Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Vinterdäckstvånget börjar 1.12. oberoende av föret

Jaa

Den obligatoriska användningen av vinterdäck träder i kraft fredagen den 1 december. Vinterdäcken är obligatoriska i december, januari och februari oberoende av föret. I regeringens proposition till ny vägtrafiklag (180/2017) skulle vinterdäck krävas endast när vinterföre råder. Däckbranschens aktörer anser att trafiksäkerheten äventyras om vinterdäckstvånget görs beroende av föret.

Däckens placering bör vid behov bytas även under pågående körperiod för att däcken skall slitas jämnt.
Däckens placering bör vid behov bytas även under pågående körperiod för att däcken skall slitas jämnt.

Under vintermånaderna krävs att mönsterdjupet på person- och paketbilars vinterdäck skall vara minst 3,0 mm men säkerhetsrekommendationen är minst 5,0 mm. Ifall mönsterdjupet är under rekommendationen är det skäl att överväga anskaffning av nya däck eller att iaktta särskilt stor försiktighet i krävande vinterföre. I fordonets olika däck får mängden dubbar avvika med högst 25 procent från mängden dubbar på det däck på vilket antalet dubbar är störst.

Däckens placering bör skiftas regelbundet

I en färsk undersökning som Trafi utförde under rubriken ”Skillnaderna i skicket på dubbdäck som riskfaktor” konstaterades att till hälften nedslitna dubbdäck i allmänhet inte längre uppfyller kravet som ställs på antalet dubbar. I ett urval av däckserier som kontrollerades på ett däckhotell koncentrerade man sig på sådana däckserier där det mest slitna däckets mönsterdjup varierade mellan 4,0 och 7,0 mm. De kontrollerade däckens mönsterdjup var i genomsnitt 6,1 mm.

Skillnaderna i däckens skick beror på framhjulsdrivna bilars vanlighet och på de senaste årens vinterförhållanden. ”Däckens placering bör vid behov bytas även under pågående körperiod för att däcken skall slitas jämnt. Det lönar sig att skifta vinterdäckens placering redan med 8 000–10 000 körkilometers intervaller”, vägleder Bildäcksförbundets ordförande Jarmo Nuora.

Däckkännedom som del av skyldigheten att vara förutseende i trafiken

Den nu gällande trafiklagen förutsätter att bilisterna anpassar körhastigheten efter rådande väglag och förarens körskicklighet. Till den nya vägtrafiklagen kommer man att införa en bestämmelse om skyldighet för vägtrafikanterna att vara förutseende. I propositionens motiveringar finns ett omnämnande som gäller särskild kännedom om fordonets egenskaper, vilken vägtrafikanten är skyldig att förutse i trafikhändelserna.

Hurudan däckkännedom kan man kräva av genomsnittsbilisten som en del av skyldigheten att vara förutseende i trafiken? Åtminstone det att däckens prestanda försämras i takt med förslitning speciellt i krävande vinterföre. På samma sätt måste man kunna anta att bilisterna är medvetna om att sommardäck inte fungerar på rätt sätt i vinterföre, konstaterar Nuora.

Yhteyshenkilöt

Bildäcksförbundets ordförande Jarmo Nuora, tel. 040 557 5690

Kuvat

Däckens placering bör vid behov bytas även under pågående körperiod för att däcken skall slitas jämnt.
Däckens placering bör vid behov bytas även under pågående körperiod för att däcken skall slitas jämnt.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Bildäcksförbundet r.f. är en branschorganisation i närings- och arbetsgivarpolitiska frågor, som värdesätter företagsamhet och samverkan och som grundades 1944. Bildäcksförbundet har 70 medlemsföretag, med sammanlagt 260 verksamhetenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Älä hötkyile renkaanvaihdossa, talvirenkaita tarvitaan huhtikuussakin4.4.2018 12:30Tiedote

Nastarenkaita saa käyttää ensi maanantaihin 9.4. asti ja senkin jälkeen, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nastakauden päättymisaika on sidottu lainsäädännössä pääsiäiseen, joten se vaihtelee vuosittain jopa kuukaudella. Nastattomien talvirenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten varsinkaan niiden vaihtamisessa ei kannata kiirehtiä. Toisaalta pitää muistaa, että talvirenkaat eivät ole märällä tienpinnalla kesärenkaiden veroisia.

BESINNING OCH FÖRNUFT VID DÄCKBYTE - vinterdäck behövs också i april4.4.2018 12:30Tiedote

Dubbdäck får användas fram till nästa måndag 9.4. eller så länge som vädret eller föret så kräver. Lagstiftaren har kopplat dubbdäckssäsongen till påsken, vilket betyder att säsongen upphör med en månads variation beroende på när påsken infaller. För användningen av dubbfria vinterdäck gäller inga begränsningar, varför det inte lönar sig att brådska med bytet av dessa däck. Å andra sidan måste man komma ihåg, att vinterdäckens prestanda på våta vägbanor inte är likvärdig med sommardäckens.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme