Viron kansallisbaletin suurtuotanto Liisa Ihmemaassa Tampere-talossa joulukuussa 2021

Kansainväliset balettivierailut palaavat Tampere-taloon tauon jälkeen. Viron kansallisbaletti esittää rakastetun Liisa Ihmemaassa –baletin 10.‒11. joulukuuta Tampere-talossa kolme kertaa. Musiikista vastaa Tampere Filharmonia kapellimestarinaan Kaspar Mänd. Liput tulevat myyntiin tiistaina 14.9.2021 klo 9.

Tampere-talo kutsuu baletinystävät mielikuvitusmatkalle ihmeiden maailmaan. Klassikkosadussa Liisan kanssa estradilla seikkailevat muun muassa Irvikissa, Hatuntekijä, Valkoinen kani, Herttakuningas ja -kuningatar sekä muut lumoavat satuhahmot.

‒ Balettivierailut ovat olleet tärkeä traditio Tampere-talon ja Tampere Filharmonian ohjelmistossa. Viime vuonna pandemiatilanteen vuoksi vierailua ei järjestetty. Liisa ihmemaassa –baletti jatkaa Viron kansallisbaletin ja Tampere-talon pitkään jatkunutta yhteistyötä. Meille on tärkeää, että voimme tuoda myös Viron korkeatasoista kulttuuritarjontaa Tampereelle, Tampere-talon ohjelmapäällikkö Suvi Leinonen kertoo.

‒ Haluamme käynnistää yhteistyön uudelleen, ja palauttaa takaisin ihmisten väliset kohtaamiset. Kansallisbaletti on ollut pandemian aikana kokonaan suljettuna vain lyhytaikaisesti, ja työtä sekä valmistelua on tehty perusteellisesti. Haluamme tarjota parasta osaamista ja taitoa myös tamperelaisyleisölle. Viron kansallisbaletti odottaa iloisella jännityksellä vierailua Tampereelle, Viron kansallisoopperan pääjohtaja Ott Maaten kertoo.

Liisa Ihmemaassa on koko perheelle sopiva, valloittava ja visuaalisesti näyttävä kokoillan baletti. Multimediaefekteistään tunnetussa balettituotannossa koreografi Gianluca Schiavoni yhdistää spektaakkelin mielikuvitukselliseen tanssiin ja Lewis Carrollin rakastettuun tarinaan.

‒ Haluan viedä yleisön matkalle, jossa he voivat löytää lapsen itsessään ja päästää hetkeksi irti arkipäiväisestä elämästä. Lasten mielikuvitus on taianomaista ja vapaata, sekä lapset että aikuiset tarvitsevat kauniita ja vapaita luovuuden hetkiä. Erityisesti näinä aikoina me kaikki tarvitsemme enemmän väriä elämäämme, kertoo teoksen koreografi Gianluca Schiavoni.

Baletti nähtiin maailman ensi-illassa Napolin Teatro di San Carlossa vuonna 2017. Viron kansallisbaletissa ensi-ilta oli 2019. Teoksen musiikin ovat säveltäneet Pjotr Tšaikovski, Aram Hatšaturjan ja Alberto Nanetti, ja sovituksista vastaa Alberto Nanetti. Teoksen lavastuksen on suunnitellut Andrea Tocchio ja pukusuunnittelusta vastaa Simona Morresi.

Viron kansallisbaletti: Liisa Ihmemaassa / Alice In Wonderland

Musiikki: Tampere Filharmonia
Kapellimestari: Kaspar Mänd

Liisa: Madeline Skelly, Ketlin Oja, Ami Morita
Herttakuningas: Cristiano Principato, Ali Urata
Valkoinen kani: Patrick Foster, John Halliwell

Esitykset: pe 10.12. klo 18, la 11.12. klo 13 ja 18.
Liput
myy Tampere-talo ja lippu.fi, liput alkaen 30 euroa.
Linkki kuvapankkiin

Kansallisbaletin tuore juhlatuotanto Joutsenlampi vierailee Tampere-talossa lokakuussa 202318.8.2022 15:00:00 EEST | Tiedote

Suomen kansallisbaletti tuo Tampere-taloon huippukoreografi David McAllisterin tänä vuonna ensi-iltansa saaneen Joutsenlampi-baletin. Balettia esitetään Tampere-talossa täysimittaisena tuotantona kaikkine lavasteineen ja pukuineen kolmen esityksen verran 6.–7. lokakuuta 2023. Pjotr Tšaikovskin tutun ja tunteikkaan musiikin tulkitsee Tampere Filharmonia. Lipunmyynti alkaa marraskuussa.

Tampere-talossa vieraili kesällä jopa 70 000 kulttuurin ystävää – etenkin Toto ja Tähtien sota kiinnostivat12.8.2022 10:23:40 EEST | Tiedote

Tampere-talon näyttelyissä, konserteissa ja Muumimuseossa vieraili kesälomakauden aikana jopa 70 000 kävijää. Suurinta kiinnostusta herättivät perjantaina 5. elokuuta Sorsapuisto Live -uutuustapahtumassa esiintynyt amerikkalainen rockyhtye Toto sekä Tähtien sota -keräilyesineistä koostuva Unofficial Galaxies -näyttely, joka oli esillä Sorsapuistosalissa heinäkuun ajan. Tampere-talon tähtien kesä jatkuu elokuussa, kun Isossa salissa vierailevat Puolustusvoimien varusmiessoittokunta sekä Radion sinfoniaorkesteri solistinaan viulisti Pekka Kuusisto.

Tampere-talon kesänäyttelyillä jo yli 6 000 kävijää – ”Tampereelle on helppo tulla kauempaakin”11.7.2022 12:27:10 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden suurin konsertti- ja kongressikeskus Tampere-talo kiinnostaa matkailijoita myös kesäkaudella. Heinäkuun alussa avautuneissa kahdessa kesänäyttelyssä on reilun viikon aikana vieraillut yli 6 000 kävijää. Unofficial Galaxies -näyttely esittelee Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuja keräilyesineitä ja ulkomaankirjeenvaihtaja Rauli Virtasen dokumentaarinen valokuvanäyttely maapallon kriisialueiden elämää 50 vuoden ajalta.

Latvian Kansallisbaletin Romeo ja Julia tuo ajattoman tragedian marraskuussa Tampere-taloon4.7.2022 14:15:00 EEST | Tiedote

Kansainväliset balettivierailut jatkuvat Tampere-talossa marraskuussa. Latvian Kansallisbaletti ja Tampere Filharmonia esittävät Sergei Prokofjevin Romeo ja Julia -baletin perjantaina 11. ja lauantaina 12. marraskuuta Tampere-talossa yhteensä kolme kertaa. Orkesteria johtaa Latvian Kansallisoopperan ja -baletin ylikapellimestari Mārtiņš Ozoliņš. Liput ovat nyt myynnissä.