Vinkit autoilijoille talvikeleihin

Vaikka talvi antaa odottaa itseään, on teiden talvikunnossapito ollut käynnissä jo puolitoista kuukautta. Destia hoitaa omilla urakka-alueillaan esimerkiksi auraukset, liukkauden torjunnan ja liikennemerkkien ylläpidon vuorokauden ympäri Liikenneviraston määrittelemien laatuvaatimusten mukaisesti.

Destian kunnossapitäjät luovat puitteet turvalliselle liikenteelle, mutta autoilijoiden vastuulla on ottaa talviolosuhteet huomioon omassa ajotavassa. Pimeät ja liukkaat kelit vaativat tarkkaavaisuutta, selkeästi hitaampia ajonopeuksia ja riittävää turvaväliä.

Vinkit talvisille teille

• Hidasta vauhtia. Talvinopeusrajoitukset tulevat teille syystä. Pimeällä ja talvisella kelillä aikaa reagoimiseen on vähemmän ja autoa ei välttämättä saa pysähtymään nopeasti. Lähde matkaan ajoissa – 10 minuuttia lisää matkaan varmistaa, että pääset perille turvallisesti.
  • Ole tarkkaavainen. Helppo henkivakuutus on pitää silmät auki ja keskittyä siihen, mitä on tekemässä. Pimeässä vaaran paikat näkee vasta viime tipassa. Ota huomioon muu liikenne ajotavassasi.
  • Varaudu ajoissa. Pidä aina autossa mukana varoituskolmio, lämmintä vaatetta, heijastinliivi ja toimiva taskulamppu. Muista tarkistaa tuulilasin kunto ja pesunesteen riittävyys.
  • Jos auto hajoaa tielle. Rikkoutunut auto ei saa aiheuttaa haittaa tai vaaraa muulle liikenteelle. Pyri pysäköimään auto mahdollisimman turvalliseen paikkaan ja pois ajoradalta. Jätä seisontavalot ja mahdollisesti myös hätävilkut päälle. Autoilijan vastuulla on siirtää rikkoutunut auto mahdollisimman pian pois tiealueelta. Jos rikkoutuminen ei johdu autoilijan omasta huolimattomuudesta, vapaaehtoinen autovakuutus eli kaskovakuutus kattaa usein hinauksen lähimpään korjaamoon – tarkasta siis oma vakuutuksesi jo hyvissä ajoin!

Destian kelikeskus seuraa ympäri vuoden keliä reaaliaikaisesti ja välittää tiedot tieurakoitsijoille. Tiehoidon toimenpiteet tehdään siis aina keliä ennakoiden. Turvallinen liikenne syntyy yhteistyössä kesät talvet.

Jos sinulla on huomautettavaa teiden kunnosta tai liikenteen ongelmista, voit soittaa Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle vuorokauden ympäri numeroon 0200 2100.

Timo Räikkönen nimitetty johtajaksi Destiaan20.2.2019 14:00:00 EETTiedote

DI, KTM Timo Räikkönen (45) on nimitetty johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi Destiaan 10.6.2019 alkaen. Destiassa Räikkönen vastaa yhtiön uudistetun strategian mukaisesta uuden liiketoiminnan kehittämisestä, kansainvälistymisen tukemisesta sekä kaupunkikehittämiseen liittyvien palveluiden kehittämisestä ja näitä tukevista liiketoiminnoista. Räikkösellä on vahva kansainvälinen osaaminen ja kokemus liiketoiminnan asiakaslähtöisestä kehittämisestä ja johtamisesta. Viimeisimmässä työpaikassaan YIT:llä Räikkönen on luonut erityisesti kaupunkikehitykseen nojaavia kaupallisia konsepteja ja yhteistyömalleja sekä tukenut liiketoiminnan orgaanista ja yritysostoihin perustuvaa kasvua. Ennen YIT:tä Räikkönen on työskennellyt Ahlstromilla, McKinsey & Co:lla ja Nokialla. ”Toivotan Timon lämpimästi tervetulleeksi Destiaan. Timo on energinen ja positiivinen joukkuepelaaja, jolla on näyttöä liiketoiminnan kasvattamisesta ja kansainvälistämisestä. Hänen vahva kaupallinen osaaminen ja ymmärrys asiakaskes