Ville Nurminen tekee vuodessa 500 keikkaa, mutta ei yhtäkään yökerhossa

Räppäri Ville Nurminen keikkailee lastenkodeissa, kouluissa, mielenterveysyksiköissä ja erilaisissa tapahtumissa. Kappaleet kertovat päihteidenkäytöstä, yksinäisyydestä, pahasta olosta ja kiusaamisesta. Nurminen on tehnyt Ehkäisevän päihdetyön viikon tunnuskappaleeksi 15.10. julkaistavan kappaleen Päihteet (linkki videoon tiedotteen lopussa).

Ville Nurminen, kuvaaja: Joni Villanen

Kaikki sai alkunsa pari vuotta sitten, kun Nurminen julkaisi kappaleen Kynttilät haudalla. Kappale aiheutti palautevyöryn, jossa nuoret kertoivat saaneensa sanoituksista voimia jatkaa, vaikka elämässä on vaikeaa.

– En ole keikkaillut yökerhoissa, enkä käy asiakkaana niissä myöskään. Toki jos yleisö haluaa minut yökerhoon esiintymään niin sitten menen. Ennemmin kuitenkin teen omaa juttuani ja autan muita sitä kautta. Koko maailmaa ei voi muuttaa ja mulle riittää, jos saan musiikillani autettua edes yhtä ihmistä, Nurminen sanoo.

Monet biisit syntyvät paitsi omasta historiasta, myös niistä tarinoista ja kohtaloista, joita Nurminen kuulee. Hän saa usein yhteydenottoja nuorilta, joiden elämä on riekaleina, ja jotka tarvitsevat tukea ja kannustusta.

Räppärin omaa lapsuutta ja nuoruutta ovat varjostaneet päihdeongelmat, masennus ja kiusaaminen.

– Itselle päihteet aiheuttivat vain pahaa. Ärtyneisyyttä, masennusta ja itsetuhoisuutta. Elämä muuttui ikävästä ja surullisesta kivaksi ja iloiseksi kun lopetin niiden käytön. Nyt rahaakin jää esimerkiksi matkusteluun. Pohjalta voi päästä ylös, tärkeää on uskoa itseensä ja mahdollisuuksiinsa, Nurminen sanoo.

Hän myöntää, että positiivinen ajattelu on vaatinut opettelua.

– Usein artistit sanovat, että pitää olla vaikea hetki elämässä, jotta syntyy hyviä biisejä. Mulla se ei mene niin. Voin peilata historiaani ja palata niihin rankkoihin hetkiin ja tunteisiin, ja palata sieltä takaisin tähän hyvään tilanteeseen mikä elämässä nyt on.

Ville Nurminen on tehnyt Ehkäisevän päihdetyön viikon tunnuskappaleeksi 15.10. julkaistavan kappaleen Päihteet. Kappaleessa Nurminen kertoo, miten monet nuoret joutuvat etsimään hyväksyntää ja omaa paikkaansa päihteiden avulla.

Ehkäisevän päihdetyön viikkoa vietetään vuosittain viikolla 45 ja teemaviikolla kannustetaan ottamaan päihteet puheeksi ja keskustelemaan vaikeistakin aiheista. Teemaviikon järjestää Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto ja viikon koordinoinnista vastaa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin päihdetyön kanssa.

Päihteet-kappale: Ville Nurminen
ville@villenurminen.fi

Ehkäisevän päihdetyön viikko:
Viestinnän suunnittelija Maaret Väkinen
puh. 050 327 0009, maaret.vakinen@ehyt.fi

Ville Nurminen, kuvaaja: Joni Villanen

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) kokoaa yhteen 48 Suomen merkittävintä ehkäisevän päihdetyön asiantuntijajärjestöä.

Kaikkien kaupunki –kampanja: Kanssamatkustajilla on tärkeä rooli turvallisessa matkustuskokemuksessa12.11.2018 10:00Tiedote

Päihteiden käyttö ja sekava, häiritsevä käytös julkisilla paikoilla ja joukkoliikenteessä aiheuttaa tutkimusten mukaan turvattomuuden tunteita. Ratkaisuksi toivotaan usein lisää valvontaa. ”Valvonta lisää turvallisuutta, mutta turvallisuutta tuo myös ajatus siitä, että voimme luottaa kanssamatkustajiin. Älä jätä kanssamatkustajaa yksin, jos huomaat, että apuasi tarvitaan”, sanoo EHYT ry:n asiantuntija Inari Viskari.

Tummat hampaat ja haiseva hengitys - nuuskaamisen vaikutukset näkyvät pian nuorten terveydessä5.11.2018 10:30Tiedote

Nuuskan suosio nuorten keskuudessa kasvaa. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) Kouluterveyskyselyn mukaan 8.-9. luokkalaisista nuorista 4,5 prosenttia ja ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevista 10,3 prosenttia nuuskaa päivittäin. Ammatillisessa oppilaitoksessa opiskelevien ja lukio-opiskelijoiden nuuskan käytössä on selvä ero. Lukion 1. ja 2. vuoden opiskelijoista 3,7 prosenttia nuuskaa päivittäin. Nuuskan käyttö on ollut yleisempää poikien keskuudessa, mutta myös tyttöjen nuuskan käyttö on alkanut yleistyä.

Huumeisiin kuolleiden muistotilaisuudessa muistetaan niitä, joita ei ehditty auttaa30.10.2018 10:00Tiedote

Kaikki huumeiden käyttäjät eivät kuole huumeisiin, mutta ne jotka kuolevat, kuolevat usein yksin sekä myös 20–30 vuotta nuorempina kuin suomalaiset keskimäärin. Yliannostuskuolemissa ensiapua ei useinkaan ehditä antaa, koska huumeiden käyttäjä ei aina uskalla soittaa ambulanssia – paikalle saattaisi tulla myös poliisi. Avun pyytäminen voi johtaa merkintään poliisin rekisterissä.