Viisi vinkkiä vuokrakodin alku- ja lopputarkastukseen

Yleisimmät erimielisyydet vuokrasuhteen päättyessä koskevat huoneiston kuntoa ja loppusiivouksen tasoa. Vuokralaisella ja vuokranantajalla saattaa olla erilainen käsitys siitä, missä kunnossa asunto on alun perin ollut. Useimmat riidat voitaisiin välttää vuokra-asunnon huolellisella alku- ja lopputarkastuksella.

Ennen vuokrasuhteen alkamista on hyvä tehdä yhdessä alkutarkastus, jossa tarkistetaan asunnon ja kodinkoneiden kunto sekä kirjataan niitä koskevat huomiot, mahdolliset viat ja puutteet.

“Neuvonnassamme törmäämme usein siihen, että jompikumpi osapuoli ei ehdi tekemään tarkastusta. Huolellisesta tarkastuksesta ja sen dokumentoinnista ei kuitenkaan kannata tinkiä, koska sillä turvataan molempien osapuolten asema. Tarkastukseen kuluu puolisen tuntia, asunnon koosta riippuen”, toteaa Suomen Vuokranantajat ry:n neuvontalakimies OIga Lehtonen.

Vuokrasuhteen päätyttyä vuokralaisen on luovutettava asunto vuokranantajalle tyhjennettynä ja siivottuna. Ennen avainten luovuttamista vuokranantajan ja vuokralaisen kannattaa tehdä yhdessä asuntoon lopputarkastus. Lopputarkastuksessa käydään läpi asunto ja kodinkoneet samalla tavalla kuin vuokrasuhteen alussa ja verrataan huoneiston kuntoa alkutarkastuksessa laadittuihin muistiinpanoihin. Jos lopputarkastuksen yhteydessä ilmenee vuokralaisen vastuulle kuuluvia puutteita, voidaan samalla neuvotella niiden korjaamisesta.

Lopputarkastuksen yhteydessä vuokranantaja voi huomauttaa havaitsemastaan siivoustarpeesta, jos loppusiivousta ei ole tehty hyväksyttävällä tavalla.

”Jos siivouksesta ei ole sovittu muuta, asunnon tulee olla siinä kunnossa, että seuraavan asukkaan voidaan vaatia kohtuudella muuttavan sisään. Jos vuokranantaja vaatii erityisen huolellista siivousjälkeä, on tästä hyvä ohjeistaa vuokralaista etukäteen.”, Lehtonen suosittelee.

Hyvin dokumentoidusta alku- ja lopputarkastuksesta on erityisen paljon hyötyä, jos vuokranantajalla ja vuokralaisella on eri näkemys asunnon alkuperäisestä kunnosta tai mahdollisten vahinkojen syntyajankohdasta. Vuokralainen vastaa vuokrasuhteen aikana asunnolle aiheuttamistaan vahingoista. Jos alkutarkastusraportista voidaan todeta vian olleen huoneistossa jo luovutushetkellä, ei vuokralainen ole vastuussa siitä, kuten ei myöskään asunnon normaalista, ajan myötä tapahtuvasta kulumisesta.

Viisi vinkkiä onnistuneisiin tarkastuksiin

- Käy asunto läpi huone kerrallaan lattiasta kattoon
- Tarkasta kodinkoneiden kunto
- Listaa asuntoon kuuluvat kalusteet, mikäli huoneisto on kalustettu
- Valokuvaa ja listaa huoneiston epäkohdat ja erityispiirteet, kuten tehdyt remontit
- Laadi alku- ja lopputarkastuksesta kirjalliset raportit, jotka ovat keskenään vertailukelpoisia

Suomen Vuokranantajat on aloittanut yhteistyön Holdan kanssa, joka tarjoaa uudenlaisen digitaalisen palvelun asunnon kunnon tarkastamiseen ja dokumentointiin sisään- ja poismuuton yhteydessä. Lue lisää: https://muuttotarkastus.fi/

Yksityinen vuokranantaja on vastuullinen lainanottaja7.1.2019 08:00Tiedote

Viime aikoina julkisuudessa on jatkuvasti varoiteltu taloyhtiölainoista ja erityisesti asuntosijoittajien aiheuttamasta riskistä. Tämän riskin laajuudesta ei ole kuitenkaan pystytty esittämään luotettavaa selvitystä. Suomen Vuokranantajien tekemään kyselyyn vastasi yli 3000 vuokranantajaa, ja tulokset ovat yksiselitteisiä: yksityinen vuokranantaja käyttää lainaa asuntosijoituksiinsa hyvin maltillisesti. Kysely paljastaa kuitenkin myös yksittäisiä riskinottajia.

EU-tuomioistuin vahvisti: Valtion tukema asuntotuotanto tulee selkeästi rajata heikommassa asemassa oleville4.12.2018 08:54Tiedote

Euroopan unionin yleinen tuomioistuin on 15.11.2018 vahvistanut (tuomiot T-202/10 ja T-203/10 RENV II) komission päätöksen koskien Alankomaiden sosiaalista asuntotuotantoa. Päätöksen taustalla vaikutti se, ettei valtion tukema asuntotuotanto saa kilpailla vapaarahoitteisten asuntojen kanssa. Komissio edellytti päätöksessään, että sosiaalinen asuntotuotanto tulee rajata selvästi määritellyille heikommassa asemassa oleville henkilöille. Alankomaiden sosiaalisen asuntotuotannon toimijat valittivat päätöksestä tuomioistuimelle, joka hylkäsi kaikki valitusperusteet.