Vilkas viikonloppu ortodoksisissa seurakunnissa

Kirkko saa yli sata uutta jäsentä, Lasarus herätetään kuolleista, virpovitsat siunataan ja kasvattajina ansioituneet äidit palkitaan.
Virpovitsat tuodaan palmusunnuntain vigiliassa (lauantai-iltana klo 18) siunattavaksi kirkkoon.

Ortodoksisen kirkon pääsiäistä edeltävä suuri paasto päättyy Lasaruksen lauantain ja palmusunnuntain muodostamaan pääsiäisen esijuhlaan.

Vaikka viikonloppua seuraa vielä yksi ankara paastoviikko (ortodoksisen kirkon Suuri viikko), niin esijuhlassa on jo aavistus ylösnousemuksen valoa.

Palmusunnuntaita edeltävänä päivänä kirkko viettää Lasaruksen lauantaita. Lasarus on esimerkki ylösnousemuksen mahdollisuudesta kaikille ihmisille. Juhlan tropari ilmaisee tämän selkeästi: ”Vahvistaaksesi uskoa yleiseen ylösnousemukseen, Sinä oi Kristus Jumala, kärsimyksiesi edellä herätit kuolleista Lasaruksen. Sen tähden mekin lapsukaisten tavoin kantaen voiton merkkejä huudamme Sinulle, kuoleman voittajalle: Hoosianna korkeuksissa, siunattu olet Sinä, joka tulet Herran nimeen.

Sekä Lasaruksen lauantai että pääsiäistä edeltävä Suuri lauantai ovat kirkon traditiossa perinteisiä kastepäiviä. Siksi monissa seurakunnissa toimitetaan juuri näinä päivinä mirhavoitelun sakramentti kirkkoon liittyville. Tänä vuonna kirkkoon liitetään pääsiäisen edellä yli sata uutta jäsentä eri puolilla Suomea. Eniten liittyjiä on Helsingissä (yli 40), Oulussa (18) ja Tampereella (15).

Lasaruksen lauantain iltana kello 18 kirkoissa toimitetaan palmusunnuntain vigilia, jossa virpovitsat siunataan vihmomalla ne pyhitetyllä vedellä.

Virpomaan lähdetään varhain palmusunnuntain aamuna. Ortodoksit virpovat Jeesuksen Jerusalemiin ratsastamisen muistoksi. Samalla virpomisella toivotetaan Jumalan siunausta, terveyttä ja kaikkea muuta hyvää koko tulevalle vuodelle. Vitsa luovutetaan virvotulle ja virpopalkka – esimerkiksi ylösnousemusta symboloiva muna – haettiin vasta pääsiäisenä.

Karjalaisväestön mukana Suomeen tullut virpomisperinne on nykyisin sekoittunut hämmentävästi läntisen trulliperinteen kanssa. Erot perinteiden välillä ovat kuitenkin selviä: palkkaa pyytävät trullit kiertävät noita-asuissaan ovelta ovelle, ortodoksit virpovat siististi pukeutuneina vain sukulaisia, ystäviä ja kummeja.

Ortodoksit säilyttävät virpovitsat kotona kunniapaikalla – esimerkiksi ikoninurkassa – koko pääsiäisajan aina helatorstaihin saakka. Sen jälkeen ne hävitetään polttamalla.

Suomen ortodoksisessa kirkossa palmusunnuntai on vakiintunut myös päiväksi, jolloin Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leo palkitsee kasvattajina ansioituneita äitejä.

Äitien palkitsemisessa korostetaan äitiyttä ja kasvattamisen roolia sen laajassa merkityksessä – niin perheissä kuin seurakunnassa ja yhteiskunnassakin.

Arkkipiispa toimittaa palmusunnuntain liturgian Kuopion Pyhän Nikolaoksen katedraalissa kello 10. Palveluksen jälkeen hän luovuttaa palkittaville äideille Pyhän Karitsan ritarikunnan 1 luokan mitalin.

www.ort.fi
www.facebook.com/ortodoksit.suomessa