Vinnaren i tävlingen Årets bibliotekskommun är Esbo, Salla publikens favorit

Priset Årets bibliotekskommun, som beviljas en kommun och dess biblioteksverksamhet delades i år ut för första gången. I tävlingen som arrangerades av Kommunförbundet deltog sammanlagt 56 kommuner, av vilka fem gick vidare till final. Vinnaren och publikens favorit offentliggjordes i dag på Helsingfors bokmässa.

KOMMUNFÖRBUNDET INFORMERAR 27.10.2018
FÅR PUBLICERAS KL. 13.30

Vinnaren i tävlingen Årets bibliotekskommun är Esbo, Salla publikens favorit

De kommuner som var med i finalen och tävlade om titeln Årets bibliotekskommun var Esbo, Idensalmi, Lundo, Salla och Seinäjoki. Kommunförbundet arrangerade tävlingen i samarbete med Finlands biblioteksförening.

- Genom tävlingen vill vi ge kommunerna och biblioteken en möjlighet att berätta om sin verksamhet och sina framgångar. Samtidigt är tävlingen en möjlighet för kommunerna att lyfta fram och hylla bibliotekens arbete, säger Terhi Päivärinta, direktör för undervisnings- och kulturenheten vid Kommunförbundet.

Bedömningskriterierna samarbete, nya verksamhetsformer och kommuninvånarnas delaktighet

I tävlingen som avslutades i dag gick en sakkunnigjury först igenom alla 56 ansökningar och valde ut fem finalister. I sin bedömning betonade juryn samarbete, nya verksamhetsformer, kommuninvånarnas delaktighet och service för kunder i olika åldrar och med olika bakgrund. Dessutom ansåg juryn att man i urvalskriterierna också bör beakta mångfalden inom kommunfältet och de varierande möjligheterna för kommuner av olika storlek att utveckla sin biblioteksverksamhet. Domare i finalen var Jarppi Leppälä från Duudsons.

Enligt Leppälä var alla finalister förträffliga, så det var ett svårt val. Slutligen var det de mångsidiga bibliotekstjänsterna som avgjorde till Esbos fördel:

- I Esbo har man helt klart satsat modigt också på nya och annorlunda verksamheter, till exempel verkstäderna gjorde intryck. I biblioteksverksamheten hade man också beaktat kunder i olika åldrar och av olika bakgrund, också invandrare, säger Leppälä.

Salla publikens favorit

Segern i publikomröstningen togs hem av Salla. Finlands biblioteksförening arrangerade också en omröstning på nätet, där publikfavoriten röstades fram bland finalisterna.

”Det är underbart att kärleken till biblioteket frodas i Salla. Vi måste bli medvetna om bibliotekets växande betydelse också i små kommuner, där biblioteket kan vara den enda kulturtjänsten. Biblioteket är en viktig attraktionsfaktor för kommunen, säger Rauha Maarno, som är verksamhetsledare för Finlands biblioteksförening.

Se ett videoklipp om finalisterna på adressen www.kuntaliitto.fi/kirjastokunta.

Terhi Päivärinta
direktör, undervisning och kultur, Kommunförbundet
tfn 050 590 4796

Ville Vaarne
Informationschef, Finlands biblioteksförening
tfn 044 522 2940

Begäran om intervjuer
Mariam Rguibi
kommunikationskoordinator, Kommunförbundet
tfn 044 264 5683

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Hyvät henkilöstöjohtamisen käytännöt vähentävät työuupumusta kuntamuutoksissa12.2.2019 09:03:12 EETTiedote

Työterveyslaitoksen ja Vaasan yliopiston yhteisessä tutkimushankkeessa (2016-2018) on selvitetty 34 kunnan henkilöstöjohtamisen käytäntöjen ja työntekijöiden proaktiivisen työtoiminnan yhteyksiä työn imuun, työuupumukseen, kuntatyöpaikkaan sitoutumiseen ja aktiiviseen sopeutumiseen kuntamuutosten keskellä. Kuntien henkilöstön työuupumus on jonkin verran lisääntynyt ja työn imu ja sitoutuminen nykyiseen työpaikkaan lievästi heikentyneet tutkimushankkeen aikana. Hyvällä henkilöstöjohtamisella kuntaorganisaatioissa oli kuitenkin myönteinen yhteys työn imuun ja vähäisempään työuupumukseen.