Viron kansallisbaletin suurtuotanto Liisa Ihmemaassa Tampere-talossa joulukuussa 2021

Kansainväliset balettivierailut palaavat Tampere-taloon tauon jälkeen. Viron kansallisbaletti esittää rakastetun Liisa Ihmemaassa –baletin 10.‒11. joulukuuta Tampere-talossa kolme kertaa. Musiikista vastaa Tampere Filharmonia kapellimestarinaan Kaspar Mänd. Liput tulevat myyntiin tiistaina 14.9.2021 klo 9.

Tampere-talo kutsuu baletinystävät mielikuvitusmatkalle ihmeiden maailmaan. Klassikkosadussa Liisan kanssa estradilla seikkailevat muun muassa Irvikissa, Hatuntekijä, Valkoinen kani, Herttakuningas ja -kuningatar sekä muut lumoavat satuhahmot.

‒ Balettivierailut ovat olleet tärkeä traditio Tampere-talon ja Tampere Filharmonian ohjelmistossa. Viime vuonna pandemiatilanteen vuoksi vierailua ei järjestetty. Liisa ihmemaassa –baletti jatkaa Viron kansallisbaletin ja Tampere-talon pitkään jatkunutta yhteistyötä. Meille on tärkeää, että voimme tuoda myös Viron korkeatasoista kulttuuritarjontaa Tampereelle, Tampere-talon ohjelmapäällikkö Suvi Leinonen kertoo.

‒ Haluamme käynnistää yhteistyön uudelleen, ja palauttaa takaisin ihmisten väliset kohtaamiset. Kansallisbaletti on ollut pandemian aikana kokonaan suljettuna vain lyhytaikaisesti, ja työtä sekä valmistelua on tehty perusteellisesti. Haluamme tarjota parasta osaamista ja taitoa myös tamperelaisyleisölle. Viron kansallisbaletti odottaa iloisella jännityksellä vierailua Tampereelle, Viron kansallisoopperan pääjohtaja Ott Maaten kertoo.

Liisa Ihmemaassa on koko perheelle sopiva, valloittava ja visuaalisesti näyttävä kokoillan baletti. Multimediaefekteistään tunnetussa balettituotannossa koreografi Gianluca Schiavoni yhdistää spektaakkelin mielikuvitukselliseen tanssiin ja Lewis Carrollin rakastettuun tarinaan.

‒ Haluan viedä yleisön matkalle, jossa he voivat löytää lapsen itsessään ja päästää hetkeksi irti arkipäiväisestä elämästä. Lasten mielikuvitus on taianomaista ja vapaata, sekä lapset että aikuiset tarvitsevat kauniita ja vapaita luovuuden hetkiä. Erityisesti näinä aikoina me kaikki tarvitsemme enemmän väriä elämäämme, kertoo teoksen koreografi Gianluca Schiavoni.

Baletti nähtiin maailman ensi-illassa Napolin Teatro di San Carlossa vuonna 2017. Viron kansallisbaletissa ensi-ilta oli 2019. Teoksen musiikin ovat säveltäneet Pjotr Tšaikovski, Aram Hatšaturjan ja Alberto Nanetti, ja sovituksista vastaa Alberto Nanetti. Teoksen lavastuksen on suunnitellut Andrea Tocchio ja pukusuunnittelusta vastaa Simona Morresi.

Viron kansallisbaletti: Liisa Ihmemaassa / Alice In Wonderland

Musiikki: Tampere Filharmonia
Kapellimestari: Kaspar Mänd

Liisa: Madeline Skelly, Ketlin Oja, Ami Morita
Herttakuningas: Cristiano Principato, Ali Urata
Valkoinen kani: Patrick Foster, John Halliwell

Esitykset: pe 10.12. klo 18, la 11.12. klo 13 ja 18.
Liput
myy Tampere-talo ja lippu.fi, liput alkaen 30 euroa.
Linkki kuvapankkiin

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Talossa on vieraillut jo lähes 10 miljoonaa kävijää. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas ja työntekijöitä on 69. Hallituksen puheenjohtaja on Martti Silvennoinen.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Suomen ensimmäinen Courtyard by Marriott -hotelli.

Tampere-talon syyskausi käynnistyy vilkkaan kulttuurikesän jälkeen – ohjelmassa muun muassa Litku Klemetti, Kaija Koo ja Taikarumpu-show26.8.2021 09:32:29 EEST | Tiedote

Tampere-talon popnäyttelyt Keisteri & Kerimov, Ilpo Musto ja Keith Haring Posters sekä Muumimuseo keräsivät kesällä 28 000 vierailijaa. Tampere Filharmonian Puistokonsertti sai kiitosta turvallisuusjärjestelyistään ja tavoitti Ylen kautta suuryleisön. Eloisan kesäkauden jälkeen Tampere-talossa alkaa konserttien ja tapahtumien täyteinen syksy.

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit 2021 järjestetään joulukuun ensimmäisenä viikonloppuna30.6.2021 08:51:45 EEST | Tiedote

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit 2021 järjestetään tänä vuonna 4.-5. joulukuuta Tampere-talossa. Festareille tulee yli 250 ohjelmanumeroa ja puheenvuoroa seitsemällä eri lavalla, vuoden 2021 kärkikirjailijoita kaikista genreistä sekä viime vuodelta siirtyneitä tärkeitä teemoja ja kirjallisuuden tähtihetkiä. Lauantaina 4. joulukuuta festareilla jaetaan myös perinteinen Tulenkantaja-palkinto. Osa ohjelmasta myös striimataan ja tallennetaan.

Yhdysvaltain suurlähetystö tarjoaa maksuttoman päivän Tampere-talon kesänäyttelyissä 4. heinäkuuta – Yhdysvaltojen itsenäisyyspäivänä kunnioitetaan AIDSiin menehtyneen taiteilija Keith Haringin muistoa29.6.2021 07:55:00 EEST | Tiedote

Yhdysvaltain suurlähetystö kunnioittaa vuonna 1990 AIDSiin menehtyneen amerikkalaisen katutaiteilija Keith Haringin muistoa. Yleisö pääsee Yhdysvaltain itsenäisyyspäivän kunniaksi 4. heinäkuuta maksutta Tampere-talon Keith Haring Posters -taidenäyttelyyn sekä Ilpo Musto: London Calling -näyttelyyn.