Viisi vinkkiä biojätteen lajitteluun kesähelteillä

Biojätteen lajittelu onnistuu kesälläkin, kun valutat biojätteestä nesteet, minimoit kosteuden ja tyhjennät biojäteastian riittävän usein. Näin vältät biojätteen hajuhaitat, saat biojätepussin kestämään paremmin ja myös kukkakärpäset pysyvät loitolla. HSY on koonnut vinkit biojätteen lajitteluun kesähelteillä.

Biojätteen lajittelun tärkeys korostuu kesällä. Moni käyttää paljon tuoreita kasviksia ja marjoja, joista syntyy perkuutähdettä. Biojäte lajitellaan kiinteistön biojäteastiaan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut vie biojätteen Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen Espooseen käsiteltäväksi.

- Biojätteen kierrätyksellä on monia hyötyjä ilmaston ja kiertotalouden näkökulmasta. Erilliskerätystä biojätteestä saadun mullan mukana arvokkaat ravinteet, kuten typpi ja fosfori, palautuvat kiertoon. Biojätteen kierrätys edistää ilmastotavoitteita, sillä biojätteestä tehdään uusiutuvaa energiaa, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen.

Biojätepussi kestää, kun viet jätteet usein keräykseen

Kartonkiset muropaketit, ikkunattomat kirjekuoret ja paperiset jauho-, sokeri- tai hedelmäpussit toimivat erinomaisesti biojätteelle. Myös sanomalehdestä voi itse taitella biojätepussin.

Pussin tai astian koko kannattaa suhteuttaa syntyvän biojätteen määrään. Jos biojätettä syntyy vain vähän, valitse pienempi biojätepussi. Kesällä, ja etenkin helteellä, on tärkeää muistaa viedä biojätteet jäteastiaan riittävän usein.

- Taloyhtiön biojäteastia on yleensä jokaisen asukkaan päivittäisen reitin varrella. Kannattaakin ottaa tavaksi viedä biojätteet esimerkiksi joka toinen päivä. Näin vältät hajuhaitat sekä kukkakärpäset, Tukiainen vinkkaa.

Myös kosteuden poistaminen biojätteestä vähentää hajuhaittoja. Siksi ruoantähteiden nesteet kannattaa valuttaa viemäriin ennen biojätteen laittamista pussiin. Lisäksi pussin pohjalle on hyvä laitaa esimerkiksi tyhjä munakenno tai käytettyä talouspaperia imemään kosteutta.

Vinkkilista biojätteen lajitteluun kesällä

1. Valitse keittiöösi biojätteelle sopivan kokoinen astia, joka on helppo tyhjentää parin päivän välein.
  2. Laita biojäteastiaan mieluiten paperinen biojätepussi.
  3. Laita biojätepussin pohjalle kananmunakenno tai käytettyä talouspaperia, mikä auttaa pussia kestämään paremmin.
  4. Valuta nesteet viemäriin ennen tähteiden laittamista pussiin.
  5. Sulje biojätepussi ja vie se kotipihasi biojäteastiaan tai kompostoriin.

Kurkkaa tarvittaessa biojätteen lajitteluohjeet HSY:n verkkosivuilta www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/lajittelu/biojate/

HSY:n Jäteopas auttaa muissa lajittelupulmissa. Löydät sen verkkosivuilta hsy.fi/jateopas.

Ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen, hanna.tukiainen@hsy.fi, puh 045 139 4035 (paikalla 30.6.–2.7.)

Projektipäällikkö Maija Palomäki, maija.palomaki@hsy.fi, puh. 050 411 4810 (paikalla 5.–6.7.)

Ympäristöasiantuntija Minna Partti, minna.partti@hsy.fi, puh. 040 593 6348 (paikalla 7.7. alkaen)

Haku HSY:n toimitusjohtajan virkaan päättyi23.6.2021 11:10:50 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden toimitusjohtajan virkaan on hakenut 36 henkilöä. Hakijat: Fred Tommi Hahtala Riitta-Liisa Herlevi Kari Hietala Kimmo Karjalainen Irma Kokkonen Kasper Kouvo Petri Kuokkanen Joni Kuusisto Kari Lievonen Kirsi-Marja Loppi-Hakamäki Tuija Martiskainen Timo Peltomaa Jouni Pääkkönen Satu Tanska Harri Tikkanen Niko Vahala Riku 19 hakijaa oli esittänyt toiveen, ettei nimeä julkisteta. Toimitusjohtajan valitsee HSY:n hallitus kokouksessaan 27.8.2021. Nykyinen toimitusjohtaja Raimo Inkinen eroaa tehtävästään 1.10.2021 alkaen. Lisätiedot: vs. toimitusjohtaja Pekka Hänninen, puh. 0400 877 935, pekka.hanninen@hsy.fi.

HSY uudistaa Esplanadin alueen vesihuollon 35,2 miljoonalla eurolla18.6.2021 10:27:27 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY saneeraa Esplanadin ja Etelärannan alueen runkovesijohdot ja -viemärit sekä rakentaa alueelle hulevesiviemäriverkoston. Tavoitteena on varmentaa vedenjakelua sekä saada rankkasateiden aiheuttamat jäteveden ylivuodot hallintaan mm. luomalla mahdollisuudet sekaviemäröinnin eriyttämiseen. Rakennustyöt sovitetaan yhteen Helsingin kaupungin sekä muiden kuntateknisiä palveluja tuottavien tahojen saneeraustarpeiden kanssa työmaan haittojen minimoimiseksi.

HSY:n hallituksen päätökset 18.6.202118.6.2021 10:25:58 EEST | Tiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnon Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päätti myös ottaa talousarviolainan ja hyväksyä HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti tilata jätteiden keräys ja kuljetuspalveluita vuosille 2022 - 28 seuraavasti: - sekajätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Helsingin kantakaupungissa kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä sekä Itä-Helsingissä neljälle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä, yhdelle Urbaser Oy:ltä ja yhdelle Remeo Oy:ltä - biojätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä ja yhdelle Auriga Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kolmelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut nosturiautotyönä Itä-Helsingin urakka