Viljelijät, pakkaamot ja kauppaketjut käynnistivät yhteiskampanjan kotimaisten avomaakasvisten käytön ja arvostuksen lisäämiseksi

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC sekä perunan- ja avomaan vihannesten tuottajat aloittivat kampanjoinnin kotimaisten avomaakasvisten puolesta yhteistyössä K-ryhmän, S-ryhmän, Lidlin, Tuoreverkon ja Ålands Trädgårdshallin kanssa. Markkinointikampanjan keulakuvana on rap-artisti PastoriPike. Digi- ja somekampanja kestää elokuun puoliväliin saakka.

PastoriPike. Kuva: MTK

Kampanjan tavoitteena on lisätä kuluttajien kiinnostusta satokauden kasviksia kohtaan sekä kasvattaa kotimaisten avomaakasvisten kulutusta. Kampanjointi kohdistetaan erityisesti kaupungissa asuviin 18–25-vuotiaisiin nuoriin sekä 25–45-vuotiaisiin perheellisiin kuluttajiin. ”Hyvinvointia Suomesta” -otsikon alle rakentuva kampanja pyörii kesän ajan sosiaalisessa mediassa, YouTubessa, suoratoistopalveluissa sekä kauppojen omissa digimedioissa.

Kampanjan keulakuvana on mm. Farmi Suomi -tv-ohjelmasta tuttu rap-artisti PastoriPike. Pike vierailee kampanjavideoilla äänitysstudiolla, maatilalla sekä kokkaa kasviswokkia. Markkinoinnissa hyödynnetään myös maatilaesittelyjä, kuvamateriaalia tiloilta sekä vuoden 2020 kokiksi valitun Lari Heleniuksen ja MTK:n Heidi Siivosen reseptejä.

– PastoriPike on erinomainen keulakuva yhteiselle kasviskampanjallemme. Piken positiivisuus, energisyys ja hänen musiikkinsa puhuttelevat erityisesti nuoria aikuisia, joiden parissa näemme paljon potentiaalia puhtaiden, maukkaiden, terveellisten satokauden kasvisten käytön lisäämiselle, sanoo MTK:n viestintäjohtaja Klaus Hartikainen.

– Kasviksista on tullu osa mun ruokavaliota oikeastaan lasten kautta. Oon halunnu opettaa niille, et etenkin kun urheilee paljon on tosi tärkee syödä monipuolisesti ja panostaa hyviin kasviksiin ruoan mukana. Joskus ajattelin et kasvikset on tylsiä, mut oon tajunnut että niitä voi syödä monella eri tavalla, sellaisenaan, wokeissa, soseena, miten vaan, sanoo PastoriPike.

Tutustu kampanjaan

Klaus Hartikainen, viestintäjohtaja, MTK, 040 169 2060
Mia Wikström, viestintäpäällikkö, SLC, 050 355 3213
Aino Sten, viestintäpäällikkö, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, 040 706 8021
K-ryhmän mediapäivystys (ma-pe 9-16), 010 53 50200
Sanna Mämmi, viestintäasiantuntija, Lidl Suomi, 040 623 3700
Marjut Lyytinen, toimitusjohtaja, Tuoreverkko Oy, 040 719 2836
Tord Sarling, toimitusjohtaja, Ålands Trädgårdshall, 040 552 5950
Yhteydenotot PastoriPikelle, manageri Peppi Puljujärvi, 045 137 0807

www.kasvikset.fi/hyvinvointiasuomesta

PastoriPike. Kuva: MTK

Siipikarjanlihan kysyntä kasvaa, broileri tirisee suomalaisten grilleissä entistä useammin, mutta tilojen kannattavuus ei näytä kohenevan29.7.2021 12:50:01 EEST | Tiedote

Suomalaiset lihasiipikarja-alan tuottajat haluavat kasvattaa kuluttajille laadukasta siipikarjanlihaa, mutta panostukset parannuksiin eivät valu tuottajahintoihin ja samaan aikaan tuotantopanosten hintojen nousu on ollut jyrkkää. Raju kustannusten nousu suhteessa tuottajahintakehitykseen vaivaa tällä hetkellä kaikkia maatalouden tuotantosuuntia.

Raju epäsuhta tuottajahintojen ja nousevien kustannusten välillä huolestuttaa viljelijöitä23.7.2021 12:03:57 EEST | Tiedote

MTK-liittojen puheenjohtajat ympäri Suomen kokoontuivat tänään kesäkokoukseen Etelä-Savoon. Savonlinnassa käydyissä keskusteluissa nousivat esiin erityisesti kuluvan kasvukauden olosuhteet. Myöhäinen märkä kevät kääntyi ennätyksellisen kuivaksi hellejaksoksi. Mikään viljelytoimi ei ole pystynyt pelastamaan kasvustoja isossa kuvassa sellaisiksi, että luvassa olisi edes keskinkertainen sato. Sääolojen vaihtelut ja siihen liittyvät haasteet kuuluvat maanviljelijän arkeen, mutta suurinta huolta herättää tällä hetkellä tapahtuva raju kustannusten nousu.

MTK: Komissio ei tunnista metsien tarjoamia mahdollisuuksia strategiassaan16.7.2021 12:12:02 EEST | Tiedote

Tänään julkistetusta EU:n metsästrategiasta puuttuu kunnianhimoa nähdä metsien mahdollisuudet. Vain aktiivisella metsien käytöllä ja hoidolla voimme taistella ilmastonmuutosta vastaan. On välttämätöntä, että Suomessa metsien talouskäyttöäkin voidaan edelleen lisätä. Aikeet EU:n omasta metsien sertifiointijärjestelmästä on syytä lopettaa saman tien, vaatii metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola MTK:sta.

Suomen metsien käytöstä ja hoidosta ei tule päättää Brysselissä – tasapainoinen EU-metsästrategia tarpeen1.7.2021 09:44:50 EEST | Tiedote

EU-komissiolta odotetaan esitystä EU:n metsästrategiaksi heinäkuun aikana. Julkisuuteen vuotanut strategialuonnos korostaa lähes yksinomaan suojelunäkökohtia ja kajoaa kansallisessa päätöksenteossa olevaan metsäpolitiikkaan ja metsänhoitokäytäntöihin. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on huolissaan yksipuolisen strategian vaikutuksista metsiemme talouskäytölle, ja on pyytänyt komissiota kirjoittamaan strategian uudestaan. MTK näkee, että EU on metsästrategian kautta laajentamassa toimivaltaansa politiikan alueelle, joka ei sille kuulu.

EU:n maatalouspolitiikan uudistuksen neuvotteluratkaisu syntyi Brysselissä – kansalliset päätökset ratkaisevat25.6.2021 20:00:09 EEST | Tiedote

Päätös uudesta EU:n maatalouspolitiikasta (CAP) syntyi kolmikantaneuvottelussa juhannusaattona. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan päätös on tervetullut. Se takaa, että viljelijöillä on varmuus tukijärjestelmän jatkuvuudesta. Hyvää uudistuksessa on se, että Brysselin päätöksissä on joustavuutta sen verran, että järkevä kansallinen ohjelma on näillä päätöksillä mahdollinen. MTK kritisoi sitä, että maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen ja byrokratian karsimisen tavoitteet näyttävät jäävän toteutumatta.

MTK:n metsäjohtokunta ja Suomen yhteismetsät ry: Omaisuuden suoja on turvattava myös yhteismetsien osakkaille23.6.2021 12:42:28 EEST | Tiedote

Yhteismetsillä on merkittävä rooli erityisesti Pohjois-Suomessa vakaina puuntoimittajina, työllistäjinä sekä verotulojen maksajina. Monissa yhteismetsissä mittavat suojeluvaatimukset kohdistuvat uudistuskypsiin metsiin ja rajoittavat niiden hyödyntämistä ja kestävän metsätalouden harjoittamista vastoin maanomistajan tahtoa. MTK:n ja Suomen yhteismetsien mielestä tämä on perustuslakiin kirjatun omaisuudensuojan vastaista.