Ville Manner Loimaan kauppakamariosaston asiamieheksi

Turun kauppakamarin Loimaan osaston asiamiehenä, äitiysloman sijaisena, on aloittanut MBA Ville Manner. Yrittäjä- ja vaikuttajataustan omaavalla Mannerilla on pitkä kokemus mm. yritys- ja liiketoimintakehittämisen parista. Hän on myös mm. ELY-keskusten yritysten kehittämispalvelujen konsultti koko Suomen alueella.

Loimaan kauppakamariosaston asiamies Ville Manner

”Olen kahden yrittäjäsuvun jälkeläinen, joten kasvoin pienestä pitäen yrittäjämäiseen asenteeseen. Ammatillisen suuntani löysin osittain sattumalta, lähinnä tekemällä oma-aloitteisesti kehitystoimia osana ensimmäisiä päivätöitäni. Näiden pohjalta ja saattelemana roolini muuttuivat täysipäiväisiksi kehitysrooleiksi, joissa keskityin eri liiketoimintojen prosessien ja järjestelmien parantamisiin”, kertoo Manner.

”Vietin 10 vuotta urastani Lontoossa, Isossa-Britanniassa, toteuttaen muutosprojekteja kansainvälisissä, globaalisti toimivissa ympäristöissä. Tältä seikkailulta sain hyvää kokemusta kansainvälisen liiketoiminnan tekemisestä, kehittämisestä sekä kulttuurisista tekijöistä, joita on hyvä ymmärtää, kun tähtäimessä on innovaation kehittäminen kansainväliselle asiakaskunnalle tai viennin kehittäminen.”

Manner kertoo olleensa otettu, kun häntä kysyttiin Loimaan osaston asiamiehen sijaisuuteen:
”Olin pohtinut kauppakamarin toimintaan aktivoitumista jo tovin ja kun tällainen mahdollisuus tuli, niin otin siitä tietenkin kopin. Minua kiinnostaa oppia kauppakamarin mahdollisuuksista, olla vaikuttamassa yrittäjien asioiden kehittymiseen sekä auttaa muitakin yrittäjiä ja yrityksiä löytämään tarjolla olevat, heidän tekemistään edistävät asiat”, arvioi Manner.

Lisätiedot:

Ville Manner puh. 0400 669 081, ville.manner@turku.chamber.fi

Loimaan kauppakamariosaston asiamies Ville Manner

Varsinais-Suomen yrityksissä kaivataan nyt osaavia tekijöitä pandemian jälkeiseen aikaan 21.6.2021 06:17:56 EEST | Tiedote

Yritykset toivovat uusien kuntapoliitikkojen panostavan kunnissa ja kaupungeissa erityisesti osaavan työvoiman saatavuuteen sekä yritysten ja oppilaitosten yhteistyön kehittämiseen. Valtiolta yritykset puolestaan toivovat työn verotuksen keventämistä sekä paikallisen sopimisen vapauttamista. Yrityksillä on suuri huoli osaavan työvoiman saatavuudesta, kun yritykset ponnistavat kasvuun pandemian jälkeen.

Miljoonainvestoinnit viivästyvät kunnissa hitaan kaavoitusprosessin takia8.6.2021 07:42:55 EEST | Tiedote

Kaavoituksen ja luvituksen hitaus on merkittävin syy kuntiin tehtävien investointien viivästymiseen. Kauppakamarien tekemässä kyselyssä 10 prosenttia vastanneista yrityksistä kertoi, että kaavoitus- ja luvitusprosessi on hidastanut investointeja merkittävästi. Viivästyneistä hankkeista 30 prosenttia oli arvoltaan yli 5 miljoonan euron investointeja. Turun kauppakamarin jäsenistä 11,9 prosenttia kertoi yritysten investoinnin viivästyneen tai peruuntuneen viranomaislupiin liittyneiden syiden vuoksi. Varsinais-Suomen alueella viivästyneistä hankkeista 37,5 prosenttia oli yli 5 miljoonan euron investointeja. Erityisesti rakennusluvat aiheuttavat päänvaivaa.

Ennustettavuus on minimivaatimus: Suomen tapahtuma-ala odottaa edelleen tietoa kohtalostaan26.5.2021 15:12:23 EEST | Tiedote

Tapahtuma-alalta on evätty toimintaedellytykset jo 14 kuukauden ajan eikä tietoa tulevasta ole. Tapahtumia ei edelleenkään päästä järjestämään, vaikka jo lähes puolet suomalaisista on rokotettu. Yhden elinkeinon estäminen koettelee paitsi alaa myös yleistä oikeustajua. Kesän lisäksi myös tapahtumasyksy tulee näyttämään hyvin synkältä, mikäli toimijoille ei anneta edes arviota siitä, milloin tapahtumia päästään taas järjestämään. Tuloksellisen liiketoiminnan harjoittaminen on hyvin vaikeaa.

Elpymispaketti tuo vauhtia Suomen taloudelle - paketin keskeiset teemat hyvin esillä Eurooppa-foorumissa elokuussa7.5.2021 11:54:10 EEST | Tiedote

Suomikin häviää, jos EU:n elpymistoimet epäonnistuvat tai menevät vanhojen velkojen maksuun talouden uudistamisen sijasta. Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori korostaa, että Suomi kärsisi EU:n elpymispaketin ja samalla EU:n budjetin kaatumisesta. Oikein toteutettuna EU:n paketti tuo vauhtia Suomenkin talouteen, sillä kauppakamarin selvityksen mukaan lähes 50 prosenttia vientiyrityksistä uskoo sen tuovan uusia vientikauppoja EU-maista.

Kauppakamarikysely: Yli 80 prosenttia yrityspäättäjistä uskoo etätyön lisääntymiseen ja yli 70 prosenttia digitalisaation vauhdittumiseen3.5.2021 07:34:23 EEST | Tiedote

Kauppakamarin korona-aiheiseen kyselyyn vastasi noin 2400 kauppakamarien jäsenyritystä useilta eri toimialoilta ympäri Suomen. Vastanneista reilu kuusi prosenttia oli yksinyrittäjiä, loput olivat työnantajayrityksiä. Varsinais-Suomessa kyselyyn vastasi 204 jäsentä, joista suurimpana ryhmänä olivat teollisuusalan yritykset.