Vinkkejä sopivan vuokralaisen valintaan

20.7.2017 09:00 | Suomen Vuokranantajat ry

Kesällä asuntomarkkinat ja vuokraussesonki ovat kuumimmillaan. Vuokralainen etsii sopivaa kotia, ja vuokranantaja luotettavaa vuokralaista omistamaansa asuntoon. Suomen Vuokranantajat kokosi vinkit vuokralaisten valintaan.

1. Tarkista vuokralaisen maksukyky

Yksinkertaisin tapa varmistua vuokralaisehdokkaan maksukyvystä on tarkastaa hänen luottotietonsa ennen vuokrasopimuksen solmimista. Luottotietojen tarkistusta varten tarvitaan vuokralaisehdokkaan henkilötunnus, jonka oikeellisuus tulee varmistaa tarkastamalla ehdokkaan henkilöllisyys. Hyvä vuokranantaja todistaa myös oman henkilöllisyytensä vuokralaiselle ennen sopimuksen solmimista.

Vuokranantajan tulisi muistaa, että yksi maksuhäiriömerkintä ei automaattisesti tarkoita huonoa vuokralaista. Vuokranantajan hälytyskellojen tulisi kuitenkin soida viimeistään silloin, kun velkojina on yksityishenkilöitä, perintätoimistoja tai vuokrataloyhtiöitä ja maksuhäiriömerkinnät ovat tuoreita. Luottotietojen tarkistamisen lisäksi vuokranantaja voi kysyä vuokralaiselta tämän opiskelu- ja työtilannetta saadakseen tietoa vuokralaisen maksukyvystä.

1. Selvitä, kuinka pitkäaikaista kotia vuokralainen etsii

Vuokralaisen opiskelu- ja työtilanne kertoo myös siitä, kuinka pitkäaikaista kotia vuokralainen etsii. Vasta opiskelunsa paikkakunnalla aloittanut nuori etsii tyypillisesti kotia vähintään opintojensa ajaksi. Toiset vuokranantajat taas suosivat lapsiperheitä tai eläkeläispariskuntia pitkän vuokrasuhteen toivossa. Kuitenkin vuokrasuhteen pitkäaikaisuuteen vaikuttaa ennen kaikkea se, miten vuokralainen viihtyy asunnossa ja miten vuokrasuhteen osapuolet tulevat keskenään toimeen.

1. Tapaa vuokralaisehdokas

Vuokralaisen antama ensivaikutelma kertoo paljon. Avoimesti työ- tai opiskelutilanteestaan kertovan henkilön voidaan olettaa kertovan avoimemmin esimerkiksi vuokranmaksukykyyn vaikuttavista elämänmuutoksista ja huoneistoa koskevista toiveistaan. Edellisiä asumismuotojaan ja elämäntilannettaan salaileva vuokralaisehdokas voi vaikuttaa vuokranantajasta epäilyttävältä.

1. Voit kysyä myös suosituksia

Osalla vuokralaisehdokkaista on esittää aiempien vuokranantajien suosituksia. Vuokralaisehdokkaalta voi myös tiedustella, miten hän suhtautuisi siihen, että aiempiin vuokranantajiin otetaan yhteyttä. Puolestaan vuokranantajan osalta maininta Suomen Vuokranantajiin kuulumisesta voi viestiä vuokralaiselle vuokranantajan asiantuntemuksesta ja innostuneisuudesta vuokranantajana toimimisesta.

Lisätietoa:

Neuvontalakimies Kaisa Kangasniemi, p. (09) 1667 6345 (arkisin klo 12-15), kaisa.kangasniemi@vuokranantajat.fi

(09) 1667 6421http://www.vuokranantajat.fi

Suomen Vuokranantajat on valtakunnallinen vuokranantajien etujärjestö. Edistämme vuokranantajien asiaa ja tarjoamme Suomen parasta asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta. Suomen Vuokranantajat on tärkein lähde, josta yksityiset vuokranantajat saavat tukea ja tietoa vuokraustoimintaan ja asuntosijoittamiseen.

Pääkaupunkiseudulla yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit ovat edelleen laskussa21.8.2017 08:00Tiedote

Yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit nousivat koko Suomessa 0,1 prosenttia alkuvuoden 2017 aikana. Yritystoimijoiden vuokrapyynnit ovat nousseet jopa 4,3 prosenttia. Kuitenkin pääkaupunkiseudulla yksityisten vuokranantajien vuokrapyynnit ovat laskussa. Suomen Vuokranantajien mukaan tämä on tärkeä huomata, sillä Helsingin ja pääkaupunkiseudun vuokramarkkinat näyttävät yleisesti suuntaa koko Suomen vuokramarkkinoille.

Asuntosijoittaminen on pitkäjänteistä ja kannattavaa sijoitustoimintaa – alueelliset erot kuitenkin suuria12.7.2017 08:30Tiedote

Suomen Vuokranantajien Pellervon taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan yksityinen asuntosijoittaja saa vuokraustoiminnasta vakaata tuottoa. Asuntojen kysyntä on kasvanut tasaisesti kasvukeskuksissa. Tutkimuksesta selviää, että asuntomarkkinoilla on merkittäviä alueellisia eroja. Kaupunki ja kohteen sijainti vaikuttavat merkittävästi saatavaan vuokratuottoon. Parhaimpien sijoituskaupunkien joukkoon sijoittuivat Vaasa, Jyväskylä, Kokkola, Kuopio ja Helsinki.