Ville Kurtti Demariopiskelijoiden puheenjohtajaksi

Sosialidemokraattiset Opiskelijat – SONK ry:n 53. liittokokous järjestettiin viikonloppuna etäyhteydellä. Liittokokous valitsi tänään sunnuntaina 1.11.  puheenjohtajakseen Ville Kurtin Turusta. Kuluvana vuonna järjestön varapuheenjohtajana toiminut  Ville Kurtti valittiin tehtävään yksimielisesti.

“Olen erittäin kiitollinen liittokokoukselta saamastani luottamuksesta ja vastuusta. Ensi vuonna puheenjohtajana haluan kehittää SONKista entistä rohkeamman, aloitteellisemman ja näkyvämmän poliittisen vaikuttajan sekä panostaa paikallisten toimijoiden tukemiseen erityisesti edustajistovaaleissa.”

“Koronakriisin vaikutukset tulevat näkymään vielä pitkään myös opiskelijoilla ja korkeakouluissa. Erityisesti huolena on opiskelijoiden mielenterveys ja jaksaminen näinä haastavina aikoina. Myös opetuksen laatu ja lähiopetuksen tulevaisuus mietittyvät opiskelijakentällä. Koronan lisäksi jatkuvat myös huolet opiskelijoiden toimeentulosta sekä opiskelijakuntien riittävästä rahoituksesta. Muun muassa näihin kysymyksiin SONKin tulee löytää ja tarjota selkeitä ratkaisuja sekä vaikuttaa aktiivisesti sosialidemokraattisessa liikkeessä ja opiskelijakentällä niiden toteutumiseksi”, Kurtti jatkaa.

Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry:n liittokokous valitsi sunnuntaina myös muut luottamushenkilöt tehtäviin vuodelle 2021:1. varapuheenjohtajaksi on valittu Katariina Henttonen  ja 2. varapuheenjohtajaksi Camilla Relander.

Liittohallituksen varsinaisiksi jäseniksi vuodelle 2021 valittiin Timo Keisala, Rosamari Rissanen, Aleksi Murtojärvi, Mari Van den berg, Oskari Maunuksela sekä Tuukka Eronen  ja varajäseneksi valittiin Sara Al Husaini.

"Tiedän, että Villen asiantuntevuus ja hän tulee tekemään tätä työtä täydellä sydämellä. Hänen ja valittujen varapuheenjohtajien Katariinan ja Camillan visiot SONKin kehittämiseen antavat hyvän pohjan ensi vuoden toimintaan. Oli myös upeaa nähdä miten jo ehdokaspaneelissa tänään valittu liittohallitus toimi tiiminä, SONKin väistyvä puheenjohtaja Heidi Miettinen iloitsee."

Demariopiskelijat: Lähiopetuksen on pysyttävä pääasiallisena opetusmuotona korkeakouluissa5.2.2021 15:18:56 EETTiedote

Erilaisten etäopiskeluvaihtoehtojen lisäämistä on hyvä pohtia korkeakouluissa myös korona-ajan jälkeen, mutta lähiopetuksen tulee jatkossakin olla ensisijainen opetuskeino korkeakouluissa. Lähiopetuksen tuoma henkilökohtainen vuorovaikutus on tärkeää oppimisen, hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta. Erilaiset virtuaaliset työkalut ja etämahdollisuudet voivat kuitenkin toimia täydentävinä keinoina pitää kaikki erilaisissa elämäntilanteissa olevat opiskelijat mukana ja tarjota joidenkin opiskelijoiden tarvitsemaa joustavuutta.

Demariopiskelijat vaatii: Koronarokote myös harjoittelussa oleville sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille!26.1.2021 14:28:35 EETTiedote

Tällä hetkellä valtioneuvoston hyväksymän koronarokotusjärjestyksen mukaisesti rokotetaan ympärivuorokautisen hoivan henkilökuntaa ja asukkaita. Ympärivuorokautisissa hoivakodeissa varsinaisen henkilökunnan lisäksi työskentelee myös harjoittelussa olevia sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita, jotka eivät kuitenkaan kaikkialla ole rokotusjonossa samassa asemassa muun henkilökunnan kanssa. Opiskelijoiden rokotuksista vastaa opiskelijaterveydenhuolto, eli Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS), eikä harjoittelupaikka. Tämä on johtanut siihen, että esimerkiksi hoivakodeissa henkilöstön ja asukkaiden saadessa rokotuksia ovat harjoittelussa olevat opiskelijat jääneet moni paikoin vielä odottamaan rokotusta. Erityisesti riskiryhmiin kuuluvien, mutta myös opiskelijoiden itsensä ja muun henkilökunnan, terveyden ja turvallisuuden takia olisi tärkeää, että myös hoivakodeissa ja muualla sosiaali- ja terveysalalla harjoitteluissa olevat opiskelijat saavat rokotteen jo varhaisessa vaiheessa. “So

Demariopiskelijat vaatii: Opiskelijakunnille julkinen perusrahoitus!15.1.2021 13:00:47 EETTiedote

Ammattikorkeakoulujen opiskelijakuntien perusrahoitusta koskeva keskustelu sai viime syksynä taas paikan parrasvaloista, kun 26.10.2020 Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta (TUO) ilmoitti eroavansa Suomen opiskelijakuntien liitosta (SAMOK). Syyksi Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta ilmoitti opiskelijakunnan rahoitukseen liittyvät ongelmat, sekä haasteet opiskelijakunnan toiminnan turvaamisessa. TUO:n julkilausumassa kerrotaan opiskelijakuntien vaikeasta taloustilanteesta esimerkiksi seuraavasti: ”nykyisellä taloustilanteella Opiskelijakunta TUO joutuu punnitsemaan vakavasti, kuinka lain määrittämät tehtävät hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla.” Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan esittämät huolet muuttuneesta toimintaympäristöstä, sekä opiskelijoiden edunvalvonnan heikkenemisestä tulee ottaa vakavasti. Opiskelijakuntien haastava taloudellinen tilanne ja rahoituksellinen epävarmuus aiheuttavat Suomessa koko ajan kasvavaa eriarvoisuutta opiskelijakuntien ja sitä