Viljelijät ja metsänomistajat evästävät hallitusneuvottelijoita Säätytalon edustalla keskiviikkona 15.5.2019 kello 8

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisten viljelijöiden SLC järjestävät hallitusneuvottelijoille ”Maaseudun eväät” -aamukahvitilaisuuden Säätytaloa vastapäätä, Suomen pankin edustalla keskiviikkona 15.5.2019 kello 8 - 9. Tilaisuudella järjestöt haluavat evästää neuvottelijoita maaseudulle tärkeistä asioista ja muistuttaa, että maaseutu on ratkaisu, ei ongelma.

Tilaisuudessa puheenvuoron käyttävät MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila sekä SLC:n varapuheenjohtaja Mickel Nyström noin kello 8.30. Paikalla on viljelijöitä ja metsänomistajia eri puolelta Suomea ja muutama traktori neuvottelijoita tervehtimässä.

Evääksi on tarjolla sekä liha- että kasvissämpylöitä kahvin kera. Evästyksen lisäksi järjestöt kannustavat neuvottelijoita ilmastotekoihin jakamalla heille kuusentaimet istutettavaksi.

Kutsumme toimituksenne edustajan paikalle seuraamaan tilaisuutta.

Seuraa tapahtumaa somessa ja osallistu keskusteluun: #maaseuduneväät

Puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167
Varapuheenjohtaja Mickel Nyström, SLC, 040 7755 830

Käytännön järjestelyt
Järjestöjohtaja Matti Voutilainen, MTK, 0400 672 807
Viestintäjohtaja Klaus Hartikainen, MTK, 040 169 2060
Viestintäpäällikkö Mia Wikström, SLC, 050 355 3213

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK pitää neuvottelujen loppumetreillä olevaa EU-Mercosur -kauppasopimusta huolestuttavana EU-tuotannon laatustandardien ja maatalouden heikon kannattavuuden näkökulmasta. MTK ei halua vapauttaa maataloustuotteiden tuontia, sillä Mercosur-maat eivät halua noudattaa EU-tuotannolle asetettuja vaatimuksia. EU ja erityisesti Suomi ovat tehneet pitkään työtä turvallisen ja jäljitettävän maataloustuotannon eteen. EU-järjestelmä uhkaa rapautua, mikäli heikommin standardein tuotettua Mercosur-lihaa virtaa enenevässä määrin EU-markkinoille, myös Suomeen. Mercosur-tuonnin lisääminen on hyvin arveluttavaa myös ilmastopolitiikan näkökulmasta, sillä maiden karjatalous hävittää sademetsää kasvavan soijan- ja maissintuotannon sekä laidunmaan alta.

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).