Ville Iho Hyvinvointiala HALI ry:n hallituksen puheenjohtajaksi

Hyvinvointiala HALI ry:n hallituksen uudeksi puheenjohtajaksi vuodelle 2021 on valittu Terveystalo Oyj:n toimitusjohtaja Ville Iho. Varapuheenjohtajiksi valittiin Mehiläinen Oy:n yhteiskuntasuhde- ja yritysvastuujohtaja Marina Lampinen ja Ensi- ja turvakotien liiton pääsihteeri Riitta Särkelä.

- Yksityinen hyvinvointiala on ollut julkisen sektorin kumppani vuosikymmenten ajan, auttanut sitä kehittämään palvelujaan ja kirittänyt sitä parempiin suorituksiin. Olemme yhdessä tuottaneet terveyttä ja hyvinvointia ihmisille, yrityksille ja yhteiskunnalle, Iho muistuttaa.

- On tärkeää, että toimialan yritysten ja järjestöjen todellinen arvo ymmärretään laajasti ja että niiden tuottamat arvokkaat ja elämänlaatua lisäävät hyvinvointipalvelut saadaan mahdollisimman laajasti hyödyttämään kaikkia kansalaisia.

HALIn hallitukseen uusia nimiä

HALIn hallituksen jäsenet 1.1.2021 alkaen ovat:

Puheenjohtaja:

Toimitusjohtaja Iho Ville / Suomen Terveystalo Oyj

Varapuheenjohtajat:

Yhteiskunta- ja yritysvastuujohtaja Lampinen Marina / Mehiläinen Oy

Pääsihteeri Särkelä Riitta / Ensi- ja turvakotien liitto ry

Hallitus:

Toimitusjohtaja Aaltonen Joni / Pihlajalinna Oyj

Toiminnanjohtaja Anttonen Minna / Suomen Syöpäpotilaat ry

Toimitusjohtaja Holmström Olli / Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö

Toimitusjohtaja Jokinen Jarkko / Oral Hammaslääkärit Oyj

Toimitusjohtaja Kallio Anu / Humana Finland Oy

Johtaja, myynti- ja viranomaisyhteistyö Karjalainen Pertti / Attendo Oy

Toimitusjohtaja Koskela Tuomas / Aspa-säätiö sr

Liiketoimintajohtaja Piipari Leena / Pilke päiväkodit Oy

Toimitusjohtaja Wentjärvi Stefan / Esperi Care Oy

Ville Iho, toimitusjohtaja, Terveystalo Oyj / Hallituksen puheenjohtaja 1.1.2021 alkaen, Hyvinvointiala HALI ry

p. 030 633 1601, ville.iho@terveystalo.com

Ulla-Maija Rajakangas, toimitusjohtaja, Hyvinvointiala HALI ry

p. 0400 37 4164, ulla-maija.rajakangas@hyvinvointiala.fi

Hallitus jahkailee koronatestien ja -rokotteiden nollaverokantaa – lainsäädäntö yli kuukauden myöhässä19.1.2021 06:00:00 EETTiedote

Euroopan neuvosto päätti direktiivin 2020/2020 myötä mahdollistaa jäsenvaltioille arvonlisäveron nollaverokannan soveltamisen koronatesteihin ja -rokotteisiin liittyviin hankintoihin. Nollaverokanta lievittäisi testaamisen ja rokotteiden kustannuksia. Direktiivi tuli voimaan 12.12.2020, mutta kotimaisen lainsäädännön valmistelu on jumiutunut valtiovarainministeriöön.

Vetoomus hallitukselle: sote-ala on hädässä – ratkaisuja löytyy ja ne on otettava käyttöön4.12.2020 06:30:00 EETTiedote

Koronaviruksen torjuminen sosiaali- ja terveysalan yrityksissä ja järjestöissä aiheuttaa mittavia lisäkustannuksia. Erityisesti kuntoutus- ja hoiva-alan toimijat kantavat nyt raskaita henkilöstökustannuksia turvallisuuden varmistamiseksi. Hyvinvointiala HALI ry ja Kuntoutusyrittäjät vetoavat hallitukseen: sote-ala tarvitsee oman korvaustyökalun helpottamaan vakavaa ahdinkoa. Omaehtoiseen karanteeniin asetetuista, koronatestiin pääsyä odottavista ja testitulosta odottavista työntekijöistä aiheutuvat kustannukset pitää korvata.

Kyselyn tulos: Suomalaiset hakeutuvat tulevaisuudessa entistä enemmän ulkomaille hoitoon27.11.2020 09:23:45 EETTiedote

Hyvinvointiala HALI ry:n ja asianajotoimisto Avancen teettämä kansalaiskysely osoittaa, että jos sote-uudistuksella ei pystytä nopeuttamaan hoitoon pääsyä, hakeutuvat suomalaiset entistä enemmän ulkomaisten terveydenhuoltopalveluiden piiriin. Ulkomaille ihmisiä kannustaa EU:n potilasdirektiivi, jonka idea on se, että unionin kansalaisilla on mahdollisuus hakeutua kiireettömään hoitoon missä tahansa EU-maassa ja, että kustannukset määräytyvät samalla tavalla kuin käytettäessä oman kotimaan julkista terveydenhuoltoa.