Lomalinja Oy

Viisi tapaa matkustaa vastuullisemmin vuonna 2020 - asiantuntijoiden vinkit

Matkamessujen vuoden teemana on vastuullisuus, varsin oikeutetusti. Matkustamisen ilmastovaikutukset puhuttavat, ja saavat niin matkanjärjestäjät kuin yksittäiset travellerit ponnistelemaan ympäristöystävällisemmän matkailun puolesta.
Junamatkailun suosio kasvaa ja Lomalinjalla vaihtoehtoja on nyt ennätysmäärä.

Arvojen lisäksi matkailija saa peräänkuuluttaa matkanjärjestäjältä vastuullisia valintoja. Lomalinjalla vastuullisuus näkyy muun muassa paikallisten toimijoiden suosimisena sekä paikallisen kulttuurin vaalimisena. ”Lisäksi se, että yksi harkittu ja uniikiksi suunniteltu matka täyttää asiakkaan moninaiset tarpeet, on itsessään vastuullisuusteko”, Lomalinjan myyntijohtaja Anu Piiroinen summaa.

Matkustaminen on yhä parhaita tapoja laajentaa maailmankuvaa, mutta kuinka tehdä se ilman huonoa ilmasto-omatuntoa? Lomalinjan matkailualan ammattilaiset kertovat viisi vinkkiä vastuullisempaan matkustamiseen.

Pakkaa vastuullisesti

Pakkaa vain mitä tarvitset. Suunnitelmallisella pakkaamisella kantamuksesi on kevyempi. Voit yllättyä iloisesti huomatessasi, ettet tarvitsekaan niin paljon vaatetta mukaan. Kevyellä pakkaamisella myös matkatavaroiden kantaminen lyhyitä matkoja sujuu vaivatta, ilman tarvetta turvautua taksiin.

Kokeile matkustaa eri tavalla kuin ennen

Matkusta sesongin ulkopuolella, vietä pidempi aika matkakohteessa tai valitse maitse tehtävä matka lähialueille.

”Ilmastotietoisuus näkyy myös asiakkaidemme toiveissa. Junamatkailu on selkeästi nousussa ja olemmekin yhdessä asiantuntijoidemme kanssa räätälöineet ennätysmäärän maitse tehtäviä matkoja" , Anu Piiroinen toteaa.

Jos sinulla on mahdollisuus käyttää julkista liikennettä kotoa lentokentälle ja kohdemaassa, vähennät hiilidioksidipäästöjäsi verrattuna auton tai taksin käyttöön.

Arvosta paikallisuutta

Heittäydy rohkeasti paikallisiin tapoihin! Uskaltaudu kokeilemaan kotimajoitusta hotellimatkan sijaan ja pääset tutustumaan paikalliseen kulttuuriin aivan uudella tavalla.Lomalinjalla mahdollisuus löytyy esimerkiksi Kuubasta, Mongoliasta ja Perusta.

Valitse lisäksi matkanjärjestäjä, joka suosii paikallisia toimijoita ja toimii siten vastuullisesti kohdemaan elinkeinonharjoittajia kohtaan.

Toimi viestinviejänä

Suomessa muovin kierrättäminen on monella jo arkipäivää ja kierrätysmahdollisuuksia on useita. Vie suomalainen osaaminen mukanasi kohdemaahan. Voit kieltäytyä esimerkiksi pyyhkeiden turhasta vaihdosta, muovipussista kaupassa ja pillistä ravintolassa ja kertoa, että haluat näin säästää luontoa. Pakkaa kestokassi mukaasi matkatavaroihin.

Kompensoi matkasi

Jos olet jo napannut yllä olevat vinkit, mutta haluat tehdä lisää, on tarjolla lukuisia keinoja kompensoida matkustamisen hiilijalanjälkeä. Lomalinja on aloittanut yhteistyön Hope Fund -ilmastorahaston kanssa ja antaa matkaajille mahdollisuuden kompensoida ilmastopäästöjä jo matkavarauksen yhteydessä. Hope Fund luo vihreitä hiilinieluja kehittyviin maihin ja sinne, missä ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat suurimpia. Lisäksi rahasto tekee ihmisoikeusperustaista ilmastotyötä yhdessä paikallisten kanssa. Kompensaatiolla vaikutetaan tuhansien ihmisten elämään lisäämällä yhteisöjen ilmastotietoisuutta.

Tule Matkamessuille inspiroitumaan, keskustelemaan ja tapaamaan asiantuntijoitamme. Osastollamme asiantuntijoistamme paikalla Teemu Keskisarja, Arto Nyberg, Satu Mäkelä, Liisa Hämäläinen, Rasmus Paltschik, Kari Lumikero, Petri Saraste sekä Timo Jutila vaimonsa Satu Jutilan kanssa.

Lomalinjan messuosasto 6k60 Helsingin Messukeskuksessa.

Anu Piiroinen
Myyntijohtaja
Markkinointi
anu.piiroinen@lomalinja.fi

Junamatkailun suosio kasvaa ja Lomalinjalla vaihtoehtoja on nyt ennätysmäärä.

Lomalinja Oy
Aleksanterinkatu 32

010 289 8100http://www.lomalinja.fi

Aina asiantuntijan matkassa
- suomalainen perheyritys jo yli 40 vuotta

Vuonna 1977 perustettu Lomalinja tarjoaa yli 300 erilaista teemamatkaa, joihin on useita lähtöjä. Jokaisen matkan on tuottanut suomalaisena työnä yksi meistä, ja me myös vastaamme matkanne onnistumisesta alusta loppuun. Inspiraatiomme ja innoituksemme lähde on ollut halu tuottaa ainutlaatuisia matkoja ihanille asiakkaillemme.

Lomalinjan jatkuvasti kasvavan, lähes 200 asiantuntijaoppaan joukossa on osa tohtoreita tai pitkään opiskelleita, jonkun tietyn alan spesialisteja ja osa elämänkokemuksen kautta tietonsa hankkineita. Yhteistä heille on valtava määrä matkailualan tietoa ja kokemusta sekä ymmärrystä toimia eri kulttuureissa. Haluamme tarjota Teille aina parasta - asiantuntijaoppaamme takaavat matkanne onnistumisen ja muistorikkaan elämyksen.

Matkan voitte varata asioimalla henkilökohtaisesti Tampereen tai Helsingin toimistoissamme, soittamalla tai tilaamalla matkan kotisivuiltamme.

Meillä palvelee ihminen!