Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Viisivuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuksen arviointi käynnistyy

Jaa

Karvi aloittaa syyskuun alussa hankkeen, jossa arvioidaan opetus- ja kulttuuriministeriön vuosille 2018-2020 käynnistämää kokeilua viisivuotiaiden maksuttomasta varhaiskasvatuksesta. Arvioinnilla selvitetään muun muassa sitä, lisääkö kokeilu varhaiskasvatukseen osallistumista.

Viisivuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuksen kokeiluun osallistuu ensimmäisessä vaiheessa 19 kuntaa, joissa on yhteensä 12 400 viisivuotiasta lasta. Tämä on 20 % vuonna 2013 syntyneiden ikäluokasta. Viisivuotiaille tarjotaan kokeilussa 20 maksutonta viikkotuntia varhaiskasvatusta.

- Laadukkaan varhaiskasvatuksen vaikutukset lapsen oppimiselle ja kasvulle sekä varhaiskasvatuksen laajemmat vaikutukset yhteiskunnalle tunnistetaan tutkimuksissa jo melko hyvin. Varhaiskasvatuspalveluista on kuitenkin hyötyä vain lapsille, jotka niihin osallistuvat. Varhaiskasvatuksella on osoitettu olevan positiivisia lyhyen ja pitkän aikavälin hyötyjä, arviointineuvos Laura Repo toteaa.

Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) toteuttamalla arvioinnilla tuotetaan tietoa siitä, lisääkö kokeilu viisivuotiaiden ja heidän sisarustensa osallistumista varhaiskasvatukseen. Yksi opetus- ja kulttuuriministeriön tavoite kokeilulle on varhaiskasvatukseen osallistumisen lisääminen.

Arvioinnissa tarkastellaan myös sitä, miten maksuttoman varhaiskasvatuksen pedagogiset tavoitteet toteutuvat. Lisäksi arvioinnilla selvitetään, miten viisivuotiaiden maksuton varhaiskasvatus on järjestetty ja miten kunnat organisoivat kokeilun kustannukset kokeilun aikana ja sen jälkeen.

Arvioinnin tarkoituksena on tuottaa tietoa poliittisen päätöksenteon tueksi. Lisäksi tietoa tuotetaan maksuttoman varhaiskasvatuksen järjestämisestä paikallisen kehittämistyön tueksi. Ensimmäiset tulokset julkaistaan keväällä 2019.

Suomi ei yllä EU-maiden tavoitteeseen varhaiskasvatukseen osallistumisessa

Viisivuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuksen kokeilussa ovat mukana seuraavat kunnat: Harjavalta, Forssa, Miehikkälä ja Vironlahti yhdessä, Turku, Somero, Leppävirta, Mäntyharju, Helsinki, Kempele, Iisalmi, Kotka, Salo, Oulu, Liperi, Sonkajärvi, Kitee, Kirkkonummi ja Taivassalo.

Euroopan unionin tavoitteena on, että EU-maissa 94 % yli nelivuotiaista lapsista osallistuisi varhaiskasvatukseen. Suomessa oppivelvollisuutta edeltävä esiopetus muuttui velvoittavaksi vuonna 2015, ja lähes koko ikäluokka osallistuu esiopetukseen. Kuitenkin 4-6-vuotiaiden ikäluokasta varhaiskasvatukseen osallistuu 84 %, mikä ei yllä EU:n tavoitteeseen.

Yhteyshenkilöt

arviointineuvos Laura Repo, puh. 029 533 5553, laura.repo@karvi.fi, Kansallinen koulutuksen arviointikeskus

Tietoja julkaisijasta

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
PL 28
00101 HELSINKI

029 533 5500http://karvi.fi

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on itsenäinen koulutuksen arviointiviranomainen, joka toimii Opetushallituksen erillisyksikkönä. Karvi toteuttaa koulutukseen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toimintaan liittyviä arviointeja varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Arviointikeskus koostuu arviointineuvostosta, korkeakoulujen arviointijaostosta ja kolmesta osaamisyksiköstä: yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen, ammatillisen koulutuksen sekä korkeakoulutuksen ja vapaan sivistystyön yksiköstä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Mistä suomalainen varhaiskasvatuksen laatu koostuu? - Suomalaiset varhaiskasvatuksen laadun indikaattorit julkaistaan ensimmäistä kertaa22.10.2018 08:00Tiedote

Varhaiskasvatuksen laatu puhuttaa julkisessa keskustelussa. Varhaiskasvatusta ja sen laatua voidaan kuitenkin tarkastella ja arvioida vain, jos tiedetään, mitä laadulla tarkoitetaan. Karvi julkaisee Varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin perusteet ja suositukset -asiakirjan 25.10.2018. Se pitää sisällään ensimmäistä kertaa laajan tutkimuskoonnin siitä, mistä suomalaisen varhaiskasvatuksen laatu koostuu.

KUTSU: Pohjoismaiden PISA- ja TIMSS-tulokset vertailussa Northern Lights -konferenssissa 27.–28.9.13.9.2018 08:00Kutsu

Tervetuloa Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) ja Pohjoismaisen arviointiverkoston järjestämään Northern Lights -konferenssiin, jossa käsitellään Pohjoismaiden uusimpia PISA- ja TIMSS-oppimistuloksia. Puheenvuorojen keskeisiä teemoja ovat opettajan rooli, motivaatio, digitalisaatio ja sosiaaliset erot kaupunkien ja maaseudun välillä. Konferenssissa julkaistaan raportti Northern Lights on TIMSS and PISA 2018. Kyseessä on ainoa julkaisu, jossa verrataan eri Pohjoismaiden PISA- ja TIMSS-tuloksia ja niiden taustamuuttujia. Aika: to–pe 27.–28.9.2018, torstaina klo 13–18 ja perjantaina klo 8.45–13 Paikka: Hanasaaren kulttuurikeskus, Espoo Tuloksia esittelevät ja kommentoivat raportin kirjoittajat ja kutsuvieraspuhujat pohjoismaisista yliopistoista sekä asiantuntijat OECD:stä ja IEA:sta. Tapahtumaan osallistuu 120 opetushallinnon ja tutkimuksen edustajaa eri Pohjoismaista. Tilaisuuden juontaa Kirsi Heikel. Tapahtuma on englanninkielinen. Konferenssin ohjelma Konferenssin ja rap

En kvalitetsstämpel till Högskolan på Åland – arbetslivskontakterna och en strävan att möta arbetslivets behov är högskolans styrka27.8.2018 08:00Tiedote

En nordisk auditeringsgrupp tillsatt av Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har genomfört en auditering av Högskolan på Åland. NCU har beviljat högskolan en kvalitetsstämpel som gäller i sex år från och med den 23 augusti 2018. Högskolan på Ålands kvalitetssystem uppfyller de nationella kriterierna för kvalitetshantering som fastställts för högskolor och motsvarar de europeiska principerna och rekommendationerna.

Arviointitulos: Varhaiskasvatussuunnitelmat antavat hyvät suuntaviivat varhaiskasvatustyölle15.8.2018 08:00Tiedote

Karvi on arvioinut varhaiskasvatustyötä ohjaavia varhaiskasvatussuunnitelmia (vasu) ja niiden käyttöönottoa kunnissa ja yksityisissä palveluissa. Vasut toimivat melko hyvin työn tukena, mutta erityisesti lasten vasuissa ilmeni kuitenkin laadullisia ongelmia. Tulosten perusteella myös lasten yhdenvertaisuuteen varhaiskasvatuspalveluissa ja palvelujen tasaiseen laatuun tulisi kiinnittää huomiota.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme