Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Vinterdäckstvång från och med 1.12. oberoende av föret – Vinterdäckstvånget blir beroende av föret först år 2020

Jaa

Den obligatoriska användningen av vinterdäck träder i kraft lördagen den 1 december. Enligt gällande stadganden är vinterdäcken obligatoriska i december, januari och februari oberoende av föret. Enligt den nya vägtrafiklagen, som träder i kraft i juni 2020, blir vinterdäckstvånget beroende av föret. Därefter skall vinterdäck användas under perioden 1.11.–31.3. om vädret eller väglaget det förutsätter.

I Trafis vinterdäcksundersökning konstaterades att dåliga, för föret olämpliga eller till egenskapen olika däck fanns på cirka var tredje bil.
I Trafis vinterdäcksundersökning konstaterades att dåliga, för föret olämpliga eller till egenskapen olika däck fanns på cirka var tredje bil.

Under vintermånaderna krävs att mönsterdjupet på person- och paketbilars vinterdäck skall vara minst 3,0 mm men säkerhetsrekommendationen i vinterföre är minst 5,0 mm. Ifall mönsterdjupet är under rekommendationen är det skäl att överväga anskaffning av nya däck eller att iaktta särskilt stor försiktighet i krävande vinterföre. I fordonets olika däck får mängden dubbar avvika med högst 25 procent från mängden dubbar på det däck på vilket antalet dubbar är störst.

Brister i däckkännedomen

Bilisterna känner till personbilarnas mönsterdjupskrav allt sämre. Enligt Bildäcksförbundets konsumentenkät visste endast 27 procent av de tillfrågade minimimönsterdjupet för vinterdäck. Däckkännedomen kartlades i YouGov Finlands konsumentpanel i maj 2018. I undersökningen deltog 1 090 finländska bilister som i sitt hushåll ansvarar för däckfrågor.

Enligt Bildäckförbundets ordförande Jarmo Nuora görs däckskiftet allt oftare av professionella. ”Största delen av bilisterna byter ännu däcken själv eller med hjälp av en bekant, men allt oftare använder man sig av däck- eller serviceverkstädernas tjänster. Samtidigt skall man låta kontrollera däckens skick. Däckens mönsterdjup, dubbarnas skick och däckens lufttryck skall man kontrollera också under pågående körperiod.

Däckens placering bör skiftas

I en av Trafi i mars 2018 utförd vinterdäcksundersökning konstaterades att dåliga, för föret olämpliga eller till egenskapen olika däck fanns på cirka var tredje bil. I jämförelse med höstens däckratsior tycks vinterdäckens skick vara betydligt sämre än sommardäckens skick i slutet av körperioden.

För dubbdäckens del visade sig dubbarnas skick vara det största problemet. Resultatet överensstämmer med resultaten från däckhotellsundersökningen som gjordes våren 2017, då man kontrollerade dubbarnas skick och konditionsskillnader på till hälften slitna däckserier. Av de undersökta däckserierna uppfyllde de flesta däcken inte längre nuvarande dubbantalskrav.

Enligt Nuora beror skillnaderna i däckseriernas skick på att framhjulsdrivna bilar blivit alltvanligare och på de senaste årens vinterförhållanden. ”Däckens placering bör vid behov skiftas från körperiod till annan och även under pågående körperiod för att däcken skall slitas jämnt. Ifall skillnaderna i däckens skick blir stort, lönar det sig att monterade de bättre däcken på bakaxeln”.

Källor:

Personbilarnas däck i vinterväglag i Mars (Trafis undersökningsrapporter 10/2018)
Skillnaderna i skicket på dubbdäck som riskfaktor (Trafis undersökningsrapporter 16/2017)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Bildäckförbundets ordförande Jarmo Nuora, tfn 040 557 5690

Kuvat

I Trafis vinterdäcksundersökning konstaterades att dåliga, för föret olämpliga eller till egenskapen olika däck fanns på cirka var tredje bil.
I Trafis vinterdäcksundersökning konstaterades att dåliga, för föret olämpliga eller till egenskapen olika däck fanns på cirka var tredje bil.
Lataa
De nya vinterdäcksreglerna är i det avseendet klarare än de nuvarande genom att man inte i fortsättningen behöver minnas de olika användningstiderna för vinterdäck och dubbdäck.
De nya vinterdäcksreglerna är i det avseendet klarare än de nuvarande genom att man inte i fortsättningen behöver minnas de olika användningstiderna för vinterdäck och dubbdäck.
Lataa
Däcken placering bör skiftas från körperiod till annan och vid behov under pågående körperiod så att däcken slits jämnt.
Däcken placering bör skiftas från körperiod till annan och vid behov under pågående körperiod så att däcken slits jämnt.
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Bildäcksförbundet r.f., som grundades 1944, är en intresseorganisation för däckbranschen som värdesätter företagsamhet och samverkan. Dess uppgift är att bevaka däckspecialist- och regummeringsföretagens intressen. Förbundet har 70 medlemsföretag, vilka tillsammans har cirka 260 verksamhetsenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Talvirenkaita käytettävä 1.12. alkaen kelistä riippumatta – Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vasta vuonna 202027.11.2018 11:00Tiedote

Talvirenkaiden käyttöpakko astuu voimaan lauantaina 1. joulukuuta. Nykyisten määräysten mukaan talvirenkaita on käytettävä joulu-, tammi- ja helmikuussa kelistä riippumatta. Kesäkuussa 2020 voimaan tulevan tieliikennelain myötä talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi. Sen jälkeen talvirenkaita on käytettävä 1.11. ja 31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Talvirenkaat alle keliennusteen mukaan - Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi 202018.10.2018 10:00Tiedote

Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle keliennusteen, eikä kalenterin mukaan. Tämä on otettu huomioon myös uudessa tieliikennelaissa, jonka mukaan talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vuonna 2020. Uudet rengasmääräykset kaipaavat tuekseen laajaa valistusta, valvontaa ja seurantaa, jotta rengasalan toimijoiden pelko liikenneturvallisuuden vaarantumisesta ei toteutuisi uudistuksen myötä.

Byt till vinterdäck enligt väderleksprognosen - Vinterdäckstvång enligt väglag år 202018.10.2018 10:00Tiedote

Det lönar sig att byta till vinterdäck enligt prognoserna för föret och inte enligt kalendern. Detta har beaktats också i den nya vägtrafiklagen, enligt vilken vinterdäckstvånget år 2020 kommer att bli beroende av föret. De nya däckreglerna kräver omfattande upplysnings-kampanjer, övervakning och uppföljning för att de farhågor, som bland aktörerna inom däckbranschen förekommer beträffande risken att trafiksäkerheten äventyras, inte skall besannas till följd av reformen.

Kesärenkaiden syyskunto vakiintumassa - Hellekesän vaikutus oletettua vähäisempi27.9.2018 10:00Tiedote

Syyskuun alkupuolella järjestetyissä rengasratsioissa kesärenkaiden syyskunto osoittautui oletettua paremmaksi ennätyksellisen lämpimän kesäkauden jälkeen. Viideltä vertailupaikkakunnalta kerättyjen ennakkotietojen mukaan urasyvyydeltään huonorenkaisia autoja oli lähes 9 prosenttia. Ilmanpaineissa ilmeni puutteita noin 4 prosentilla ja talvirenkailla ajeli noin 5 prosenttia autoilijoista.

Alkuviikon rengasratsiat paljastavat: Huonokuntoisia renkaita viime syksyn tapaan13.9.2018 09:30Tiedote

Autoilijat ovat varautuneet syksyn sadekeleihin ja huolehtineet renkaidensa kunnosta kohtuullisen hyvin. Hellekesän vaikutus renkaiden kuntoon näyttäisi jäävän oletettua vähäisemmäksi. Alkuviikon rengasratsioista kerätyssä lähes 1 500 auton otoksessa huonorenkaisia autoilijoita oli 8,6 prosenttia eli vain puolisen prosenttiyksikköä enemmän kuin viime syksynä samoilla vertailupaikkakunnilla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme