Villiyrttien kysyntää selvitetään Uudellamaalla

Suomen 4H-liitossa perehdytään yritysten, ravintoloiden ja ammattikeittiöiden villiruuan ja luonnontuotteiden kysyntään. Ruokaa luonnosta -hankkeessa kartoitetaan erilaisten yhteistyökumppanien kiinnostusta lähteä rakentamaan ammattimaista villiruuan keruuverkostoa. Hankkeessa selvitetään etenkin nuorten kiinnostusta lähteä mukaan verkostoon.
Suomen 4H-liiton Ruokaa luonnosta -hankkeessa selvitetään etenkin nuorten kiinnostusta lähteä mukaan villiruuan keruuverkostoon. Yhä useampi ravintola ja ammattikeittiö haluaisi tarjota asiakkailleen sesonkiruokana myös villiruokaa, mutta raaka-aineen saatavuus rajoittaa tarjontaa.  Kuva: Kati Laszka.
Suomen 4H-liiton Ruokaa luonnosta -hankkeessa selvitetään etenkin nuorten kiinnostusta lähteä mukaan villiruuan keruuverkostoon. Yhä useampi ravintola ja ammattikeittiö haluaisi tarjota asiakkailleen sesonkiruokana myös villiruokaa, mutta raaka-aineen saatavuus rajoittaa tarjontaa. Kuva: Kati Laszka.

Villiruualla tarkoitetaan luonnonmarjoja, -sieniä, -yrttejä sekä erikoisluonnontuotteita (esimerkiksi mahla, pettu, jäkälä). Luonnontuoteala on biotalouden kasvuala, jolla on hyvät näkymät koti- ja ulkomaisilla markkinoilla. Villiruoka on kasvavan kiinnostuksen kohteena niin kotitalouksissa kuin ravintoloissa. Yhä useampi ravintola ja ammattikeittiö haluaisi tarjota asiakkailleen sesonkiruokana myös villiruokaa, mutta raaka-aineen saatavuus rajoittaa tarjontaa.

Uudellemaalle on syntynyt myös useita villiyrttejä jatkojalostavia yrityksiä, joilla on tarvetta laadukkaalle raaka-aineelle. Villiyrttejä ja luonnontuotteita hyödyntävät yritykset saavat kilpailuetua suomalaisen raaka-aineen ylivoimatekijöistä, kuten puhtaudesta, ravintorikkaudesta, aromikkuudesta, luomusta ja arktisuudesta.

Toimivalle villiyrttien ja luonnontuotteiden keruuverkostolle on tarvetta Uudellamaalla. Toimivaan verkostoon tulisi saada ammattimaisesti poimivia kerääjiä, jotka toimivat yritysten tarpeista lähtien. Lisäksi villiruuan keruuseen ja käsittelyyn tarvitaan koulutusta.

Hankkeen aikana järjestetään Uudellamaalla erilaisia seminaareja, keskustelu- ja tiedotustilaisuuksia. Hanke alkoi 1.9.2017 ja kestää 31.3.2018 saakka.

Tule kuulemaan lisää Ruokaa luonnosta -hankkeesta ELMA-tapahtumaan Messukeskukseen 10.-12.11! Löydät meidät 4H-järjestön messuosastolta 6e70.

Helena Herttuainen
Aluejohtaja, metsänhoitaja
helena.herttuainen@4h.fi

Siiri Mäkelä
Projektivastaava
siiri.makela@4h.fi

Annamme lapsille ja nuorille mahdollisuuden löytää omat vahvuutensa tekemällä oppien. Luomme harrastuksen kautta turvallisen ja vastuullisen polun aktiiviseen ja kestävään elämäntapaan, työelämään ja yrittäjyyteen. Toimimme sen puolesta, ettei yksikään lapsi tai nuori jäisi syrjään yhteiskunnasta.

4H-järjestö muodostuu Suomen 4H-liitosta ja eri puolella Suomea sijaitsevista yli 200 paikallisesta 4H-yhdistyksestä. Toiminnassamme on mukana 45 000 jäsentä.

Vuoden 4H-yrittäjä Mandi Koskela, 14, loi tankotanssiharrastuksestaan menestyvää liiketoimintaa26.3.2024 07:58:00 EET | Tiedote

Valtakunnallisessa Vuoden 4H-yritys -kilpailussa palkitaan vuosittain menestyviä nuoria 4H-yrittäjiä. Tankotanssiharrastuksestaan monipuolista liiketoimintaa tehnyt ranualainen Mandi Koskela nousi tuomariston suosikiksi nuorempien sarjassa 4H-yrityksellään MandiKo. Vanhempien sarjan voittajaksi nousi ylöjärveläinen 4H-yritys Nuppula. 19-vuotias Elsa Tabell otti riskin laajentaessaan yritystoimintaansa perustamalla Nuppula pop-upin vanhaan rintamamiestaloon. Kilpailussa jaettiin lisäksi toinen ja kolmas sija molemmissa sarjoissa.

Harrastustoiminnassa ansioituneita nuoria palkitaan 4H-stipendeillä19.3.2024 08:03:00 EET | Tiedote

4H-säätiö myöntää vuosittain stipendejä ansioituneille nuorille sekä aktiivisesti 4H:n toiminnassa mukana oleville henkilöille. Nuorten 4H-stipendeissä palkitsemisperusteena on pitkäaikainen, monipuolinen, tuloksellinen ja edelleen jatkuva 4H-harrastus. 4H-säätiön myöntämät 14 valtakunnallista stipendiä jaetaan Valtioneuvoston juhlahuoneistossa Helsingissä tiistaina 2.4. kello 14.30. Media on tervetullut tilaisuuteen.