyvät vuodesta toiseen Viinilehden Vuoden valkoviini -kilpailussa, niin tänäkin vuonna. Se johtuu muun muassa siitä, että molemmista lajikkeista voidaan tuottaa viiniä suhteellisen edullisesti laadusta tinkimättä. Viileän ilmaston viineinä ne ovat voimakkaan aromaattisia ja rieslingeissä saattaa olla myös hieman jäännössokeria peittämässä tuntuvaa hapokkuutta. Aromaattisuus ja mahdollinen jäännössokeri voivat myös peittää joitakin teknisiä virheitä, jotka tulisivat helpommin esiin neutraalimpien rypälelajikkeiden viineistä. Juuri aromaattisuus tekeekin viineistä helposti lähestyttäviä, ja samalla sekä meidän tuomarien että suuren yleisön kestosuosikkeja.

Valtavirtojen lisäksi pyrimme löytämään persoonallisia ja omaperäisiä viinejä voittajakastiin. Esimerkiksi viinejä vähemmän tunnetuilta viinialueilta tai vähemmän tunnetuista rypälelajikkeista.

Yritämme löytää viinejä, jotka ovat sekä laadullisesti että teknisesti huippuja, ja samanaikaisesti tyyliltään sellaisia, joiden oletamme sopivan suuremmankin yleisön makumieltymyksiin.”

Voittajan julkistus:

Antti Rinta-Huumo ja Juha Berglund julkistavat voittajan ja arvioivat valitsemiaan vuoden parhaita valkoviinejä Viinilehti Live -virtuaalitastingissa Viinilehden Facebook-sivulla keskiviikkona 21.4.2021 klo 17.30. Tastingia voi seurata ilmaiseksi.

Kilpailuun osallistuneet valkoviinit, niiden arviot sekä viineille tehdyt ruokasuositukset löytyvät Viinilehden nettisivulta:

viinilehti.fi/vuoden-valkoviini-2021 (keskiviikkona 21.4. klo 18 alkaen)

Arviot ja runsaasti muuta kiinnostavaa asiaa valkoviineistä löytyy uusimmasta, 22.4. ilmestyvästä Viinilehdestä. Se on luettavissa irtonumerona myös lehtiluukku.comin kautta.