Vinkit autoilijoille talvikeleihin

Vaikka talvi antaa odottaa itseään, on teiden talvikunnossapito ollut käynnissä jo puolitoista kuukautta. Destia hoitaa omilla urakka-alueillaan esimerkiksi auraukset, liukkauden torjunnan ja liikennemerkkien ylläpidon vuorokauden ympäri Liikenneviraston määrittelemien laatuvaatimusten mukaisesti.

Destian kunnossapitäjät luovat puitteet turvalliselle liikenteelle, mutta autoilijoiden vastuulla on ottaa talviolosuhteet huomioon omassa ajotavassa. Pimeät ja liukkaat kelit vaativat tarkkaavaisuutta, selkeästi hitaampia ajonopeuksia ja riittävää turvaväliä.

Vinkit talvisille teille

• Hidasta vauhtia. Talvinopeusrajoitukset tulevat teille syystä. Pimeällä ja talvisella kelillä aikaa reagoimiseen on vähemmän ja autoa ei välttämättä saa pysähtymään nopeasti. Lähde matkaan ajoissa – 10 minuuttia lisää matkaan varmistaa, että pääset perille turvallisesti.
  • Ole tarkkaavainen. Helppo henkivakuutus on pitää silmät auki ja keskittyä siihen, mitä on tekemässä. Pimeässä vaaran paikat näkee vasta viime tipassa. Ota huomioon muu liikenne ajotavassasi.
  • Varaudu ajoissa. Pidä aina autossa mukana varoituskolmio, lämmintä vaatetta, heijastinliivi ja toimiva taskulamppu. Muista tarkistaa tuulilasin kunto ja pesunesteen riittävyys.
  • Jos auto hajoaa tielle. Rikkoutunut auto ei saa aiheuttaa haittaa tai vaaraa muulle liikenteelle. Pyri pysäköimään auto mahdollisimman turvalliseen paikkaan ja pois ajoradalta. Jätä seisontavalot ja mahdollisesti myös hätävilkut päälle. Autoilijan vastuulla on siirtää rikkoutunut auto mahdollisimman pian pois tiealueelta. Jos rikkoutuminen ei johdu autoilijan omasta huolimattomuudesta, vapaaehtoinen autovakuutus eli kaskovakuutus kattaa usein hinauksen lähimpään korjaamoon – tarkasta siis oma vakuutuksesi jo hyvissä ajoin!

Destian kelikeskus seuraa ympäri vuoden keliä reaaliaikaisesti ja välittää tiedot tieurakoitsijoille. Tiehoidon toimenpiteet tehdään siis aina keliä ennakoiden. Turvallinen liikenne syntyy yhteistyössä kesät talvet.

Jos sinulla on huomautettavaa teiden kunnosta tai liikenteen ongelmista, voit soittaa Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle vuorokauden ympäri numeroon 0200 2100.

Destia vahvistaa strategista osaamista kahdella avainhenkilönimityksellä6.8.2020 12:00:00 EESTTiedote

Destia nimittää Miska Erikssonin Rakennustekniset palvelut -liiketoimintaryhmän johtajaksi ja Destian johtoryhmän jäseneksi Destia nimittää Pasi Tammivaaran Uusiutuva energia -yksikön johtoon ja Rakennustekniset palvelut -liiketoimintaryhmän johtoryhmän jäseneksi Destia on nimittänyt rakennusinsinööri Miska Erikssonin Rakennustekniset palvelut -liiketoimintaryhmän johtajaksi ja Destian johtoryhmän jäseneksi. Miska aloittaa tehtävässään viimeistään 1.11.2020. Miska on kokenut rakennusalan ammattilainen, joka on työskennellyt Fira Oy:n varatoimitusjohtajana sekä eri tehtävissä YIT Oyj:n ja Peab Oy:n palveluksessa. Viimeisimpänä Miska on ollut perustamassa Quantitative Heat Oy:tä, joka kehittää keskisyviin lämpökaivoihin perustuvaa päästötöntä energiakonseptia. Miska tunnetaan asiakaskeskeisestä toimintaotteesta sekä innovatiivisesta uuden liiketoiminnan kehittämisestä. Rakennustekniset palvelut -liiketoimintaryhmän tarjoaa erikoisrakentamisen palveluita, joihin kuuluvat palvelut teollisu

Destia parantaa valtatie 3:n sujuvuutta ja turvallisuutta kolmivuotisessa projektissa Hämeenkyrössä7.7.2020 09:00:00 EESTTiedote

Destia ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet valtatie 3 Hämeenkyrönväylän toteutusvaiheen urakkasopimuksen. Rakennustyöt alkavat kesällä 2020 ja projekti valmistuu loppukesästä 2023. Projektin kustannusarvio on noin 65 miljoonaa euroa. Valmistuttuaan hanke parantaa merkittävästi valtatie 3:n sujuvuutta ja turvallisuutta. Nelikaistaisuus ja korkeampi nopeusrajoitus (100 km/h) lyhentävät matka-aikaa Helsingin ja Vaasan välillä. Kävelijöiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuus ja Hämeenkyrön keskustan viihtyisyys paranevat raskaan liikenteen siirtyessä uudelle valtatielle. Hanke avaa Hämeenkyrölle uusia maankäytön mahdollisuuksia vanhan ja uuden valtatien ympäristössä. Jouni Karjalainen, Rakennustekniset palvelut -liiketoimintaryhmän vt. johtaja, Destia: ”Hämeenkyrön kohdalla valtatiellä 3 liikenteen ennustetaan kasvavan kaksinkertaiseksi vuoteen 2040 mennessä. On siis tärkeää parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Destia toteuttaa hankkeen rakentamisen tietomallipohjaisest