Viljelijät protestoivat tänään ympäri Suomen myymällä ruokaa tuottajahintaan - maatilojen talouskriisi tulee huomioida elintarvikemarkkinoilla

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja suomenruotsalaisia viljelijöitä edustava SLC järjestävät 17.11.2021 mielenilmauksen maatalouden talouskriisin vuoksi. Viljelijät protestoivat heikkoa asemaansa elintarvikemarkkinoilla myymällä elintarvikkeita tuottajahinnalla. * * * Tapahtuma järjestetään Helsingin Narinkkatorilla ja kaikkiaan 12 paikkakunnalla ympäri Suomen (https://www.mtk.fi/reilustikotimaista). Kaksi tapahtumista järjestetään muuna päivänä. Myytävät ruoka-annokset ja tuotteet vaihtelevat paikkakunnittain. MTK:n Kantar TNS Agrilla teettämän tuoreen kyselyn (https://www.mtk.fi/-/kantartnskuluttajakysely112021) mukaan valtaosa suomalaisista olisi valmis maksamaan ruuastaan enemmän, jos hinnankorotus kanavoituisi suoraan viljelijälle.

Maatalous on ajautunut syöksykierteeseen syksyn aikana. Maatalouden tuotantopanosten, kuten lannoitteiden, rehujen ja energian, hinnat ovat tänä vuonna nousseet nopeasti ja ennalta-arvaamattomasti samalla, kun kesän kuivuus on pienentänyt satoa. Viljelijän taloudellinen ja henkinen kestokyky on äärimmillään.

- Markkinat eivät ole kyenneet korjaamaan tilannetta. Nyt kysymys on monilla tiloilla jo akuutista maksukriisistä, sillä maatilojen myyntitulot eivät ole nousseet kustannusten nousua vastaavasti, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

MTK ei käy eikä saa käydä ruuan hintaneuvotteluja. Ruokajärjestelmämme kohtalo ratkaistaan teollisuuden ja kaupan neuvotteluissa.

- Hetki on lyönyt tehdä todellinen vastuullisuusteko ja pelastaa suomalainen ruokajärjestelmä. Onko suomalaiselle kuluttajalle tarjolla vastuullista kotimaista ruokaa niin, että sen tuotanto kannattaa vai haalitaanko maailmalta bulkkieriä, Marttila kysyy.

Viljelijän osuus luomuruisleivän, ruokaperunan, naudan jauhelihan, broilerin, lattiakananmunan, kaurajuoman, oluen ja porsaan kasslerin hinnasta sivuillamme https://www.mtk.fi/reilustikotimaista

Helsingin Narinkkatorilla tänään kello 11 alkavassa päätapahtumassa viljelijät myyvät

• 750 ämpärillistä perunoita hintaan 1.00 € ämpäri
  • 750 kennollista vapaan kanan munia hintaan 0.50 € kymppikenno
  • 500 annosta lihakeittoa hintaan 0.40 € annos
  • 250 annosta vegaanista hernekeittoa hintaan 0.10 € annos.

Kuluttajilla on mahdollisuus osoittaa viljelijöiden protestissa tukensa tuottajille maksamalla halutessaan tuotteista tuottajahintaa korkeampi, reilumpi hinta.

Tapahtumassa on mahdollista laittaa nimensä adressiin kotimaisen ruuantuotannon puolesta. Tuen voi osoittaa myös peukuttamalla tapahtumasivua ja postauksia somessa tai osallistumalla keskusteluun #reilustikotimaista.

Viljelijät haluaisivat suuremman osan tuloistaan markkinoilta. Laadukkain tuotanto EU-keskitasoa alhaisemmin tuottajahinnoin on kestämätön yhtälö. Miksi se, joka tekee eniten, saa vähiten, viljelijät kysyvät.

Osallistu keskusteluun somessa: #reilustikotimaista

Lisätietoa protestista tapahtuman verkkosivuilta https://www.mtk.fi/reilustikotimaista

Lisätietoa MTK:n teettämästä kuluttajakyselystä

Sivuillamme https://www.mtk.fi/-/reilustikotimaista myös tiedot 12 alueellisesta tapahtumasta. Huom. kaksi näistä järjestetään eri päivänä.

Juha Marttila, puheenjohtaja, MTK, 050 341 3167
Johan Åberg, maatalousjohtaja, MTK, 040 523 3864
Jyrki Wallin, toiminnanjohtaja, MTK, 050 522 5207

MTK arvostelee ympäristöministeriön ehdotusta kaavoitus- ja rakentamislaiksi – valmistelun jatkoa varten perustettava uusi työryhmä8.12.2021 07:30:00 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan suurin ongelma lausuntokierroksella olleessa ympäristöministeriön lakiluonnoksessa on, että kaavoitusta halutaan käyttää ympäristöpolitiikan toteuttamisen välineenä ilman selkeitä tavoitteita ja viranomaisvastuita. MTK arvostelee omassa lausunnossaan myös sitä, että alueidenkäytön suunnittelun kokonaisuudesta näyttää tulevan nykyistäkin sekavampi. MTK vaatii, että lainsäädäntö asettaa kaavamerkinnöille- ja määräyksille selkeät rajat. Kaavoilla ohjaillaan maanomistajien oikeuksia ja velvollisuuksia tavalla joka edellyttää, että kaavamerkintöjen ja -määräyksien tulee olla ohjattu normeilla, eikä uusia merkintöjä pidä voida luoda yksinomaan kunnissa ja maakunnissa. MTK edellyttää, että lain valmistelua jatketaan uudessa työryhmässä, jossa on tasapainoisesti edustettuna myös elinkeinoelämä ja maanomistajat.

MEDIAKUTSU: Webinaariin Suomalaisen karjatalouden ympäristövaikutukset – työkalupakki päättäjälle perjantaina 10.12. klo 9-113.12.2021 09:00:00 EET | Kutsu

MTK ja SLC jatkavat suosittua Ympäristöstä. Yhdessä - webinaarisarjaansa. Tällä kertaa haemme vastauksia päättäjien työkalupakkiin karjatalouden ympäristövaikutuksista, sillä juuri suomalaisessa karjataloudessa piilee ratkaisuja. Tule kuulemaan miten! Tuomme saman ympäristöpöydän ääreen lukuisia eri näkökulmia tieteestä ja tutkimuksesta, järjestöistä, yhteiskunnallisesta päätöksenteosta sekä käytännön toimijoilta. Tähän webinaariin kannattaa osallistua. Ilmoittaudu ja tutustu ohjelmaan. #kumppaninaluonto Juha Marttila, puheenjohtaja, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 341 3167 Eveliina Kiiski, viestinnän assistentti, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, puh. 050 404 8485, eveliina.kiiski@mtk.fi Jonas Laxaback, toiminnanjohtaja, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, puh. 040 940 2734

MTK:n Viljanen esittää ruokapaneelin perustamista tuotannon kokonaiskestävyyden arvioimiseksi – pärjäämme tulevaisuudessa, kunhan säännöt ovat kaikille samat ja tiedossa24.11.2021 10:50:27 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen esittää kestävän ruoantuotannon paneelin perustamista Suomeen ruoka-alan kasvun ja kannattavuuden varmistamiseksi. Paneelin avulla ruoantuotantoamme kehitettäisiin niin talous, ympäristö kuin sosiaalinenkin ulottuvuus huomioiden. Paneeli ottaisi huomioon myös huoltovarmuuden, valkuaisomavaraisuuden, eläinten hyvinvoinnin, antibioottiresistenssin, kustannukset ja tuottajahinnat. Viljanen nosti asian esille MTK:n valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan tänään.

MTK-organisaation rakentaminen etenee – keskusliiton yt-vaihe ohi23.11.2021 12:09:20 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK uudistaa organisaatiotaan vuodenvaihteessa. Noin 90 henkilön keskusliiton uudelleenorganisoitumisen taustalla on tarve vastata toimintaympäristön muutokseen ja jäsenkunnan toiveisiin ajanmukaistamalla organisaatiota. ”Samalla järjestö haluaa kehittyä Suomen parhaaksi työpaikaksi, jotta huippuasiantuntemuksesta kyetään pitämään kiinni jatkossakin”, toteaa toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

MTK perustaa luontoarvot.fi palvelun monimuotoisuuden tilan parantamiseksi23.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuuden tilan parantaminen vaatii nykyisten keinojen rinnalle uusia työkaluja. MTK haluaa synnyttää Suomeen luontoarvomarkkinat ja saada entistä useammat toimijat mukaan työhön luonnon hyväksi. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta päätti perustaa luontoarvot.fi markkinapaikan, jolla luodaan markkinalähtöisesti keinoja luonnon tilan parantamiseksi, kertoi MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola Metsähallituksen uhanalaisseminaarissa Helsingissä tänään.