Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Vinterdäckstvång från och med 1.12. oberoende av föret – Vinterdäckstvånget blir beroende av föret först år 2020

Dela
Den obligatoriska användningen av vinterdäck träder i kraft lördagen den 1 december. Enligt gällande stadganden är vinterdäcken obligatoriska i december, januari och februari oberoende av föret. Enligt den nya vägtrafiklagen, som träder i kraft i juni 2020, blir vinterdäckstvånget beroende av föret. Därefter skall vinterdäck användas under perioden 1.11.–31.3. om vädret eller väglaget det förutsätter.
I Trafis vinterdäcksundersökning konstaterades att dåliga, för föret olämpliga eller till egenskapen olika däck fanns på cirka var tredje bil.
I Trafis vinterdäcksundersökning konstaterades att dåliga, för föret olämpliga eller till egenskapen olika däck fanns på cirka var tredje bil.

Under vintermånaderna krävs att mönsterdjupet på person- och paketbilars vinterdäck skall vara minst 3,0 mm men säkerhetsrekommendationen i vinterföre är minst 5,0 mm. Ifall mönsterdjupet är under rekommendationen är det skäl att överväga anskaffning av nya däck eller att iaktta särskilt stor försiktighet i krävande vinterföre. I fordonets olika däck får mängden dubbar avvika med högst 25 procent från mängden dubbar på det däck på vilket antalet dubbar är störst.

Brister i däckkännedomen

Bilisterna känner till personbilarnas mönsterdjupskrav allt sämre. Enligt Bildäcksförbundets konsumentenkät visste endast 27 procent av de tillfrågade minimimönsterdjupet för vinterdäck. Däckkännedomen kartlades i YouGov Finlands konsumentpanel i maj 2018. I undersökningen deltog 1 090 finländska bilister som i sitt hushåll ansvarar för däckfrågor.

Enligt Bildäckförbundets ordförande Jarmo Nuora görs däckskiftet allt oftare av professionella. ”Största delen av bilisterna byter ännu däcken själv eller med hjälp av en bekant, men allt oftare använder man sig av däck- eller serviceverkstädernas tjänster. Samtidigt skall man låta kontrollera däckens skick. Däckens mönsterdjup, dubbarnas skick och däckens lufttryck skall man kontrollera också under pågående körperiod.

Däckens placering bör skiftas

I en av Trafi i mars 2018 utförd vinterdäcksundersökning konstaterades att dåliga, för föret olämpliga eller till egenskapen olika däck fanns på cirka var tredje bil. I jämförelse med höstens däckratsior tycks vinterdäckens skick vara betydligt sämre än sommardäckens skick i slutet av körperioden.

För dubbdäckens del visade sig dubbarnas skick vara det största problemet. Resultatet överensstämmer med resultaten från däckhotellsundersökningen som gjordes våren 2017, då man kontrollerade dubbarnas skick och konditionsskillnader på till hälften slitna däckserier. Av de undersökta däckserierna uppfyllde de flesta däcken inte längre nuvarande dubbantalskrav.

Enligt Nuora beror skillnaderna i däckseriernas skick på att framhjulsdrivna bilar blivit alltvanligare och på de senaste årens vinterförhållanden. ”Däckens placering bör vid behov skiftas från körperiod till annan och även under pågående körperiod för att däcken skall slitas jämnt. Ifall skillnaderna i däckens skick blir stort, lönar det sig att monterade de bättre däcken på bakaxeln”.

Källor:

Personbilarnas däck i vinterväglag i Mars (Trafis undersökningsrapporter 10/2018)
Skillnaderna i skicket på dubbdäck som riskfaktor (Trafis undersökningsrapporter 16/2017)

Nyckelord

Kontakter

Bildäckförbundets ordförande Jarmo Nuora, tfn 040 557 5690

Bilder

I Trafis vinterdäcksundersökning konstaterades att dåliga, för föret olämpliga eller till egenskapen olika däck fanns på cirka var tredje bil.
I Trafis vinterdäcksundersökning konstaterades att dåliga, för föret olämpliga eller till egenskapen olika däck fanns på cirka var tredje bil.
Ladda ned bild
De nya vinterdäcksreglerna är i det avseendet klarare än de nuvarande genom att man inte i fortsättningen behöver minnas de olika användningstiderna för vinterdäck och dubbdäck.
De nya vinterdäcksreglerna är i det avseendet klarare än de nuvarande genom att man inte i fortsättningen behöver minnas de olika användningstiderna för vinterdäck och dubbdäck.
Ladda ned bild
Däcken placering bör skiftas från körperiod till annan och vid behov under pågående körperiod så att däcken slits jämnt.
Däcken placering bör skiftas från körperiod till annan och vid behov under pågående körperiod så att däcken slits jämnt.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Bildäcksförbundet r.f., som grundades 1944, är en intresseorganisation för däckbranschen som värdesätter företagsamhet och samverkan. Dess uppgift är att bevaka däckspecialist- och regummeringsföretagens intressen. Förbundet har 70 medlemsföretag, vilka tillsammans har cirka 260 verksamhetsenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.

Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye