Viisi yritystä ehdolla ensimmäisen Tekstiilin ja muodin palkinnon saajaksi: kasvu ja kasvun mahdollisuudet sekä kestävä kehitys yhdistävät ehdokkaita
Tekstiilin ja muodin palkinnon saajaksi on ehdolla viisi yritystä, jotka edustavat monipuolisesti tekstiili- ja muotialaa: uutta tekstiilikuitua kehittävä Infinited Fibre Company, lääkinnällisten painevaatteiden valmistaja Lymed, lasten ja naisten vaatteisiin keskittynyt Nosh, työvaateyritys Touchpoint sekä miesten ja naisten rentoa pukeutumista tarjoava Billebeino.
Palkinnon saajaksi kerättiin ehdotuksia avoimella kyselyllä, ja ehdotuksia tuli peräti 122 kappaletta. Viisi ehdokasta valittiin näiden ehdotusten joukosta.
”Tekstiilit eri muodoissaan ovat tärkeä osa meidän kaikkien elämää. Finalistien lista tuo hienosti esille tekstiilialan monimuotoisuutta aina tekstiilikuiduista lastenvaatteisiin ja terveydenhoidon tuotteisiin saakka”, sanoo Aalto-yliopiston professori, palkinnon tuomariston jäsen Pirjo Kääriäinen.
”On mielenkiintoista seurata, miten tekstiili- ja muotiala, yksi maailman suurimmista toimialoista, kiinnostaa ja innostaa taas myös Suomessa. Nämä yritykset ovat hyviä esimerkkejä uudenlaisista toimintatavoista ja rohkeasta tekemisen meiningistä”, hän jatkaa.
Tekstiili- ja muotiala on alkanut kiinnostaa myös sijoittajia aiempaa enemmän, sillä alalle on Suomessa kasvanut lupaava innovatiivisuuden ja kunnianhimon kulttuuri, kertoo Grannenfelt Finance Oy:n osakas Jaakko Salminen, joka tuo tuomaristoon sijoittajan näkökulmaa.
”Koko tekstiilialan suurin haaste ja samalla tilaisuus on ekologisuus. Kestävän kehityksen periaatteiden täytyy mennä läpi koko tuotantoketjun, mikä näkyy selvästi myös viidessä ehdokkaassa”, Salminen sanoo.
Ehdokkaat Tekstiilin ja muodin palkinnon saajaksi
Inifinited Fibre Company
Infinited Fibre kehittää ratkaisua mm. siihen, miten poistotekstiili voidaan kierrättää uudelleen kuiduksi ja uusiksi tuotteiksi. Yritys pilotoi parhaillaan uuden tekstiilikuidun tuotantoa ja hakee rahoitusta tuotantolaitoksen perustamiseen.
Infinited Fibren kuitu on nimeltään selluloosakarbamaatti, ja sen raaka-aineina voidaan käyttää kierrätystekstiiliä tai -kartonkia sekä puupohjaista tai maataloudesta peräisin olevaa sellumassaa. Kuitujen valmistus kuluttaa vähemmän kemikaaleja, vettä ja energiaa sekä väriaineita kuin esimerkiksi puuvillan tuotanto.
Lymed
Lymed valmistaa Tampereella lääkinnällisiä painevaatteita, joita käytetään mm. palovamma- ja leikkauspotilaiden hoidossa, erilaisten kiputilojen hoidossa sekä hyvinvoinnin edistämisessä ja urheilussa suorituskyvyn edistämisessä.
Lymed on esimerkki yrityksestä, joka on omilla laadukkailla tuotteillaan löytänyt laajan niche-markkinan. Se on kehittänyt ennakkoluulottomasti tuotteita niin ihmisille kuin myös eläimille: Lymedin tuotteita käytetään mm. kilpakameleiden palautumisen edistämiseen.
Nosh Company
Nosh on esimerkki suomalaisen lastenvaatebuumin menestyjistä. Laadukkaisiin ja ekologisiin lasten ja naisten vaatteisiin keskittyneen yrityksen liikevaihto on jo yli 8 miljoonaa euroa.
Nosh on kyennyt löytämään uutta kasvua kaupan murroksessa toimintamallilla, joka ohittaa vähittäiskaupan ja luo yhteisöä brändin ympärille. Noshilla on yli 120 vaate-edustajan kotimyyntiverkosto.
Laadukkaat vaatteet kestävät pitkään ja niillä on jälleenmyyntiarvoa myös sen jälkeen, kun ensimmäinen omistaja luopuu niistä.
Touchpoint
Työvaatevalmistaja Touchpoint on suomalaisen vaatealan kiertotalouden edelläkävijöitä. Touchpoint pyrkii tarjoamaan asiakkailleen mahdollisimman vastuullisen toimitusketjun ja työvaatteille suljetun kierron, jossa vaatteet kiertävät uusiksi tuotteiksi.
Touchpoint on esimerkki yrityksestä, joka hakee aktiivisesti yhteistyökumppaneita niin Suomesta kuin ulkomailtakin, edistää kiertotaloutta yhteistyössä eri toimijoiden kanssa ja toimii alan näkyvänä lähettiläänä. Yritys sai alkuvuodesta merkittävän sijoituksen Taalerin kiertotalousrahastolta.
Billebeino
Billebeino on uusi suomalainen vaatebrändi, joka on luonut lyhyessä ajassa merkittävää kasvua. Jääkiekkoilija Ville Leinon ja Juhani Putkosen perustama brändi on panostanut moderniin markkinointiviestintään ja löytänyt kohderyhmänsä nopeasti sosiaalisen median ja julkisuuden henkilöiden kautta. Yritys käyttää tuotteissaan paljon kierrätysmateriaaleja.
Tekstiilin ja muodin palkinto
Tekstiilin ja muodin palkinto on uusi tunnustuspalkinto, jonka arvo on 10 000 euroa
Voittajan valitsee tuomaristo, johon kuuluvat eduskunnan puhemies Paula Risikko, professori Pirjo Kääriäinen Aalto-yliopistosta, toimittaja Jani Niipola Kauppalehdestä, partner Jaakko Salminen Grannenfelt Finance Oy:stä ja toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen Suomen Tekstiili & Muoti ry:stä.
Tekstiilin ja muodin palkinto myönnetään alalla ansioituneelle suomalaiselle yritykselle tai toimijalle. Sen myöntämisessä tarkastellaan muun muassa:
- liike- ja tuoteideoiden omaperäisyyttä
- toiminnan tai tuotteiden kehitystyötä
- kasvua ja kehitystä
- kykyä tarjota vastauksia ajankohtaisiin haasteisiin
- kykyä hakea vastuullisia ratkaisuja ja toimintatapoja
- viestintää ja markkinointia
- vaikuttavuutta ja yhteiskunnallista merkitystä
- kykyä uusiutua
- kansainvälistymistä
- toimintaa alan lähettiläänä (myönteinen viesti ja positiivinen näkyvyys)
Palkinto jaetaan Tekstiilin ja muodin päivässä Musiikkitalolla 28.11.2018. Päivän liput on myyty loppuun. Media-akkreditoinnit tilaisuuteen: viestintäpäällikkö Mari Kamaja, mari.kamaja@stjm.fi.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna-Kaisa AuvinenToimitusjohtaja
Puh:050 536 5078anna-kaisa.auvinen@stjm.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen Tekstiili & Muoti ry on tekstiili-, vaate- ja muotialan yritysten järjestö. Huolehdimme siitä, että yrityksillä on kannustava toimintaympäristö ja mahdollisuuksia kasvaa, kansainvälistyä ja menestyä. Olemme alan vahva vaikuttaja ja työmarkkinajärjestö. Autamme jäsenyrityksiä työelämään ja liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Jäsenyritystemme tuotteita ovat mm. vaatteet, kodintekstiilit, sairaalatekstiilit, tekniset tekstiilit sekä kuitukankaat ja teollisuustekstiilit. www.stjm.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Tekstiili & Muoti ry
Tekstiili- ja muotialan työnantajat sekä alan ammattiliitot vaativat toimialan kasvuohjelmaa hallitusohjelmaan12.7.2022 10:30:00 EEST | Tiedote
Tekstiili- ja muotiala voi VTT:n selvityksen mukaan luoda vuoteen 2035 mennessä yli miljardin euron investoinnit sekä yli 17 000 työpaikkaa Suomeen. Toimialan hyödyntämätön potentiaali voidaan lunastaa hyvällä yhteistyöllä yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä julkisen sektorin kesken – valtion vauhdittamana. Toimialan työmarkkinajärjestöt, Suomen Tekstiili & Muoti ry, Ammattiliitto Pro ry sekä Teollisuusliitto ry peräänkuuluttavat yhdessä toimialan kehittämistä kokoavia toimia sekä kasvuohjelmaa toimialalle seuraavaan hallitusohjelmaan.
Suomen Tekstiili & Muoti mukaan eurooppalaiseen muotialan allianssiin23.6.2022 17:00:00 EEST | Tiedote
Eurooppaan on syntynyt uusi muotialan yhteenliittymä, kun 25 Euroopan muotialan toimijaa perusti European Fashion Alliancen, Euroopan muotiallianssin Frankfurtin sopimuksella. Muotialan järjestöjen vahvan uuden verkoston tarkoituksena on koko Euroopan muotialan tuominen yhteen ja alan uudistaminen. Suomen Tekstiili & Muoti ry on yksi allianssin perustajajäsenistä.
Taisteluasujen hankintaprosessin avoimuus tukee suomalaisen tekstiiliteollisuuden mahdollisuuksia menestyä3.3.2022 10:16:24 EET | Tiedote
Yhteispohjoismainen taisteluasutilaus on menetetty mahdollisuus kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle. Tekstiiliteollisuuden suomalaisen tuotannon säilyttäminen on osa huoltovarmuusinfrastruktuuria, ja sen merkitys on tullut esiin esimerkiksi koronapandemian aikana ja tulee esille tämänhetkisen geopoliittisen kriisin aikana. ”Tuotantoketjua ei polkaista käyntiin tyhjästä, vaan se vaatii tarvittavien materiaalien varastointia ja asujen valmistuksessa tarvittavaa osaamista, henkilöstöä ja tuotantolaitteita. Yhden tekstiilialan tuotannossa toimivan työntekijän työpaikan säilyttäminen edellyttää hankintoja noin 150 000 €:n arvosta”, muistuttaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.” Nyt tämänhetkisen Ukrainan kriisin valossa on jo tullut esille, että esimerkiksi Baltian maissa kulloinkin kyseessä olevan valtion tekstiilitilaukset sivuuttavat suomalaisten tekstiiliyritysten siviilitilaukset. Sen vuoksi on huoltovarmuuden kannalta tärkeää, että myös Suomessa on
Tuore selvitys: Suomalaisella muotialalla merkittävät kansainväliset kasvumahdollisuudet18.2.2022 11:31:59 EET | Tiedote
Kansainvälinen muotiala elää teolliseen vallankumoukseen verrattavissa olevaa murroskautta, Business Finlandin teettämässä raportissa todetaan. Suomalaisyrityksillä on poikkeuksellinen kasvun paikka, kun megatrendit ja kuluttajakäyttäytymisen muutos lisäävät erityisesti vastuullisen muodin ja suoran kuluttajakaupan kysyntää. Kansainvälinen kasvu edellyttää poikkialaista yhteistyötä, suomalaisen muotialan kansainvälisen näkyvyyden ja kotimaisen arvostuksen lisäämistä sekä startup-henkeä ja rahoitusta. Ala peräänkuuluttaa myös monivuotista kasvuohjelmaa.
Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä13.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote
Tuore Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys kertoo, missä alan merkittävimmät päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää. Tässä selvityksessä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä.