Vinkkejä sopivan vuokralaisen valintaan

Kesällä asuntomarkkinat ja vuokraussesonki ovat kuumimmillaan. Vuokralainen etsii sopivaa kotia, ja vuokranantaja luotettavaa vuokralaista omistamaansa asuntoon. Suomen Vuokranantajat kokosi vinkit vuokralaisten valintaan.

1. Tarkista vuokralaisen maksukyky

Yksinkertaisin tapa varmistua vuokralaisehdokkaan maksukyvystä on tarkastaa hänen luottotietonsa ennen vuokrasopimuksen solmimista. Luottotietojen tarkistusta varten tarvitaan vuokralaisehdokkaan henkilötunnus, jonka oikeellisuus tulee varmistaa tarkastamalla ehdokkaan henkilöllisyys. Hyvä vuokranantaja todistaa myös oman henkilöllisyytensä vuokralaiselle ennen sopimuksen solmimista.

Vuokranantajan tulisi muistaa, että yksi maksuhäiriömerkintä ei automaattisesti tarkoita huonoa vuokralaista. Vuokranantajan hälytyskellojen tulisi kuitenkin soida viimeistään silloin, kun velkojina on yksityishenkilöitä, perintätoimistoja tai vuokrataloyhtiöitä ja maksuhäiriömerkinnät ovat tuoreita. Luottotietojen tarkistamisen lisäksi vuokranantaja voi kysyä vuokralaiselta tämän opiskelu- ja työtilannetta saadakseen tietoa vuokralaisen maksukyvystä.

1. Selvitä, kuinka pitkäaikaista kotia vuokralainen etsii

Vuokralaisen opiskelu- ja työtilanne kertoo myös siitä, kuinka pitkäaikaista kotia vuokralainen etsii. Vasta opiskelunsa paikkakunnalla aloittanut nuori etsii tyypillisesti kotia vähintään opintojensa ajaksi. Toiset vuokranantajat taas suosivat lapsiperheitä tai eläkeläispariskuntia pitkän vuokrasuhteen toivossa. Kuitenkin vuokrasuhteen pitkäaikaisuuteen vaikuttaa ennen kaikkea se, miten vuokralainen viihtyy asunnossa ja miten vuokrasuhteen osapuolet tulevat keskenään toimeen.

1. Tapaa vuokralaisehdokas

Vuokralaisen antama ensivaikutelma kertoo paljon. Avoimesti työ- tai opiskelutilanteestaan kertovan henkilön voidaan olettaa kertovan avoimemmin esimerkiksi vuokranmaksukykyyn vaikuttavista elämänmuutoksista ja huoneistoa koskevista toiveistaan. Edellisiä asumismuotojaan ja elämäntilannettaan salaileva vuokralaisehdokas voi vaikuttaa vuokranantajasta epäilyttävältä.

1. Voit kysyä myös suosituksia

Osalla vuokralaisehdokkaista on esittää aiempien vuokranantajien suosituksia. Vuokralaisehdokkaalta voi myös tiedustella, miten hän suhtautuisi siihen, että aiempiin vuokranantajiin otetaan yhteyttä. Puolestaan vuokranantajan osalta maininta Suomen Vuokranantajiin kuulumisesta voi viestiä vuokralaiselle vuokranantajan asiantuntemuksesta ja innostuneisuudesta vuokranantajana toimimisesta.

Lisätietoa:

Neuvontalakimies Kaisa Kangasniemi, p. (09) 1667 6345 (arkisin klo 12-15), kaisa.kangasniemi@vuokranantajat.fi

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on valtakunnallinen vuokranantajien etujärjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajat on tärkein lähde, josta yksityiset vuokranantajat saavat tukea ja tietoa vuokraustoimintaan ja asuntosijoittamiseen.

Tulorajojen poistaminen on väärä päätös – hyvätuloisten asumista ei pidä tukea16.1.2018 15:55Tiedote

Asuntoministeri Kimmo Tiilikainen ilmoitti hallituksen peruvan viimevuotisen päätöksensä tulorajoista. Hallituksen poukkoilu asuntopolitiikassa tuntuu jatkuvan. Tulorajat otettiin käyttöön vuoden 2017 alusta valtion ja kuntien tukemissa ARA-vuokra-asunnoissa pääkaupunkiseudulla, koska tuen kohdentuminen pienituloisille oli heikkoa ja tulorajat nimenomaan parantavat tukiasuntojen kohdentumista pienituloisemmille.

Korkeimman oikeuden linjaus parantaa luottohäiriöisen vuokralaisen mahdollisuuksia saada asunto20.12.2017 08:46Tiedote

Korkeimman oikeuden tuore päätös selkiyttää takaajan vastuuta vuokrasuhteessa. Asuinhuoneiston vuokralain mukaan vuokralaiselta voidaan edellyttää enintään kolmen kuukauden vuokran suuruista vakuutta sen varalta, että vuokria jätetään maksamatta tai sopimusta ei muutoin noudateta. Korkeimman oikeuden päätös korostaa, että ulkopuolisen takaajan vastuussa tällaista rajoitusta ole.

Yksityiset vuokranantajat asuntomarkkinoiden joustavimpia – verotus estää toiminnan laajentumista8.12.2017 08:00Tiedote

Suomen Vuokranantajat ry:n tekemä laaja kyselytutkimus osoittaa, että yksityiset vuokranantajat ovat asuntomarkkinoiden joustavin ja maltillisin toimija vuokrankorotuksissa. Vain 16 prosenttia yksityisistä vuokranantajista korottaa vuokraa vuosittain. Vuokratuloihin kohdistuva pääomatulovero koetaan kireäksi ja esteenä uusien asuntojen hankinnalle. Tulokset selviävät Vuokranantaja 2017 -kyselytutkimuksesta, johon vastasi 3400 yksityistä vuokranantajaa.