Viking Linesta Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -suomenmestaruuskilpailujen uusi pääyhteistyökumppani

Viking Line aloittaa kolmivuotisen yhteistyön Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailuita järjestävän suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiön ELO-säätiön kanssa. Kilpailun pääkumppanina Viking Line nostaa esiin keittiö- ja tarjoiluhenkilökunnan tärkeää työtä ja korkeaa ammattitaitoa. Punaisilla laivoilla työskentelee 220 kokkia ja yli 300 tarjoilijaa. Ruoka- ja ravintolaelämykset ovat tärkeä osa risteilyelämystä.

Viking Linen laivoilla kilpailut tulevat näkymään esimerkiksi Vuoden Kokki Kalle Tannerin suunnittelemana menuna ja Vuoden Tarjoilija Noora Sipilän juomasuosituksilla, sekä hallitsevien voittajien vierailuilla valikoiduilla risteilyillä. Laivojen omaa henkilökuntaa kannustetaan osallistumaan ravintola-alan SM-kilpailuihin. Kuva: ELO-säätiö.

Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut ovat alan ammattilaisten suomenmestaruuskilpailuja, joiden tavoitteena on lisätä alojen arvostusta ja näkyvyyttä. Kilpailut toimivat myös osallistujien ponnahduslautana omilla urapoluillaan. Viking Linen laivoilla kilpailut tulevat näkymään esimerkiksi Vuoden Kokin suunnittelemana menuna ja Vuoden Tarjoilijan juomasuosituksilla, sekä hallitsevien voittajien vierailuilla valikoiduilla risteilyillä. Laivojen omaa henkilökuntaa kannustetaan osallistumaan SM-kilpailuihin.

- Olemme ylpeitä tarjoamistamme ruoka- ja ravintolaelämyksistä. Haluamme vaalia ja edelleen kehittää ammattitaitoa, jolla kokit ja tarjoilijat luovat elämyksiä asiakkaillemme vuoden jokaisena päivänä. Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailut ovat hieno tapa nostaa kiinnostusta näitä ammatteja kohtaan, kertoo Viking Linen ravintolapäällikkö Janne Lindholm.

- Olemme innostuneita uudesta yhteistyöstä Viking Linen kanssa, joka luo monipuoliset puitteet ruokamatkailun edistämistyölle. Yhdessä vahvistamme entisestään suomalaisen juoma- ja ruokakulttuurin sekä ravintola-alan tunnettuutta ja kiinnostavuutta kansainvälisestikin, sanoo ELO-säätiön toimitusjohtaja Bettina Lindfors.

Viking Line on merkittävä työllistäjä ravintola-alalla. Punaisilla laivoilla työskentelee vakituisesti 220 kokkia ja 320 tarjoilijaa. Sesonkiaikoina alan ammattilaisten määrä laivoilla kaksinkertaistuu. Osaamisen kehittämiseen halutaan panostaa, sillä innostuneilla ja motivoituneilla ammattilaisilla on tärkeä rooli hyvien risteilyelämysten luomisessa ja ruokamatkailun kiinnostavuuden kasvattamisessa.

Työntekijöille tarjotaan muun muassa mahdollisuuksia vierailla huippukeittiömestarien opeissa ja heitä kannustetaan mukaan alan kilpailuihin Suomessa ja kansainvälisesti. Viking Line tekee myös tiivistä yhteistyötä ravintola-alan koulujen kanssa.

Vuoden Kokki -kilpailu on alalla arvostettu tapahtuma, jota on järjestetty vuodesta 1995 ja Vuoden Tarjoilija on valittu vuodesta 2013 lähtien. Hallitseva Vuoden Kokki 2018 on Kalle Tanner ja Vuoden Tarjoilija 2018 on Noora Sipilä. Vuoden 2019 voittajat valitaan Kevätmessuilla Helsingin Messukeskuksessa 4.-7.4.2018.

Kuva: ELO-säätiö.

Lisätietoja:

Bettina Lindfors, toimitusjohtaja, ELO-säätiö
bettina.lindfors@elo-saatio.fi, puh. +358 40 9209810

Christa Grönlund, tiedotuspäällikkö, Marketing Communications, christa.gronlund@vikingline.com, puh. +358 9 123 5242

Johanna Boijer-Svahnström, tiedotuspäällikkö, Corporate Communications, johanna.boijer@vikingline.com, puh. +358 18 277 48

Janne Lindholm, Restaurant Manager
janne.lindholm@vikingline.com, +358 9 12351

Kouluruokapäivä on koko koulun yhteinen, osallistava teemapäivä28.11.2018 09:20Tiedote

Tiedote 28.11.2018. Kouluruokapäivä on joka koulun oma tapahtumakonsepti maksuttomine aineistoineen, jossa tuodaan käsitykset kouluruoasta tälle vuosituhannelle yhdessä tekemällä, maistamalla, ideoimalla ja oivaltamalla. Teemapäivä on tarkoitettu kaikille - oppilaille, opettajille, keittiöhenkilökunnalle ja vanhemmille. Tavoitteena on tutustua niin kouluruokailun historiaan kuin tulevaisuuteen, tarinoihin ja tekijöihin, laajentaa näkökulmia, tarjota mahdollisuuksia vaikuttaa ja juhlistaa suomalaisia saavutuksia yhdessä luoden ruokailoa.

Haku Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -suomenmestaruuskilpailuihin on käynnissä!15.11.2018 09:00Tiedote

Päästä luovuutesi valloille ja näytä taitosi! Hae mukaan Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija 2019 -kilpailuihin. Hakuaika on käynnissä 15.11.2018-15.1.2019. Vuoden Kokki -kilpailu on ruoanlaiton ammattilaisten suomenmestaruuskilpailu ja Vuoden Tarjoilija -kilpailu on salipuolen ammattilaisten suomenmestaruuskilpailu. Hallitseva Vuoden Kokki 2018 on Kalle Tanner ja Vuoden Tarjoilija 2018 on Noora Sipilä, joiden edustuskaudet jatkuvat seuraavien voittajien valintaan saakka.

ELO-säätiön ruokakulttuuripalkinto 2018 John Nurmisen Säätiön Lähikalahankkeelle ja ravintola Nollalle12.10.2018 22:00Tiedote

ELO-säätiön Lentävä Lautanen -ruokakulttuuripalkinnot annettiin tänä vuonna kahdelle suomalaisen ruokakulttuurin edelläkävijälle, John Nurmisen Säätiön Lähikalahankkeelle ja ravintola Nollalle. Lähikalahankkeen tavoitteena on edistää kotimaisen ja vajaasti hyödynnetyn särkikalan elintarvikekäyttöä Suomessa. Ravintola Nolla on Pohjoismaiden ensimmäinen todellinen hävikkivapaa ravintola, joka keskittyy parhaaseen paikalliseen luomutuotantoon.