Vilkasta muttei aivan yhtä kiihkeää kuin vuosi sitten – Kiinteistömaailmalla 1073 kaupan maaliskuu

Kiinteistömaailman Pulssi 4.4.2022

Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki maaliskuussa 2022 yhteensä 1073 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Reilusti yli tuhat kauppaa kertoo, että asuntokauppa kävi maaliskuussa erittäin aktiivisena, vaikkei poikkeuksellisen maaliskuun 2021 lukuihin (1278 kauppakappaletta) yllettykään. Kiinteistömaailma julkaisee päivitetyn, tekoälymallinnukseen pohjautuvan hinnankehitysennusteensa sekä alueelliset kysynnän ja tarjonnan näkymät barometrissään torstaina 7.4. kello 9.

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät juuri päättyneessä maaliskuussa 1037 käytettyjen ja 36 uusien asuntojen ja kiinteistöjen kauppaa, yhteensä siis 1073 kauppaa.

”Maaliskuuta leimasi erittäin vahva käytettyjen asuntojen kauppa, mutta uudiskohteiden puolella kauppa-aktiivisuus jäi edelliskuukausien tapaan jälkeen kiivaimmista kuukausista”, kuvaa Kiinteistömaailma Oy:n analyytikko Tony Korkala.

Kiinteistömaailman puolivuosittainen laaja barometrikatsaus asuntokaupan näkymistä Suomen eri paikkakunnille julkaistaan torstaina 7.4.2022. Barojulkistuksen yhteydessä pidetään lehdistön edustajille suunnattu ”Quo vadis, asuntomarkkina?” -tilaisuus to 7.4. kello 9 alkaen. Kevään 2022 asuntokaupasta, sen taustoista ja eri asumismuotojen näkymistä ovat keskustelemassa

Jan Vapaavuori, Senior Advisor, NREP
Sanna Hughes, toiminnanjohtaja, Suomen Vuokranantajat ry
Pasi Kuoppamäki, pääekonomisti, Danske Bank Suomi
Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy

Striimattavaan tilaisuuteen voi osallistua paikan päällä Trainers’ Housen studiolla (Tammasaarenlaituri 3, 00180 Helsinki) tai sitä voi seurata linkin kautta. Ilmoittautumiset Taina Mustamolle, puh. 0504240045 tai taina.mustamo@km.fi.

Tony Korkala, analyytikko, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 3070361
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045
Kiinteistömaailman kuvapankki https://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

Kiinteistömaailma on kiinteistönvälityspalveluita Suomessa ja Baltian maissa tarjoava yritys.

Suomessa Kiinteistömaailma on kauppamäärillä mitattuna maan suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee 600 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Yritys perustettiin vuonna 1990.

Baltian maissa (Viro, Latvia, Liettua) Kiinteistömaailma toimii Ober-Haus -brändillä. Kiinteistömaailma osti Ober-Hausin liiketoiminnan vuonna 2021.

Kiinteistömaailman 56. barometri: Asuntojen hintojen nousu pysähtyy kriisin aikana – vanhat vuokra-asunnot haasteellisia7.4.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistömaailma ennustaa tekoälymalliin ja laajaan välittäjäkyselyyn pohjautuen keskimääräistä 1,5% hinnannousua seuraavan 12 kuukauden ajalle (viimeisen 12kk toteuma +4,1%). Arvio pitää sisällään muutaman kuukauden hintojen nousun pysähtymisen. ”Hinnankehitysennustettamme on korjattu selkeästi alaspäin; Ukrainan sodan aiheuttamat epävarmuudet ja sen myötä elinkustannusten hintapaineet ovat sulattaneet merkittävästi hinnankorotusodotuksia”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Perheasuntojen kysynnän odotetaan jatkuvan vilkkaana, mutta pienistä kerrostaloasunnoista on paikoin ylitarjontaa. Tämä tuo haasteita varsinkin vanhojen asuntojen vuokraamiseen ja vuokratasojen säilyttämiseen.