Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Vinterdäckstvånget börjar 1.12. oberoende av föret

Jaa

Den obligatoriska användningen av vinterdäck träder i kraft fredagen den 1 december. Vinterdäcken är obligatoriska i december, januari och februari oberoende av föret. I regeringens proposition till ny vägtrafiklag (180/2017) skulle vinterdäck krävas endast när vinterföre råder. Däckbranschens aktörer anser att trafiksäkerheten äventyras om vinterdäckstvånget görs beroende av föret.

Däckens placering bör vid behov bytas även under pågående körperiod för att däcken skall slitas jämnt.
Däckens placering bör vid behov bytas även under pågående körperiod för att däcken skall slitas jämnt.

Under vintermånaderna krävs att mönsterdjupet på person- och paketbilars vinterdäck skall vara minst 3,0 mm men säkerhetsrekommendationen är minst 5,0 mm. Ifall mönsterdjupet är under rekommendationen är det skäl att överväga anskaffning av nya däck eller att iaktta särskilt stor försiktighet i krävande vinterföre. I fordonets olika däck får mängden dubbar avvika med högst 25 procent från mängden dubbar på det däck på vilket antalet dubbar är störst.

Däckens placering bör skiftas regelbundet

I en färsk undersökning som Trafi utförde under rubriken ”Skillnaderna i skicket på dubbdäck som riskfaktor” konstaterades att till hälften nedslitna dubbdäck i allmänhet inte längre uppfyller kravet som ställs på antalet dubbar. I ett urval av däckserier som kontrollerades på ett däckhotell koncentrerade man sig på sådana däckserier där det mest slitna däckets mönsterdjup varierade mellan 4,0 och 7,0 mm. De kontrollerade däckens mönsterdjup var i genomsnitt 6,1 mm.

Skillnaderna i däckens skick beror på framhjulsdrivna bilars vanlighet och på de senaste årens vinterförhållanden. ”Däckens placering bör vid behov bytas även under pågående körperiod för att däcken skall slitas jämnt. Det lönar sig att skifta vinterdäckens placering redan med 8 000–10 000 körkilometers intervaller”, vägleder Bildäcksförbundets ordförande Jarmo Nuora.

Däckkännedom som del av skyldigheten att vara förutseende i trafiken

Den nu gällande trafiklagen förutsätter att bilisterna anpassar körhastigheten efter rådande väglag och förarens körskicklighet. Till den nya vägtrafiklagen kommer man att införa en bestämmelse om skyldighet för vägtrafikanterna att vara förutseende. I propositionens motiveringar finns ett omnämnande som gäller särskild kännedom om fordonets egenskaper, vilken vägtrafikanten är skyldig att förutse i trafikhändelserna.

Hurudan däckkännedom kan man kräva av genomsnittsbilisten som en del av skyldigheten att vara förutseende i trafiken? Åtminstone det att däckens prestanda försämras i takt med förslitning speciellt i krävande vinterföre. På samma sätt måste man kunna anta att bilisterna är medvetna om att sommardäck inte fungerar på rätt sätt i vinterföre, konstaterar Nuora.

Yhteyshenkilöt

Bildäcksförbundets ordförande Jarmo Nuora, tel. 040 557 5690

Kuvat

Däckens placering bör vid behov bytas även under pågående körperiod för att däcken skall slitas jämnt.
Däckens placering bör vid behov bytas även under pågående körperiod för att däcken skall slitas jämnt.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Bildäcksförbundet r.f. är en branschorganisation i närings- och arbetsgivarpolitiska frågor, som värdesätter företagsamhet och samverkan och som grundades 1944. Bildäcksförbundet har 70 medlemsföretag, med sammanlagt 260 verksamhetenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Talvirenkaat alle keliennusteen mukaan - Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi 202018.10.2018 10:00Tiedote

Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle keliennusteen, eikä kalenterin mukaan. Tämä on otettu huomioon myös uudessa tieliikennelaissa, jonka mukaan talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vuonna 2020. Uudet rengasmääräykset kaipaavat tuekseen laajaa valistusta, valvontaa ja seurantaa, jotta rengasalan toimijoiden pelko liikenneturvallisuuden vaarantumisesta ei toteutuisi uudistuksen myötä.

Byt till vinterdäck enligt väderleksprognosen - Vinterdäckstvång enligt väglag år 202018.10.2018 10:00Tiedote

Det lönar sig att byta till vinterdäck enligt prognoserna för föret och inte enligt kalendern. Detta har beaktats också i den nya vägtrafiklagen, enligt vilken vinterdäckstvånget år 2020 kommer att bli beroende av föret. De nya däckreglerna kräver omfattande upplysnings-kampanjer, övervakning och uppföljning för att de farhågor, som bland aktörerna inom däckbranschen förekommer beträffande risken att trafiksäkerheten äventyras, inte skall besannas till följd av reformen.

Kesärenkaiden syyskunto vakiintumassa - Hellekesän vaikutus oletettua vähäisempi27.9.2018 10:00Tiedote

Syyskuun alkupuolella järjestetyissä rengasratsioissa kesärenkaiden syyskunto osoittautui oletettua paremmaksi ennätyksellisen lämpimän kesäkauden jälkeen. Viideltä vertailupaikkakunnalta kerättyjen ennakkotietojen mukaan urasyvyydeltään huonorenkaisia autoja oli lähes 9 prosenttia. Ilmanpaineissa ilmeni puutteita noin 4 prosentilla ja talvirenkailla ajeli noin 5 prosenttia autoilijoista.

Däckratsiorna i början av veckan avslöjar: Andelen dåliga däck på samma nivå som senaste höst13.9.2018 09:30Tiedote

Bilisterna har förberett sig för höstens blötfören och skött om skicket på sina däck förhållandevis väl. Den varma sommarens inverkan på däckens skick verkar vara mindre än väntat. Av resultatet från däckratsiorna, som arrangerades i början av veckan, kan utläsas att andelen bilar med dåliga däck i urvalet på nästan 1 500 kontrollerade bilar var 8,6 procent eller endast en halv procentenhet större än senaste höst på samma jämförelseorter.

Alkuviikon rengasratsiat paljastavat: Huonokuntoisia renkaita viime syksyn tapaan13.9.2018 09:30Tiedote

Autoilijat ovat varautuneet syksyn sadekeleihin ja huolehtineet renkaidensa kunnosta kohtuullisen hyvin. Hellekesän vaikutus renkaiden kuntoon näyttäisi jäävän oletettua vähäisemmäksi. Alkuviikon rengasratsioista kerätyssä lähes 1 500 auton otoksessa huonorenkaisia autoilijoita oli 8,6 prosenttia eli vain puolisen prosenttiyksikköä enemmän kuin viime syksynä samoilla vertailupaikkakunnilla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme