Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Vinterdäckstvång från och med 1.12. oberoende av föret – Vinterdäckstvånget blir beroende av föret först år 2020

Jaa

Den obligatoriska användningen av vinterdäck träder i kraft lördagen den 1 december. Enligt gällande stadganden är vinterdäcken obligatoriska i december, januari och februari oberoende av föret. Enligt den nya vägtrafiklagen, som träder i kraft i juni 2020, blir vinterdäckstvånget beroende av föret. Därefter skall vinterdäck användas under perioden 1.11.–31.3. om vädret eller väglaget det förutsätter.

I Trafis vinterdäcksundersökning konstaterades att dåliga, för föret olämpliga eller till egenskapen olika däck fanns på cirka var tredje bil.
I Trafis vinterdäcksundersökning konstaterades att dåliga, för föret olämpliga eller till egenskapen olika däck fanns på cirka var tredje bil.

Under vintermånaderna krävs att mönsterdjupet på person- och paketbilars vinterdäck skall vara minst 3,0 mm men säkerhetsrekommendationen i vinterföre är minst 5,0 mm. Ifall mönsterdjupet är under rekommendationen är det skäl att överväga anskaffning av nya däck eller att iaktta särskilt stor försiktighet i krävande vinterföre. I fordonets olika däck får mängden dubbar avvika med högst 25 procent från mängden dubbar på det däck på vilket antalet dubbar är störst.

Brister i däckkännedomen

Bilisterna känner till personbilarnas mönsterdjupskrav allt sämre. Enligt Bildäcksförbundets konsumentenkät visste endast 27 procent av de tillfrågade minimimönsterdjupet för vinterdäck. Däckkännedomen kartlades i YouGov Finlands konsumentpanel i maj 2018. I undersökningen deltog 1 090 finländska bilister som i sitt hushåll ansvarar för däckfrågor.

Enligt Bildäckförbundets ordförande Jarmo Nuora görs däckskiftet allt oftare av professionella. ”Största delen av bilisterna byter ännu däcken själv eller med hjälp av en bekant, men allt oftare använder man sig av däck- eller serviceverkstädernas tjänster. Samtidigt skall man låta kontrollera däckens skick. Däckens mönsterdjup, dubbarnas skick och däckens lufttryck skall man kontrollera också under pågående körperiod.

Däckens placering bör skiftas

I en av Trafi i mars 2018 utförd vinterdäcksundersökning konstaterades att dåliga, för föret olämpliga eller till egenskapen olika däck fanns på cirka var tredje bil. I jämförelse med höstens däckratsior tycks vinterdäckens skick vara betydligt sämre än sommardäckens skick i slutet av körperioden.

För dubbdäckens del visade sig dubbarnas skick vara det största problemet. Resultatet överensstämmer med resultaten från däckhotellsundersökningen som gjordes våren 2017, då man kontrollerade dubbarnas skick och konditionsskillnader på till hälften slitna däckserier. Av de undersökta däckserierna uppfyllde de flesta däcken inte längre nuvarande dubbantalskrav.

Enligt Nuora beror skillnaderna i däckseriernas skick på att framhjulsdrivna bilar blivit alltvanligare och på de senaste årens vinterförhållanden. ”Däckens placering bör vid behov skiftas från körperiod till annan och även under pågående körperiod för att däcken skall slitas jämnt. Ifall skillnaderna i däckens skick blir stort, lönar det sig att monterade de bättre däcken på bakaxeln”.

Källor:

Personbilarnas däck i vinterväglag i Mars (Trafis undersökningsrapporter 10/2018)
Skillnaderna i skicket på dubbdäck som riskfaktor (Trafis undersökningsrapporter 16/2017)

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Bildäckförbundets ordförande Jarmo Nuora, tfn 040 557 5690

Kuvat

I Trafis vinterdäcksundersökning konstaterades att dåliga, för föret olämpliga eller till egenskapen olika däck fanns på cirka var tredje bil.
I Trafis vinterdäcksundersökning konstaterades att dåliga, för föret olämpliga eller till egenskapen olika däck fanns på cirka var tredje bil.
Lataa
De nya vinterdäcksreglerna är i det avseendet klarare än de nuvarande genom att man inte i fortsättningen behöver minnas de olika användningstiderna för vinterdäck och dubbdäck.
De nya vinterdäcksreglerna är i det avseendet klarare än de nuvarande genom att man inte i fortsättningen behöver minnas de olika användningstiderna för vinterdäck och dubbdäck.
Lataa
Däcken placering bör skiftas från körperiod till annan och vid behov under pågående körperiod så att däcken slits jämnt.
Däcken placering bör skiftas från körperiod till annan och vid behov under pågående körperiod så att däcken slits jämnt.
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Bildäcksförbundet r.f., som grundades 1944, är en intresseorganisation för däckbranschen som värdesätter företagsamhet och samverkan. Dess uppgift är att bevaka däckspecialist- och regummeringsföretagens intressen. Förbundet har 70 medlemsföretag, vilka tillsammans har cirka 260 verksamhetsenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

En två euros slant är en billig livförsäkring11.4.2019 10:57:00 EESTTiedote

Påsktrafikens säkerhet ökar med riktigt däckval. För bilister som styr kosan norrut lönar det sig att byta till sommardäck först efter påskhelgen. För bilister som vill byta till sommardäck tidigare, är det skäl att omgående reservera tid för däckbyte, genom att bytessäsongen redan är i full gång. De viktigaste redskapen för dem som själva byter däck är en bastant domkraft och övrig rejäl utrustning samt en två euros slant, som obönhörligt avslöjar mönsterdjupet.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme