Viisas asuntosijoittaja ei metsästä pikavoittoja

Viime vuosien voimakas asuntotuotanto näkyy asuntomarkkinoilla rakennusliikkeiden kilpailun kovenemisena. Suomen Vuokranantajat muistuttaa, että asuntosijoittaminen on pitkäjänteistä toimintaa, jossa ei kannata metsästää pikavoittoja. Kun asuntosijoittaja varautuu sijoittamiseen liittyviin riskeihin, on vuokranantajana toimiminen kannattavaa ja palkitsevaa, ihmisläheistä sijoittamista.

Viime vuosien voimakas asuntotuotanto näkyy markkinoilla reippainakin tarjouksina.

”Asuntosijoittajan on tärkeää pitää pää kylmänä ja laskea asuntosijoituksen tuotto pitkällä tähtäimellä. Asunnon vuokrattavuuden sekä vuokratuoton lisäksi tärkeää olisi varmistaa, että vuokra-asunnon sijainti on myös tulevaisuudessa fiksu. Jos asunnon arvo voi nousta jatkossakin, se turvaa sijoituksen kannattavuutta myös tulevaisuudessa”, sanoo Suomen Vuokranantajien yhteiskuntasuhdepäällikkö Tuomas Viljamaa.

Markkinatilanne on tällä hetkellä monin paikoin haastava, kun tarjolla on runsaasti uusia vuokra-asuntoja. Kuten kaikessa sijoittamisessa, myös asuntosijoittamisessa on tärkeä varautua riskeihin.

”Pikavoittojen metsästäminen ei kannata niin asuntosijoittamisessa kuin muussakaan sijoittamisessa. Asuntosijoittamisessa korkojen nousu on väistämättä edessä, minkä lisäksi voimakas asuntotuotanto voi tuoda haasteita vuokrattavuudelle. Toisaalta on muistettava, että kasvukeskuksissa uusien asuntojen tarve on edelleen kova”, Viljamaa muistuttaa ja jatkaa:

”Asuntosijoittamisessa pitää tehdä kotiläksyt hyvin. Pitää tietää alue, mistä ostaa sijoitusasunnon, pitää olla realistinen käsitys alueen ja asunnon vuokratasosta. Kannattaa lähteä paikan päälle, tutkia aluetta, keskustella ihmisten kanssa, käydä kaupassa ja vaikka pubissakin. Vuokranantajana toimiminen on ihmisten kanssa toimimista. Se on tärkeä osa, että voi onnistua hyvänä vuokranantajana.”

Markkinatilanteesta saa hyvää tietoa myös Suomen Vuokranantajien tilastoista ja ennusteista. Seuraavaksi julkistetaan kesäkuun alussa analyysi asunnonvuokrausilmoituksissa pyydetyistä vuokratasoista yhteistyössä Vuokraovi.comin kanssa, sekä heinäkuussa ennuste tulevien vuosien kehityksestä vuokramarkkinoilla yhdessä PTT:n kanssa.

Suuri osa yksityisistä vuokranantajista sijoittaa pitkäjänteisesti

Asuntosijoittamisella vaurastuminen tapahtuu pikkuhiljaa ja vaatii osaamista, vaivannäköä ja kärsivällisyyttä. Tilastojen valossa tyypillinen suomalainen yksityinen vuokranantaja ei metsästä pikavoittoja. Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja 2019 -kyselyssä yli 40 % vastaajista ilmoitti aloittaneensa vuokranantajana toimimisen säästääkseen eläkepäiviä varten.

”Suuri osa vuokranantajista sijoittaa asumiseen johdonmukaisesti ja pitkäjänteisesti. Vastaajilta kysyttiin myös, minkälaisia sanoja he yhdistävät vuokranantajuuteen. Vastauksissa toistuivat eniten sanat: vastuullisuus, luotettavuus, sijoittaminen, tuotto, riski, palvelu sekä pitkäjänteisyys. Näillä sanoilla voisi kuvata myös kannattavan asuntosijoittamisen reseptiä”, Viljamaa sanoo.

Kyselyyn vastasi yli 3000 yksityistä vuokranantajaa. Otannan perusteella se on alan kattavin kysely.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on 18 000 vuokranantajaa.

Kesähelteet saapuvat: huomattavan korkeat lämpötilat voivat oikeuttaa vuokranalennukseen 23.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Sääennusteiden mukaan kesälomalaisille on nyt luvassa toivottuja helteitä. Lähes kolmenkymmenen asteen ulkolämpötilat voivat kuitenkin aiheuttaa tukalia hetkiä erityisesti vanhojen rakennusten asukkaille. Asuntojen huoneilman lämpötiloista määrätään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa, jonka mukaan huoneilman tulee kesäisin olla 18 ja 32 asteen välissä.

Asuntosijoittamisen alueelliset erot kasvavat: Katso Suomen kaupunkien rankinglista asuntosijoittajan näkökulmasta17.7.2019 08:00:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat ry on julkaissut yhdessä Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) kanssa vuosittaisen ennusteen asuntosijoittamisen tulevista tuotoista. Ennusteen mukaan pitkän aikavälin vuokratuotto pysyy edelleen tasaisena, mutta alueelliset erot kasvavat erityisesti asuntojen arvon kehityksessä. Kaupunkirankingissa parhaat vuokratuotot löytyvät pienemmistä yliopistokaupungeista.

Vuokranantaja: muista sopia etukäteen vuokra-asunnossa käymisestä10.7.2019 08:30:00 EESTUutinen

Julkisuuteen nousee välillä kertomuksia vuokranantajan yllätyskäynneistä vuokralaisen kotiin. Vuokranantajalla on oikeus päästä vuokra-asuntoon asunnon kunnon valvomiseksi ja tarkistamiseksi sekä asunnon esittelemiseksi uusille vuokralais- tai ostajakandidaateille. Käynnistä tulee kuitenkin aina sopia vuokralaisen kanssa. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Niklas Nygren neuvoo, miten asunnossa käynnit hoidetaan tyylikkäästi.

Vinkit vuokranantajalle: Miten löydät sopivan vuokralaisen?3.7.2019 08:00:00 EESTUutinen

Kesällä asuntomarkkinat ja vuokraussesonki ovat kuumimmillaan. Moni vuokralainen etsii uutta kotia ja vuokranantaja luotettavaa vuokralaista omistamaansa asuntoon. Panostamalla vuokralaisen valintaan vuokranantaja pystyy ehkäisemään monia vuokraukseen liittyviä riskejä. Palkintona huolellisesta valinnasta on usein pitkäaikainen ja luotettava vuokrasuhde. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Magda El Agoz kokosi vinkit onnistuneeseen vuokralaisen valintaan.