Vilkas rakentaminen ja kiinteistösijoittaminen vahvistaneet kiinteistöpalvelualan näkymiä

Talouden vahva veto ja matalana pysyttelevä korkotaso kasvattavat rakentamista, tilatarvetta ja kiinteistösijoittamisen suosiota. Tällä on positiivinen vaikutus myös kiinteistöpalvelujen kysyntään, selviää tuoreesta kiinteistöalan talouskatsauksesta.

Rakentaminen on toiminut viime vuodet Suomen talouskasvun veturina. Vuonna 2017 aloitetuista noin 46 000 asunnosta suurin osa nousee suurimpiin kaupunkeihin ja kerrostaloihin. Tälle vuodelle on ennustettu lähes saman verran uusia aloitettavia asuntoja. Uusia kauppakeskuksia ja toimistorakennuksia on rakenteilla runsaasti etenkin pääkaupunkiseudulla.

Rakentamisen ohella myös kiinteistökauppavolyymeissä on rikottu ennätyksiä. Matala korkotaso ja liikkeellä olevan rahan suuri määrä ovat ylläpitäneet vilkasta kiinteistökauppaa. Viime vuonna yllettiin peräti 10,2 miljardin euron kokonaisvolyymiin. Suomi houkuttelee kiitettävästi myös ulkomaisia kiinteistösijoittajia, jotka tekivät hankintoja jopa seitsemällä miljardilla eurolla vuonna 2017.

Ammattimaisen kiinteistösijoitusmarkkinan koko kasvaa, ja yhä suurempi osuus rakennuskannasta onkin ammattimaisten kiinteistösijoittajien käsissä. Tämä heijastuu myös kiinteistöpalvelujen kysyntään ja muuttaa palvelujen ostamisen ja johtamisen toimintamalleja.

Kiinteistöpalvelualan näkymät positiiviset, työllisyys jatkaa kasvuaan

Kiinteistöpalvelualan yritysten tulevaisuudennäkymät kääntyivät nousujohteisiksi vuonna 2017 talouskasvun piristymisen siivittämänä. Suhdannetilannetta kuvaava saldoluku kääntyi viime vuoden toisella neljänneksellä positiiviseksi ensimmäistä kertaa moneen vuoteen. Hyvä kehitys jatkui syksyyn asti, jolloin suhdannetilanne ja -näkymät hieman taas laskivat.

Alan myynnin ja henkilöstön kehitys on ollut kasvusuunnassa parin viime vuoden ajan, ja myyntiin ja henkilöstömäärään odotetaan yhä kasvua. Yleisen talous- ja työllisyystilanteen parantuessa työvoiman saatavuus on kuitenkin nousemassa palvelualojen kasvun kriittisimmäksi pullonkaulaksi.

Viimeisen vuosikymmenen aikana kiinteistöpalvelualan työpaikkojen määrä on kasvanut lähes 25 prosenttia. Kasvuun on vaikuttanut markkinoiden luontaisen kasvun ohella muun muassa palvelujen lisääntyvä ulkoistaminen, ammattimaisen kiinteistöomistamisen kasvu sekä entistä palvelupainotteisemmat tilankäyttötavat.

Kiinteistön ylläpidon kustannukset nousseet

Sekä asuin- että toimistorakennusten ylläpitokustannukset nousivat vuonna 2017 yleistä hintatason nousua nopeammin. Kustannuksia nosti etenkin kiinteistövero. Myös palveluvetoiset kustannukset – käyttö ja huolto, ulkoalueiden hoito ja siivous – nousivat hieman; toimistoissa 1,4 prosenttia ja asunnoissa 3,1 prosenttia.

Ammattimaisten kiinteistösijoittajien omistamien asuinkerrostalojen vuotuisista ylläpitokustannuksista noin 16 prosenttia syntyi käytön ja huollon, ulkoalueiden hoidon ja siivouksen kustannuksista. Toimistorakennuksissa palvelukustannusten osuus oli noin 20 prosenttia.

Kiinteistöalan talouskatsaus 1 /2018

Kiinteistöalan talouskatsauksen on Kiinteistötyönantajat ry:n tilauksesta toteuttanut KTI Kiinteistötieto Oy.

Kiinteistötyönantajat ry on kiinteistöalalla toimivien yritysten ja yhteisöjen työmarkkinaedunvalvoja ja kiinteistöpalvelualan toimialajärjestö. Noin 400 jäsenyritystämme tuottavat arvoa suomalaisten arkeen kiinteistöjen hoito- ja ylläpitopalveluilla, erilaisilla toimitila- ja käyttäjäpalveluilla sekä kiinteistöjen hallinnointipalveluilla.

Siivoojien palkan alentaminen ei ole Kiinteistötyönantajien tavoitteena tes-neuvotteluissa7.2.2018 16:45Tiedote

Julkisuudessa on esitetty virheellisesti, että Kiinteistötyönantajat ry tavoittelisi työehtosopimusneuvotteluissa 8 prosentin alennusta siivoojien ja huoltomiesten palkkoihin. - Tämä väite ei pidä paikkaansa. Päinvastoin olemme ilmoittaneet Palvelualojen ammattiliitto PAMin neuvottelijoille olevamme valmiita neuvottelemaan yleisen linjan mukaisesta kokonaisratkaisusta, toteaa Kiinteistötyönantajien toimitusjohtaja Pia Gramén. Kiinteistötyönantajat ja PAM ovat neuvotelleet tammikuusta alkaen kiinteistöpalvelualan työntekijöitä koskevasta työehtosopimuksesta. Neuvotteluissa on tällä hetkellä tauko PAMin aloitteesta. - Toivomme, että PAM palaa neuvottelupöytään mahdollisimman pian. Viime kädessä valtakunnansovittelija voi auttaa löytämään tilanteeseen ratkaisun, Gramén jatkaa. Kiinteistöpalvelualan työntekijöitä koskevan työehtosopimuksen piiriin kuuluu noin 70 000 henkilöä. Lisätietoja: Pia Gramén, toimitusjohtaja, Kiinteistötyönantajat ry, puh. 040 820 7599

Kiinteistöpalvelualan TES-neuvotteluissa tauko1.2.2018 13:34Tiedote

Kiinteistötyönantajat ry ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ry ovat neuvotelleet tammikuun aikana kiinteistöpalvelualan työntekijöitä koskevasta työehtosopimuksesta. PAM ilmoitti tänään neuvottelutauosta. PAMin neuvottelijat ovat vaatineet, että työmarkkinapöydässä käsitellään työehtosopimuksen ulkopuolisia asioita. Syy neuvottelutaukoon on se, että Kiinteistötyönantajien hallitus on kieltäytynyt suostumasta TES-pöydän ulkopuolisiin vaatimuksiin. PAMin neuvottelijat painostavat Kiinteistötyönantajia toimimaan kiinteistöpalvelualan osaamisen ja koulutuksen kehittämiseen liittyvissä asioissa tavalla, joka on vastoin toimialan, sen työntekijöiden ja yritysten etua. Kiinteistötyönantajat ei voi suostua näihin vaatimuksiin. Kiinteistötyönantajat ei tavoittele PAMin julkisuudessa irrallaan esittämiä heikennyksiä, vaan päinvastoin on ilmoittanut neuvottelijoille olevansa valmis neuvottelemaan yleisen linjan mukaisesta TES-ratkaisusta. - Neuvottelut ovat sujuneet työehtosopimusneuvotteluille t