Ville Kurtti Demariopiskelijoiden puheenjohtajaksi

Sosialidemokraattiset Opiskelijat – SONK ry:n 53. liittokokous järjestettiin viikonloppuna etäyhteydellä. Liittokokous valitsi tänään sunnuntaina 1.11.  puheenjohtajakseen Ville Kurtin Turusta. Kuluvana vuonna järjestön varapuheenjohtajana toiminut  Ville Kurtti valittiin tehtävään yksimielisesti.

“Olen erittäin kiitollinen liittokokoukselta saamastani luottamuksesta ja vastuusta. Ensi vuonna puheenjohtajana haluan kehittää SONKista entistä rohkeamman, aloitteellisemman ja näkyvämmän poliittisen vaikuttajan sekä panostaa paikallisten toimijoiden tukemiseen erityisesti edustajistovaaleissa.”

“Koronakriisin vaikutukset tulevat näkymään vielä pitkään myös opiskelijoilla ja korkeakouluissa. Erityisesti huolena on opiskelijoiden mielenterveys ja jaksaminen näinä haastavina aikoina. Myös opetuksen laatu ja lähiopetuksen tulevaisuus mietittyvät opiskelijakentällä. Koronan lisäksi jatkuvat myös huolet opiskelijoiden toimeentulosta sekä opiskelijakuntien riittävästä rahoituksesta. Muun muassa näihin kysymyksiin SONKin tulee löytää ja tarjota selkeitä ratkaisuja sekä vaikuttaa aktiivisesti sosialidemokraattisessa liikkeessä ja opiskelijakentällä niiden toteutumiseksi”, Kurtti jatkaa.

Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry:n liittokokous valitsi sunnuntaina myös muut luottamushenkilöt tehtäviin vuodelle 2021:1. varapuheenjohtajaksi on valittu Katariina Henttonen  ja 2. varapuheenjohtajaksi Camilla Relander.

Liittohallituksen varsinaisiksi jäseniksi vuodelle 2021 valittiin Timo Keisala, Rosamari Rissanen, Aleksi Murtojärvi, Mari Van den berg, Oskari Maunuksela sekä Tuukka Eronen  ja varajäseneksi valittiin Sara Al Husaini.

"Tiedän, että Villen asiantuntevuus ja hän tulee tekemään tätä työtä täydellä sydämellä. Hänen ja valittujen varapuheenjohtajien Katariinan ja Camillan visiot SONKin kehittämiseen antavat hyvän pohjan ensi vuoden toimintaan. Oli myös upeaa nähdä miten jo ehdokaspaneelissa tänään valittu liittohallitus toimi tiiminä, SONKin väistyvä puheenjohtaja Heidi Miettinen iloitsee."

Tiedote: Heidi Miettinen hakee jatkokautta SONKin puheenjohtajana21.9.2020 15:09:10 EESTTiedote

Syksyllä 2019 kun pohdin uskaltaako hakea SONKin puheenjohtajaksi, en todella olisi voinut arvata mitä kaikkea vuosi toisi tullessaan. SONKissa olen uskaltanut haastaa itseäni myös aiemmin, asettunut mukavuusalueeni ulkopuolelle ja oppinut valtavasti niin politiikasta, järjestöstä kuin itsestänikin. Puheenjohtajan työ, alkaneet sosionomiopinnot ja koronaepidemian mukaan tuomat muutokset ovat ajoittain kuormittaneet mutta enemmän on jäänyt harmittamaan mitä kaikkea emme ole päässeet SONKissa tekemään. Vuosi 2020 on ollut poikkeuksellinen ja haastava vallitsevan koronatilanteen takia emmekä ole päässeet toteuttamaan kaikkia suunniteltuja tapahtumia ja uudistuksia. Toisaalta on hyvä että se on pakottanut meidät myös SONKissa etsimään ja kokeilemaan uusia toimintatapoja, esimerkiksi etätapahtumien muodossa tai kokoamaan osastotoimijoitamme etänä toteutettaville osastokahveille vaihtamaan kuulumisia ja hyviä käytänteitä. Ensi vuonna SONK hyväksyy uuden strategiansa ja haluan tarjota myös tä

SONK lähtee edustajistovaaleihin arvot edellä18.9.2020 14:21:59 EESTTiedote

Tänä syksynä edustajistovaalit käydään Tampereen ja Helsingin ylioppilaskunnissa sekä kaikissa opiskelijakunnissa. SONK on laatinut valtakunnalliset edustajistovaaliteemat ja ne julkaistiin 18.9.2020 Facebook Livessä. Vaaliteemat ovat rakentuneet sosialidemokraattisten perusarvojen ympärille: tasa-arvo, solidaarisuus ja vapaus. SONK pitää tärkeänä että vaaliteemat edistävät feminismiä sekä antirasismia. Valtakunnallisen vaalikampanjan sloganiksi valikoitui tämän takia “Arvosi edustettuna”.

Demarinuorten ja SONKin julkilausuma SDP:n 46. puoluekokoukselle: Emme halua uutta kadotettua sukupolvea!20.8.2020 09:59:54 EESTTiedote

Demarinuoret ja SONK haluavat muistuttaa puoluetta nuorten syrjäytymisestä ja eriarvoisuudesta etenkin nyt, kun puolue on hallitusvastuussa. Globaali koronakriisi on heikentänyt nuorten työllisyyttä ja toimeentuloa entisestään. Haluamme, että yhteiskuntaa jälleenrakennettaessa Suomi ehkäisee nuorten syrjäytymistä ja puuttuu jo syrjäytyneiden tilanteisiin. Haluamme myös, että Suomi panostaa osaamiseen ja houkuttelee kansainvälisesti lisää osaajia, tutkijoita ja työntekijöitä. Velkaantuminen, työttömyys ja välivuodet merkitsevät nuoren kohdalla erityistä syrjäytymisvaaraa. Emme voi jatkuvasti paikkailla järjestelmän epäkohtia, vaan meidän täytyy pureutua nuorten arkeen kokonaisvaltaisemmin. “Ammattia vailla olevan ja velkaantuneen nuoren opiskelu ei saisi missään tapauksessa estää pääsyä velkajärjestelyyn. Nuorten velkaongelmiin on puututtava kokonaisvaltaisesti sekä järjestelmätason muutoksin että talousosaamista kasvattamalla”, toteaa SONKin puheenjohtaja Heidi Miettinen. Demarinuoret

Näpit irti opiskelijoiden toimeentulosta!14.8.2020 17:26:14 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön ehdotus 14.8.2020 kannustaa opiskelijoita työskentelemään opintojen ohella ja vähentää samalla opintotukikuukausien määrää on käsittämätön. Valtiovarainministeriön muistiossakin todetaan että opintojen ohella työskentelyllä voi olla vaikutuksia opintoaikoihin. Jo nyt lähes 60% korkeakouluopiskelijoista työskentelee opintojen ohella, kannustimien lisääminen ja opintotukikuukausien poistaminen samanaikaisesti kannustaa lähinnä opiskelijoita hyppäämään oravanpyörään ja olemaan välittämättä omasta hyvinvoinnistaan. Heikennysten sijaan tulee panostaa opiskelijoiden hyvinvointia edistäviin tukipalveluihin ja koulujen työelämäyhteistyöhön, joka sujuvoittaa siirtymistä opinnoista työelämään. "Päätoimisen opiskelijan tehtävä on nimenomaan opiskella eikä työskennellä opiskelun laadun tai levon kustannuksella. Opiskelijan vuorokaudessakin on vain 24 tuntia emmekä halua kenenkään joutuvan työuupumuksen partaalle yrittäessään työskennellä ja samalla valmistua tavoiteajassa,”