Vintage ja second hand -kirja kannustaa kestävään ja luovaan pukeutumiseen

Fida Kettunen on koonnut Vintage ja second hand – luovuutta kestävään tyyliin -kirjaan tietoa vaatteiden eettisyydestä ja vuosikymmenten pukeutumisen tyylihistoriasta sekä vinkkejä kestävään ja luovaan pukeutumiseen. Kirjassa esitellään myös vintage-pukeutujien ajatuksia tyyleistään.

kansi: Fida Kettunen, Vintage ja second hand

Elämme pikamuotiketjujen ja kertakäyttömuodin maailmassa, jossa vaatekappale päätyy nopeasti roskalavalle. Fida Kettusen Vintage ja second hand – luovuutta kestävään tyyliin -kirjassa muotiteollisuuden haittavaikutuksia lähdetään hidastamaan kiertämällä kirpputoreja sekä penkomalla isoäidin ja ystävien vaatekaappeja.

“Uskon, että käytettyjen vaatteiden historian tunteminen opettaa meitä tekstiilien runsauden keskellä eläviä huomaamaan uudenlaisia merkityksiä vaatevalinnoissamme ja muuttamaan asenteitamme pukeutumista kohtaan. Ymmärryksessä piilee myös keino ratkoa tulevaisuuden tekstiiliongelmia”, pohtii Kettunen kirjassaan kestävämpää pukeutumista.

Vintage ja second hand -kirja tarjoaa sekä inspiraatiota että  vinkkejä omintakeisen tyylin luomiseen vastuullisella tavalla. Kirjassa syvennytään myös käytetyn muodin historiaan ja luodaan katsaus muotiteollisuuden nykytilanteeseen. Mukana on myös niksejä ostosreissuille ja vaatteiden huoltoon.

Kettunen on intohimoinen vintageharrastaja ja hän omistaa vaatteita ja asusteita myyvän Lessly-vintageverkkokaupan. Kettunen haluaa innostaa ihmisiä rikkomaan muotisääntöjä ja toteuttamaan omia tyyliunelmiaan vastuullisesti.

“Tuntuu, että monella on samankaltainen tarina siitä, miten teini-iässä tai viimeistään parikymppisenä persoonallisuus ja luovuus tukahdutetaan, kun yritetään mahtua muiden määrittelemiin muotteihin. Lisäksi muoti ja vaatteet nähdään yhä pinnallisena tai turhamaisena ”naisten hömpötyksenä”, mikä kielii ennen kaikkea patriarkaatin onnistuneesta aivopesusta. Väitän, että omaan tyyliin perehtyminen on kaikkea muuta kuin pinnallista hömpötystä: se on innostavaa, yllättävän eheyttävää ja vastuullista.”

teos: Vintage ja second hand – luovuutta kestävään tyyliin

kirjoittaja: Fida Kettunen

kustantaja: Avain

sivuja: 176
julkaisupäivä: 18.5.2022

Avain, Suomen kirjastopalvelu Oy, viestintäjohtaja Vilja Kujanpää, puh. 040 755 3319, vilja.kujanpaa@bookygroup.fi

kansi: Fida Kettunen, Vintage ja second hand

Avain on suomalainen kirjakustantamo, joka kustantaa laadukasta kotimaista kirjallisuutta. Kustantamo on palkittu Selkokeskuksen Seesam-palkinnolla tunnustuksena selkokirjallisuuden edistämisestä.

Avain on osa Suomen kirjastopalvelu Oy:tä ja Booky Groupia.

MUISTUTUSKUTSU: Zacharias Topelius – suomalaisten satusetä -kirjan julkistamistilaisuus 12.5.6.5.2022 12:57:39 EEST | Kutsu

Tule kuulemaan Timo Jantusen ja Eero Ojasen keskustelua Zacharias Topeliuksesta sekä kirjoittamastaan Topeliuksen tuotantoa ja elämää käsittelevästä tuoreesta elämäkerrasta Zacharias Topelius – suomalaisten satusetä Kallion kirjastoon (Viides linja 11, Hki) 12.5.2022 klo 15.00. Kriittisen Korkeakoulun vt. toiminnanjohtaja Jaakko Vilja haastattelee kirjailijoita.