Viisi vinkkiä vuokrakodin alku- ja lopputarkastukseen

Yleisimmät erimielisyydet vuokrasuhteen päättyessä koskevat huoneiston kuntoa ja loppusiivouksen tasoa. Vuokralaisella ja vuokranantajalla saattaa olla erilainen käsitys siitä, missä kunnossa asunto on alun perin ollut. Useimmat riidat voitaisiin välttää vuokra-asunnon huolellisella alku- ja lopputarkastuksella.

Ennen vuokrasuhteen alkamista on hyvä tehdä yhdessä alkutarkastus, jossa tarkistetaan asunnon ja kodinkoneiden kunto sekä kirjataan niitä koskevat huomiot, mahdolliset viat ja puutteet.

“Neuvonnassamme törmäämme usein siihen, että jompikumpi osapuoli ei ehdi tekemään tarkastusta. Huolellisesta tarkastuksesta ja sen dokumentoinnista ei kuitenkaan kannata tinkiä, koska sillä turvataan molempien osapuolten asema. Tarkastukseen kuluu puolisen tuntia, asunnon koosta riippuen”, toteaa Suomen Vuokranantajat ry:n neuvontalakimies OIga Lehtonen.

Vuokrasuhteen päätyttyä vuokralaisen on luovutettava asunto vuokranantajalle tyhjennettynä ja siivottuna. Ennen avainten luovuttamista vuokranantajan ja vuokralaisen kannattaa tehdä yhdessä asuntoon lopputarkastus. Lopputarkastuksessa käydään läpi asunto ja kodinkoneet samalla tavalla kuin vuokrasuhteen alussa ja verrataan huoneiston kuntoa alkutarkastuksessa laadittuihin muistiinpanoihin. Jos lopputarkastuksen yhteydessä ilmenee vuokralaisen vastuulle kuuluvia puutteita, voidaan samalla neuvotella niiden korjaamisesta.

Lopputarkastuksen yhteydessä vuokranantaja voi huomauttaa havaitsemastaan siivoustarpeesta, jos loppusiivousta ei ole tehty hyväksyttävällä tavalla.

”Jos siivouksesta ei ole sovittu muuta, asunnon tulee olla siinä kunnossa, että seuraavan asukkaan voidaan vaatia kohtuudella muuttavan sisään. Jos vuokranantaja vaatii erityisen huolellista siivousjälkeä, on tästä hyvä ohjeistaa vuokralaista etukäteen.”, Lehtonen suosittelee.

Hyvin dokumentoidusta alku- ja lopputarkastuksesta on erityisen paljon hyötyä, jos vuokranantajalla ja vuokralaisella on eri näkemys asunnon alkuperäisestä kunnosta tai mahdollisten vahinkojen syntyajankohdasta. Vuokralainen vastaa vuokrasuhteen aikana asunnolle aiheuttamistaan vahingoista. Jos alkutarkastusraportista voidaan todeta vian olleen huoneistossa jo luovutushetkellä, ei vuokralainen ole vastuussa siitä, kuten ei myöskään asunnon normaalista, ajan myötä tapahtuvasta kulumisesta.

Viisi vinkkiä onnistuneisiin tarkastuksiin

- Käy asunto läpi huone kerrallaan lattiasta kattoon
- Tarkasta kodinkoneiden kunto
- Listaa asuntoon kuuluvat kalusteet, mikäli huoneisto on kalustettu
- Valokuvaa ja listaa huoneiston epäkohdat ja erityispiirteet, kuten tehdyt remontit
- Laadi alku- ja lopputarkastuksesta kirjalliset raportit, jotka ovat keskenään vertailukelpoisia

Suomen Vuokranantajat on aloittanut yhteistyön Holdan kanssa, joka tarjoaa uudenlaisen digitaalisen palvelun asunnon kunnon tarkastamiseen ja dokumentointiin sisään- ja poismuuton yhteydessä. Lue lisää: https://muuttotarkastus.fi/

Uusi tutkimus vahvistaa: ARA-asuntojen kautta julkista tukea valuu keski- ja hyvätuloisille 10.4.2019 08:00:00 EESTTiedote

KTI Kiinteistötieto on tehnyt selvityksen Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry:n toimeksiannosta. Tutkimuksessa on selvitetty ARA-asunnoissa asuvien asumistyytyväisyyttä ja tulotasoa. Tutkimus vahvistaa jo aiempaa käsitystä, että valtion ja kunnan tuella rakennetuissa asunnoissa asuu runsaasti myös keski- ja hyvätuloisia, vaikka tuen pitäisi kohdistua pienituloisille.

Asumisen tarjontatukia valuu hyvätuloisille – ARA-asunnoissa vuokran tulisi nousta tulojen kasvaessa2.4.2019 08:00:00 EESTTiedote

Hyvinvointivaltiossa jokaisen on voitava asua länsimaiset standardit täyttävässä turvallisessa asunnossa. Suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmän tärkeimpiä osia on asumisen tukeminen. Osa tästä miljardiluokan tukikokonaisuudesta valuu ongelmallisesti suoraan hyvätuloisille. Suomen Vuokranantajat esittää mallia, jossa ARA-asuntojen vuokra nousee kohti markkinavuokraa tulojen kasvaessa. Tämä lisäisi tukijärjestelmän oikeudenmukaisuutta.

Miten välttää siivouslasku vuokrasuhteen päätyttyä? Viisi vinkkiä vuokra-asunnon loppusiivoukseen 29.3.2019 08:00:00 EETTiedote

Hyvin tehty loppusiivous on onnistunut päätös vuokrasuhteelle. Kun asunto on tyhjennetty ja siivottu asianmukaisesti, on lopputarkastus helppo tehdä eikä vuokranantajan tarvitse vähentää siivouskuluja vuokralaisen maksamasta vakuudesta. Suomen Vuokranantajat ry. kokosi vinkit vuokra-asunnon onnistuneeseen loppusiivoukseen. Vinkeissä on huomioitu myös taloyhtiön ja asunnon omistajan välisen vastuunjaon tuoreet muutokset.