Vinkit autoilijoille talvikeleihin

Vaikka talvi antaa odottaa itseään, on teiden talvikunnossapito ollut käynnissä jo puolitoista kuukautta. Destia hoitaa omilla urakka-alueillaan esimerkiksi auraukset, liukkauden torjunnan ja liikennemerkkien ylläpidon vuorokauden ympäri Liikenneviraston määrittelemien laatuvaatimusten mukaisesti.

Destian kunnossapitäjät luovat puitteet turvalliselle liikenteelle, mutta autoilijoiden vastuulla on ottaa talviolosuhteet huomioon omassa ajotavassa. Pimeät ja liukkaat kelit vaativat tarkkaavaisuutta, selkeästi hitaampia ajonopeuksia ja riittävää turvaväliä.

Vinkit talvisille teille

• Hidasta vauhtia. Talvinopeusrajoitukset tulevat teille syystä. Pimeällä ja talvisella kelillä aikaa reagoimiseen on vähemmän ja autoa ei välttämättä saa pysähtymään nopeasti. Lähde matkaan ajoissa – 10 minuuttia lisää matkaan varmistaa, että pääset perille turvallisesti.
  • Ole tarkkaavainen. Helppo henkivakuutus on pitää silmät auki ja keskittyä siihen, mitä on tekemässä. Pimeässä vaaran paikat näkee vasta viime tipassa. Ota huomioon muu liikenne ajotavassasi.
  • Varaudu ajoissa. Pidä aina autossa mukana varoituskolmio, lämmintä vaatetta, heijastinliivi ja toimiva taskulamppu. Muista tarkistaa tuulilasin kunto ja pesunesteen riittävyys.
  • Jos auto hajoaa tielle. Rikkoutunut auto ei saa aiheuttaa haittaa tai vaaraa muulle liikenteelle. Pyri pysäköimään auto mahdollisimman turvalliseen paikkaan ja pois ajoradalta. Jätä seisontavalot ja mahdollisesti myös hätävilkut päälle. Autoilijan vastuulla on siirtää rikkoutunut auto mahdollisimman pian pois tiealueelta. Jos rikkoutuminen ei johdu autoilijan omasta huolimattomuudesta, vapaaehtoinen autovakuutus eli kaskovakuutus kattaa usein hinauksen lähimpään korjaamoon – tarkasta siis oma vakuutuksesi jo hyvissä ajoin!

Destian kelikeskus seuraa ympäri vuoden keliä reaaliaikaisesti ja välittää tiedot tieurakoitsijoille. Tiehoidon toimenpiteet tehdään siis aina keliä ennakoiden. Turvallinen liikenne syntyy yhteistyössä kesät talvet.

Jos sinulla on huomautettavaa teiden kunnosta tai liikenteen ongelmista, voit soittaa Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle vuorokauden ympäri numeroon 0200 2100.

Destia kunnostaa Hämeentien Helsingissä22.1.2019 12:24Tiedote

Destia on voittanut Helsingin kaupungin kilpailuttaman urakan Hämeentien katujärjestelyistä Helsingissä. Hämeentie muuttuu Hakaniemen torin ja Junatien välillä jalankululle, pyöräilylle ja joukkoliikenteelle tarkoitetuksi kaduksi, jolla kiinteistöjen tontille ajo, huolto- ja pelastusajo sekä yritystoiminnan edellyttämä jakeluliikenne ovat sallittuja. Lisäksi urakkaan sisältyy muun muassa Sörnäisten metroaseman kannen vesieristyksen ja aseman LVIS-tekniikoiden uusimista sekä n. 1,5 kilometriä raitiotien rakentamista.

Destia kehittää yrityskulttuuriaan ja vahvistaa kilpailukykyään: INFRAYHTIÖ HAKEE KASVUA KAUPUNGEISTA JA POHJOISILTA ALUEILTA14.1.2019 10:00Tiedote

Uuden strategian 2019-2023 mukaisesti Destia kasvattaa itsestään vahvempaa kaupunkikehittäjää muuttuvassa ja entistä vaativammassa toimintaympäristössä. Yhtiö kartoittaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia Pohjois-Ruotsista ja Pohjois-Norjasta. Destian päämääränä on olla ’Pohjoisen elämän yhdistäjä’. Strategian toteuttamiseksi Destia uudistaa organisaatiorakenteensa.