Vinkit kortin käyttöön ulkomailla: Ota matkalle mukaan kaksi korttia ja maksa paikallisella valuutalla

Suomalaiset ovat korttikansaa: lähes 80 prosentilla on luottokortti. Erityisen suosittua kortilla maksaminen on loma-aikaan. S-Pankin korttiasiantuntija Marketta Lundell kokosi muistilistan turvallisesta kortin käytöstä ulkomailla.
  1. Maksa lentoliput ja lomamatkat luottokortilla
    Luottokorttia kannattaa käyttää matkojen, lentojen ja hotellien maksamiseen. Luottokortilla, eli kortin credit-puolella maksaessa saa turvaa niin korttiehdoista kuin lainsäädännöstä, jos esimerkiksi matkanjärjestäjä joutuu konkurssiin.

2. Tarkista korttisi turvarajat
    Useimmat pankit tarjoavat mahdollisuuden asettaa kortille rajoituksia siihen, miten paljon pystyy nostamaan käteistä tai maksamaan kortilla vuorokauden aikana. Lisäksi voi rajata, missä päin maailmaa korttisi toimii. Aseta korttisi rajat lomasuunnitelmiisi sopivaksi ennen reissua ja muista palauttaa ne reissun jälkeen arkeen sopiviksi. Jos lomailet Euroopassa, niin tarvitseeko korttisi toimia Aasiassa?

3. Varmista, että korttisi luottoraja on tarpeeksi suuri
    Omiin tarpeisiin sopiva luottoraja auttaa varautumaan yllätyksiin ja mahdollistaa lomasuunnitelmien toteuttamisen. ”Esimerkiksi monet hotellit ja autovuokraamot vaativat luottokorttia varauksen yhteydessä. Lisäksi tililtä voidaan varata takuusumma hotelliin kirjautuessa tai autoa noudettaessa”, S-Pankin korttiasiantuntija Marketta Lundell sanoo.

4. Ota matkalle mukaan kaksi korttia ja säilytä niitä eri paikoissa
    Marketta Lundell kannustaa kahden kortin politiikkaan lomareissuilla. ”Kun otat mukaasi kaksi korttia, et joudu pulaan, vaikka toinen kortti katoaisi. Säilytä toista korttia turvallisessa paikassa, esimerkiksi hotellihuoneen tallelokerossa.” Sulkupalvelun numero kannattaa tallentaa puhelimeen, jotta kadonneen kortin voi sulkea heti.

5. Maksa ostoksesi paikallisessa valuutassa
    Maksutilanteessa saatetaan kysyä, haluaako maksun tehdä euroissa vai paikallisessa valuutassa. Vaikka intuitio usein kehottaa käyttämään euroja, on todellisuudessa yleensä halvempaa valita paikallinen valuutta. Valitsemalla euron hyväksyy liikkeen käyttämän valuuttakurssin, joka voi olla matkailijalle epäedullinen.

6. Voit valita, maksatko ostoksesi luotolta, pankkitililtä tai lähimaksuna
    Nykyisin myös ulkomailla voi usein valita, maksaako ostokset kortin debit- eli pankkipuolella vai credit-eli luottopuolella. Myös lähimaksu toimii monissa maissa. Lähimaksun yläraja Suomessa on 25 euroa, mutta se vaihtelee maasta toiseen.

7. Suojaa korttisi tunnusluku hyvin ja pidä kortti näköetäisyydellä
    Korttia käyttäessä tulee aina olla huolellinen ja tunnusluku pitää suojata hyvin. On tärkeää pitää kortti aina näkyvillä, eikä esimeriksi antaa sitä tarjoilijan mukaan ravintolan takahuoneeseen. Tili- ja korttitapahtumat kannattaa tarkistaa säännöllisesti mobiili- tai verkkopankista, jolloin mahdolliset tunnistamattomat tapahtumat huomaa samalla nopeasti.

”Matkalla on hyvä pitää mukana myös hieman käteistä, mutta kortissa on seteleihin verrattuna monia etuja. Korttiehdot suojaavat kortinhaltijaa matkallakin, ja jos kortti katoaa tai varastetaan, niin sen saa nopeasti suljettua – käteistä harvoin saa takaisin”, Lundell summaa.

Marketta Lundell, korttien tuoteryhmäpäällikkö, S-Pankki
040 505 8858, marketta.lundell@s-pankki.fi

S-Pankki on suomalainen pankki, jonka tavoitteena on tuottaa ylivoimaisen helppoja ja hyödyllisiä pankkipalveluita. Se tarjoaa 3 miljoonalle asiakkaalleen kattavat palvelut päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen, sijoittamiseen ja hankintojen rahoittamiseen. S-Pankki panostaa vahvasti digitaalisuuteen ja asiakkaidensa arjen helpottamiseen. Niinpä se palvelee asiakkaitaan kattavasti verkkopankissa, S-mobiilissa, puhelinpalvelussa, sosiaalisessa mediassa sekä noin 700:ssa S-ryhmän toimipaikassa kautta maan. S-Pankin välittämät rahastot ja varainhoidon palvelut tuottaa sen tytäryhtiö FIM. S-Pankin omistavat SOK, S-ryhmään kuuluvat alueosuuskaupat, LähiTapiola Vahinkovakuutus, LähiTapiola Henkiyhtiö, LähiTapiolan alueyhtiöt ja Elo, ja sen palvelut on ensisijaisesti suunnattu S-ryhmän asiakasomistajille. S-Pankille on myönnetty kotimaisuudesta kertova Avainlippu-tunnus.