Vilkastuneilla mökkikaupoilla onnistuu asiantuntijan vinkeillä – vältä aloittelijan mokat

Suomalaiset hakevat mökkeilyltä rentouttavaa irtiottoa arjesta. Tänä vuonna mökkikaupan on todettu käyvän erityisen kuumana koronaviruksen vuoksi. Keskuskauppakamarin auktorisoima kiinteistöarvioija (AKA) Lauri Pasasen mukaan parhaimmat mökit myydään jopa kahden viikon sisään myynti-ilmoituksen julkaisusta. Virheiden välttämiseksi kokemattoman on hyvä turvautua ammattilaisen apuun mökkikaupoilla.

Kuva: Pixhill.

”Kun kerran pitää eristäytyä, niin sitten eristäydytään mieluiten oman mökin rauhaan. Nyt halutaan selvästi ostaa enemmän mökkejä kuin viime vuosina sekä satsata kotimaan matkailuun ja lomailuun. Ihmettelin, kun jopa Vantaalta asti tullaan Keski-Suomeen katsomaan yhtä mökkiä”, Saarijärven Kiinteistönvälitys Oy:n toimitusjohtajana toimiva Pasanen kertoo.

Pasasen mukaan mökin kunto ja sijainti ovat tärkeimmät tekijät mökkien menekille. Mökkiä etsitään mahdollisimman läheltä kotia, jotta kynnys lähteä mökille olisi matalampi. Järvenrantamökit kiinnostavat ostajia selkeästi kuivanmaan mökkejä enemmän.

”Oman rannan lisäksi mökkiä ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota esimerkiksi kunnossa olevaan jätevesijärjestelmään, vesijohtoon ja sähköön. Myös sillä on merkitystä, sijaitseeko mökki aurinkoisella paikalla. Perinteiset hirsimökit hyvällä varustuksella, kuten sisävessalla, menevät kaupaksi. Näistä ollaan valmiita maksamaan parhaimmillaan jopa 200 000 euroa”, sanoo Pasanen.

Kuntoa arvioitaessa on oltava tarkkana käytännöllisyyden kanssa. Pasasen mukaan toisinaan ostajilta unohtuu tarkastaa perusasioita, kuten vuotaako katto ja onko salaojitukset kunnossa. Ne ovat asiat, jotka hän tarkastaa ensimmäisenä mökin kuntoa arvioidessa.

”Mikäli katto on päässyt vuotamaan, sen kyllä haistaa jo sisään astuessa. Tällaisia asioita ei välttämättä muisteta huomioida, jos huomio kiinnittyy kokonaan johonkin tyylikkääseen yksityiskohtaan mökissä,” Pasanen kertoo.

Virheiden välttämiseksi kokemattoman on hyvä turvautua ammattilaisen apuun mökkikaupoilla. Pasasen mukaan kohteen vikoja ei kaunistella tai peitellä, jottei jälkikäteen tule ikäviä yllätyksiä.

”Mökkiä ei kannata ostaa, jos siitä ei ole valmis pitämään huolta. Pieniin vastoinkäymisiin on aina oltava valmis,” Pasanen sanoo.

Keskuskauppakamarin kiinteistönarviointilautakunnan toiminnasta vastaava Raisa Harju jakaa Pasasen näkemykset.

“Kentältä on kuulunut selkeää viestiä siitä, että mökkikauppa on vilkastunut. Samat lainalaisuudet pätevät kuitenkin edelleen – haetaan nimenomaan kohtuullisen hyväkuntoista mökkiä veden ääreltä ja hyvien kulkuyhteyksien päästä. Jonkun verran enemmän kysyntää näyttäisi olevan ympärivuotiseen käyttöön sopivista mökeistä. Sijoituskäyttöön mökkejä ei kuitenkaan haluta ostaa, vaan nimenomaan omaan käyttöön.”

Keskuskauppakamarin Raisa Harju haluaa vielä muistuttaa siitä, että säännöllinen mökin kunnossapito on tärkeää paitsi oman viihtyvyyden, myös mökin arvon säilymisen kannalta.

Kuva: Pixhill.

Viennin syöksykierre oikenemassa – EU:n suunta ratkaisee Suomen tilanteen14.7.2020 13:59:18 EESTTiedote

Kauppakamarien tänään julkistamien vientiasiakirjatilastojen perusteella Suomen tavaravienti tippui kesäkuussa enää kuusi prosenttia, kun toukokuussa pudotusta oli 20 prosenttia. Viime viikolla tulli ilmoitti Suomen viennin arvon laskeneen EU-maihin vielä toukokuussa 31,7 prosenttia ja EU:n ulkopuolellekin 30 prosenttia. Suomen viennissä saattaa olla orastavia merkkejä paremmasta, mutta ratkaisevaa on, kuinka nopeasti Eurooppa toipuu koronasta, arvioi tilannetta Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori.

Keskuskauppakamari: Suomen oleskelulupamaksut on asetettava kilpailukykyiselle tasolle13.7.2020 07:00:00 EESTTiedote

Suomen perimät maksut oleskelulupahakemuksista ovat naapurimaihin verrattuna kalliit ja haittaavat osaajien houkuttelua maahan. Keskuskauppakamari esittää, että oleskelulupamaksut uudistetaan pikavauhtia ja uudet maksut asetetaan kilpailukykyiselle tasolle keskeisiin kilpailijamaihin nähden. Samalla pitää käydä tarkasti läpi myös muut osaajien maahanmuuton byrokratiaan liittyvät maksut ja huolehdittava niiden kilpailukykyisestä tasosta.

Varma kesän merkki ei ole vain västäräkki, vaan myös erilaiset huijausyritykset - Keskuskauppakamari kehottaa tarkkuuteen9.7.2020 07:00:00 EESTTiedote

Yrityksiin kohdistuvat huijausyritykset ovat muuttuneet arkipäiväiseksi ilmiöksi, jotka lisääntyvät kesäisin. Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Anne Horttanainen kehottaa olemaan tarkkana niin laskujen maksatuksen kuin salasanojen suhteen kesän aikana sekä perehdyttämään kesätyöntekijät huijausyritysten varalta.