Viro vetää matkailukohteena – viime vuodesta ennätyksellinen

Viron matkailu on jo kahdeksatta vuotta tasaisessa kasvussa. Vuodesta 2017 muodostui 2,15 miljoonalla ulkomailta saapuneella matkailijalla ja heidän viettämällään 6,5 miljoonalla hotelliyöllä kaikkien aikojen suosituin*. Virossa nähdään kasvun tekijänä matkailusektorin yhä systemaattisempi yhteistyö maan houkuttelevuuden kasvattamisessa ja uusien matkailupalveluiden kehittämisessä. Myös Viron suurin hotellikompleksi, Tallinnan Original Sokos Hotel Viru teki sisarhotellinsa Solo Sokos Hotel Estorian kanssa kävijäennätyksensä, kasvattaen vuonna 2017 myytyjä huoneita edellisvuoden ennätyksestä lähes 2000:lla.

Viru-hotellin suositussa KGB-museossa on käynyt vuosien saatossa yli 230 000 asiakasta. Kuva: Harry Tiits, Viru-hotel

Suomesta Viroon suuntautuneen matkailun pysyessä lähes samalla tasolla kuin ennätysvuonna 2016, kasvoivat muualta Euroopasta, Aasiasta ja Venäjältä saapuneiden matkailijoiden määrä huomattavasti. Myös virolaiset itse matkailivat kotimaassaan merkittävästi enemmän kuin aiemmin. Suomalaisia yöpyi hotelleiksi, majataloiksi tai matkailutiloiksi rekisteröidyissä virolaisissa majoitusliikkeissä vuonna 2017 yhteensä 916 000 henkeä ja he viettivät niissä yhteensä 1 695 000 yötä. Se on 4 % vähemmän kuin ennätysvuonna 2016, mutta samalla kautta aikain toiseksi eniten.

”Viime vuosi oli monella tapaa merkittävä, sillä paitsi, että oma hotellimme täytti 45-vuotta, olivat Viro ja Tallinna kansainvälisen huomion kohteena EU-puheenjohtajakauden ansiosta. Pystyimme juhlavuotemme aikana vahvistamaan asemaamme myös kongressihotellina, sillä Virussa yöpyi yli 4000 EU-puheenjohtajuuteen liittyvää vierasta. On totta, että suomalaisten yöpymiset eivät toissavuoden ennätyskaudesta enää kasvaneet, mutta Venäjältä, Saksasta, Espanjasta, Japanista ja Kiinasta tuli huomattavasti aiempaa enemmän asiakkaita. Nyt, kun puheenjohtajuus ja sen aiheuttamat liikenneruuhkat ja seminaarit ovat ns. taputeltu, alkoivat sopivasti Viron itsenäisyyden 100. juhlavuoden tapahtumat, joiden uskon vetävän etenkin suomalaisia matkailijoita puoleensa”, ennustaa Sokos Hotels Tallinnan toimitusjohtaja Klaus Ek ja perustelee näkemystään: ”Viron juhlavuoden alku onkin ollut vauhdikas. Meillä on tammi-helmikuussa yöpynyt jo 2000 vierasta enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana.”

Suomalaiset ovat ylivoimaisesti suurin Viroon ulkomailta saapuva matkustajaryhmä, muodostaen viime vuonna 41 % virolaisissa majoitusliikkeissä tapahtuneista yöpymisistä. Suurin osa ulkomailta tulleista matkailijoista käyvät Virossa lomilla, neljännes työmatkoilla.

”Turismi on Virolle merkittävä vientituote ja onkin hienoa nähdä, että tuotteen kehittämisen ja parantamisen eteen tehdään systemaattista työtä. Virolaisen matkailualan yhteispanostukset esimerkiksi Aasiaan ovat tuottaneet yli 20 % kasvun matkailijamäärissä, mutta läheinen naapurimme Suomi on meille luonnollisesti tärkeä maa. Ilolla huomaamme, kuinka lämpimästi suomalaiset suhtautuvat itsenäisyytemme juhlavuoteen ja huomaamme jo nyt, että he löytävät sen saavuttaman huomion myötä Virosta itselleen uusia kiinnostuksen kohteita ja lisää tekemistä”, kertoo Tarmo Mutso Viron matkailun edistämiskeskuksesta.

Vuonna 1972 rakennettu Viron ensimmäinen tornitalo Viru-hotelli on avaamisestaan saakka pysynyt hotelliyöpyjien suosituimpana valintana Virossa. Alkuperäisen Original Sokos Hotel Virun kaikki 423 huonetta ovat uusittu ja hotelli sai Suomen juhlavuoden kunniaksi myös teemaan liittyviä erikoishuoneita. Viru-hotellin kylkeen neljä vuotta sitten avattu korkeatasoinen 93 huoneen design- ja tarinahotelli Solo Sokos Hotel Estoria valittiin ainoana virolaishotellina World Luxury Hotel Award -tunnustuksen saajaksi.

Kevät tuo Viruun myös Fafa’s-ravintolan

Majoitustilojen lisäksi Virun hotellikompleksi panostaa myös ravintoloihin, tapahtumiin ja ohjelmapalveluihin.

”Hotelliemme rakastettavuudesta kertoo se, että palveluistamme käy vuosittain nauttimassa yli puoli miljoonaa vierasta. Yöpyjiä on näistä vajaa puolet ja toinen puoli koostuu paikallisista ja kansainvälisistä konsertti-, ravintola-, kabaree- ja kokousvieraista. KGB-museossamme on käynyt vuosien saatossa yli 230 000 asiakasta ja kabareemme on nähnyt lähes 70 000 vierasta. Kun yökerhomme Amigo on lisäksi Viron suosituin klubikonserttiareena, on Viru kirjaimellisesti kaiken ytimessä”, taustoittaa Klaus Ek ja lupaa Viruun myös ravintolauudistuksia: ”Suosittu Amarillo-ravintolamme uusitaan kevään aikana kokonaan ja samalla tuomme hotelliin myös suositun suomalaisen Fafa’s-ketjun ravintolan.”

AS Sokotel on SOK konsernin tytäryhtiö, joka on toiminut vuodesta 2003 lähtien. Se vastaa Virossa Original Sokos Hotel Virun, Solo Sokos Hotel Estorian, Ravintola Amarillon, Tapahtumaravintola Merineitsin ja Cafe Amigo -yökerhon liiketoiminnasta. S-ryhmään kuuluva Sokos Hotels on laajin suomalainen hotelliketju, johon kuuluu yli 50 hotellia Suomessa, Pietarissa sekä Tallinnassa.

Lisätiedot:
Klaus Ek, Sokos Hotels Tallinna, klaus.ek@sok.fi, puh +372 56 809 377

Mediatiedustelut ja Tallinnan Sokos-hotellien testauspyynnöt: Samuel Sorainen, Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Viru-hotellin Starlight-kabaree on viihdyttänyt kiitetyllä show&dinner -konseptillaan lähes 70 000 vierasta. Korkealaatuisen ja tyylikkään kabaree-illan kesto on 4.5 tuntia, jonka aikana tarjoillaan kolmen ruokalajin päivällinen ja lukuisia upeita tanssi- ja lauluesityksiä. Kuva: Harry Tiits, Viru-hotel
Virun Merineitsi-ravintolan korkealaatuisen show&dinner -illallisen raaka-aineina käytetään mm. Saarenmaalta pyydettyä hirveä ja virolaisia metsäsieniä. Kuva: Harry Tiits, Viru-hotel
Virun Show&Dinner -kabareen pääosan jakavat tanssijoiden ja laulajien lisäksi tarjoiluhenkilökunta ja keittiömestari Margus Tammpere (oik.) tiimeineen. Kuva: Harry Tiits, Viru-hotel
Tallinnan Viru-hotelli on kaupungin tunnetuimpia maamerkkejä.
Alkuperäisen Viru-hotellin viereen on kaksi vuotta sitten avattu korkeatasoinen 93 huoneen business-luokan Solo Sokos Hotel Estoria.
Solo Sokos Hotel Estoria on Viron vuoden 2017 World Luxury Hotel.
Original Sokos Hotel Virun kaikki huoneet ovat uudistettu.

Simon Fullerin kokoama uusi superyhtye Now United Suomeen - mukana myös suomalainen Joalin Loukamaa13.6.2018 13:21Tiedote

Lukuisten kansainvälisten supertähtien ja suosikkiohjelmien kehittäjän, mediamoguli Simon Fullerin perustama uusi popsensaatio Now United saapuu Suomeen tapaamaan fanejaan ja mediaa 18.-20. kesäkuuta. Näyttävässä tanssi- ja lauluyhtyeessä on mukana myös suomalainen 16-vuotias Joalin Loukamaa. Fullerin visiona on, että eri maista ja mantereilta tulevista tytöistä ja pojista koostuva Now United tulee ennennäkemättömällä tavalla yhdistämään koko popmusiikkia kuuntelevan maailman.

Suomalainen deittiapplikaatio Klip yhdistyy kansainvälisen eCiftin kanssa12.6.2018 08:00Tiedote

Kotimainen videodeittisovellus Klip yhdistyy etupäässä Turkin ja Saksan markkinoilla toimivan suositun deittipalvelu eCiftin kanssa. Yrityskaupan myötä Suomeen perustetaan teknologiayhtiö Discotec Oy, jonka pääomistaja on eCiftin omistanut sijoitusyhtiö 3TS Capital Partners. Discotec keskittyy hallinnoimaan ja kehittämään jo olemassa olevia Klip ja eCift -palveluitaan, sekä lanseeraamaan uusia social discovery -kategorian mobiilipalveluita globaaleille markkinoille. Klipin perustajat Niko Porkka ja Juho Oranen jatkavat uuden teknologiayhtiön palveluksessa Discotecin osakkaina.

Autourheilutähdet Kalle Rovanperä ja Valtteri Bottas läpäisivät hävittäjälentoon valmistavan lääkärintarkastuksensa7.6.2018 14:03Tiedote

Red Bullin rallitähti Kalle Rovanperä ja F1-tähti Valtteri Bottas osallistuivat Puolustusvoimien Ilmailulääketieteen keskuksessa Helsingissä ilmailulääkärin kokeisiin saadakseen ilmavoimien 100-vuotislentonäytöksessä 16.6. tapahtuvaa Flying Finn -hävittäjälentoaan varten lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen. Laboratoriokokeiden lisäksi testissä mitattiin paitsi autourheilutähtien näkö, kuulo ja tasapainoaistit, tehtiin myös maksimaalinen suorituskyvyn mittaava ergometritesti. Suoritus- ja kestävyystestejä vaaditaan, sillä hävittäjälennon aikana kiihtyvyysvoimat voivat nousta jopa 9-12 G:n tasolle, kun F1-autossa kuljettajaan kohdistuu enimmillään 5-6 G:n painovoima.

Burgerimies Herlevin neljäs Naughty BRGR avautui Jyväskylään1.6.2018 14:18Tiedote

Suomen ensimmäinen Top Chef ja Burgerimies-TV-sarjan tähti, keittiömestari Akseli Herlevi avasi Naughty BRGR -hampurilaisravintolaketjun neljännen ravintolan Jyväskylään. Kaupungin kävelykeskustan paraatipaikalle Kolmikulmaan avautuneella ravintolalla on myös suuri, sadan asiakaspaikan anniskeluoikeuksin varustettu terassi. Ravintolan sisustuksessa kunnioitetaan jyväskyläläisten rakkautta urheiluun ja menestykseen.

FREDMAN GROUP UUDISTAA YHTIÖRAKENNETTAAN JA JOHTOAAN29.5.2018 10:59Tiedote

Suomalainen ruokateknologia-alan perheyhtiö Fredman Group Oy yhtiöittää älykkään keittiön kehittämiseen erikoistuneen Food Tech -palveluliiketoimintansa Fredman Perfect Kitchen Oy:ksi. Uutta yksikköä ryhtyy vetämään Fredman Groupin hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman. Yhtiörakenteen uudistuksessa Horeca-alan tuotteiden myyntiin keskittyneen Fredman Professional Kitchen Oy:n toimitusjohtajaksi on nimitetty Markku Lukkari. Konsernin tuotannosta, logistiikasta ja kuluttajatuotteista vastaavan Fredman Operations Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi siirtyy Fiskars Iittalan tehtaanjohtaja Per-Henrik Hagberg.

IT-talo Nortal palkkaa satoja, henkilöstömäärä kasvaa tänä vuonna puolella22.5.2018 14:12Tiedote

Liiketoiminnan- ja IT-alan konsultti sekä ohjelmistotoimittaja Nortal vahvistaa asemiaansa viidellä kotimarkkina-alueellaan Suomessa, Virossa, Ruotsissa, Liettuassa ja Omanissa. Virossa vuonna 2000 perustettu yhtiö muutti nimensä Nortaliksi ostettuaan vuonna 2011 suomalaisen ohjelmistotoimittaja CCC Corporationin. Täysin työntekijöidensä omistaman Nortalin tavoitteena on palkata tänä vuonna 300 uutta työntekijää varmistamaan lisääntyneiden asiakasprojektien toimitukset. Myös Suomessa Nortalin toiminta on kääntynyt kannattavaksi ja yhtiön rekrytointitarve on liiketoiminnan ja asiakkuuksien kasvaessa huomattava.