Viljelijän työhyvinvointi on olennainen osa Suomen huoltovarmuutta – Välitä viljelijästä -projekti vakinaistettava

MTK:n Osaaminen- ja hyvinvointivaliokunta pitää välttämättömänä, että hallitus tekee pikaisesti päätöksen Välitä viljelijästä -toiminnan vakinaistamisesta. Viljelijät tarvitsevat tiedon toiminnan jatkumisesta nyt, kun monen viljelijän jaksaminen on äärirajoilla. Turvallisuuden tunne ja avunsaanti on tärkeää tilanteessa, kun maatalouden kannattavuus ja maksuvalmius ovat pohjamudissa.

Suomen huoltovarmuuteen liittyy olennaisesti ruuantuottajien työhyvinvointi ja henkinen kestokyky. Ruuantuottajat ovat olleet jo vuosia suuren paineen alla maatalouden kustannuskriisin jatkuessa. Välitä viljelijästä -projekti aloitettiin vuonna 2016.

-        Projektin hyvinvointityöntekijöiden verkosto on auttanut ruuantuottajia erityisesti maatalouteen liittyvissä haasteissa. Niihin kuuluvat muun muassa taloudelliset vaikeudet, työkyvyn ylläpitämiseen liittyvät ongelmat sekä perheviljelmillä yhteisöä ja ihmisiä koettelevat haasteet, kertoo Kati Partanen, MTK:n Osaaminen- ja hyvinvointivaliokunnan puheenjohtaja.

Välitä viljelijästä -projektissa on luotu toimintamalli, jossa ruuantuottajien kanssa työskentelevillä hyvinvointityöntekijöillä on sekä talouteen että ihmisten työkykyyn ja hyvinvointiin tarvittavaa osaamista. Tuota verkostoa ja osaamista maatalousyrittäjien hyvinvoinnin ja työkyvyn varmistamiseksi ei saa heittää hukkaan!

-        Malli on osoittautunut toimivaksi ja tuloksekkaaksi. Projektityöntekijät ovat saavuttaneet viljelijöiden luottamuksen ja kynnys ottaa yhteyttä on matala. Hyvän toimintamallin ja luottamuksen avulla Välitä viljelijästä -toiminnalla on ollut valtavan suuri vaikutus sekä inhimillisesti että taloudellisesti. Tälle toiminnalle tarvitaan tulevaisuus, ja toiminnan vakinaistamisesta on tehtävä päätös, kuten Marinin hallitusohjelmassa todetaan, muistuttaa Partanen.

Kati Partanen, puheenjohtaja, MTK:n Osaaminen- ja hyvinvointivaliokunta, kati.partanen(at)mtk.fi, 040 522 9872
Mika Nieminen, varapuheenjohtaja, MTK:n Osaaminen- ja hyvinvointivaliokunta, mika.nieminen(at)phpoint.fi, 0400 762 960

Lehmät kirmaavat laitumelle 1.6. – Seuraa tapahtumaa paikan päällä tai verkossa24.5.2022 14:18:05 EEST | Kutsu

Pitkän talvitauon jälkeen lehmät pääsevät laitumelle keskiviikkona 1.6.2022 maitotilalla Alavieskassa. Lehmien hauskanpidon lisäksi ohjelmassa on asiaakin. Tietoiskuissamme esittelemme keskipohjalaista maa- ja metsätaloutta ja kuulemme myös nuoren maatalousyrittäjäpariskunnan ajatuksia heidän uransa alkutaipaleelta. Lisäksi kuulemme Pohjolan Maidon ja MTK:n asiantuntijoiden puheenvuorot.

Suomalaisten innokkuus matkailla kotimaassa jatkaa kasvuaan – matkoja lähialueille ja maaseudulle tehdään entistä enemmän20.5.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Enemmistö suomalaisista aikoo matkailla kotimaassa tänäkin kesänä, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Kotimaanmatkailuun innostaa helppous, turvallisuus, edullisuus ja halu tukea paikallisia yrittäjiä. ”Yli kolmasosa suomalaisista odottaa tänäkin kesänä kotimaanmatkailulta eniten luontoa ja kauniita maisemia. Nämä ovat erityisesti maaseudun vetovoimatekijöitä", sanoo Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto.

EU parlamentin ympäristövaliokunta: Metsäenergia ei ole enää uusiutuvaa. Maankäytön ilmastotavoitteita kiristetään.18.5.2022 15:02:28 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta hyväksyi 16.–17.5. näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin uudistamiseksi. Ympäristövaliokunnan näkemyksen mukaan metsäenergiaa ei jatkossa katsottaisi uusiutuvaksi energian lähteeksi. Suomen osalta tämä tarkoittaisi noin 20TWh poistumista uusiutuvasta fossiiliseksi, kun metsähaketta ei enää katsottaisi uusiutuvaksi. Määrä olisi suurempi kuin yli kahden Loviisan ydinvoimalaitoksen vuotuinen energiantuotantomäärä.

Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa13.5.2022 10:46:52 EEST | Tiedote

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma