Viron satavuotisjuhlavuoden baletti saapuu yhdeksi illaksi Suomeen

Viro 100 -juhlavuoden kunniaksi sävelletty mestaribaletti Keres saapuu yhden näytöksen ajaksi Helsingin Aleksanterin teatteriin 29.10.2018. Kansallissankarin asemaan itsensä shakilla pelanneesta Paul Keresistä kertova baletti on virolaisen musiikin, tanssin, arkkitehtuurin ja taiteen huipputekijöiden ainutkertainen yhteisluomus, joka esitetään yleisölle vain muutaman kerran.

Keres-baletin keskiössä on virolainen shakin suurmestari ja kirjailija Paul Keres. Baletin ohjaajana ja koregrafina toimii kansainvälisesti tunnettu Teet Kask. Kuva: Jack Devant

Suurteoksen keskiössä on shakin suurmestari ja kirjailija Paul Keres (7. tammikuuta1916Narva5. kesäkuuta1975 Helsinki), joka lukeutui maailman huippuihin yli kolmen vuosikymmenen ajan. Häntä pidetään edelleen yhtenä kaikkien aikojen parhaimmista shakkimestareista, vaikka ei virallisesti yhtään maailmanmestaruustitteliä voittanutkaan. Paul Keres valittiin Virossa viime vuosisadan parhaaksi urheilijaksi ja hänen kuvansa painettiin uudelleen itsenäistyneen Viron viiden kruunun seteliin vuonna 1992. Keresin tarina on kotimaansa Viron lailla on samaan aikaan traaginen ja silti täynnä toivoa.

Viron juhlavuoden suurtuotannossa Keres-baletissa kohtaavat kaksi täydellistä maailmaa: strategisen ajattelun ja pelin ilmentymänä shakki sekä musiikin ja tanssin taiturimaisena yhdistelmänä baletti.

Teoksen koreografiasta ja ohjauksesta vastaa alansa virolainen nykymestari, tanssija ja koreografi Teet Kask, jonka tuoreimmat ohjaustyöt ovat Joutsenlampi ja Suomessakin vieraillut Milanon balettiteatterin Anna Karenina. Kask nousi Viron kansallisoopperan lavalle vain kymmenen vuotiaana Joutsenlammessa ja tanssi ensimmäisen pääroolinsa 18-vuotiaana. Sittemmin Kask on tehnyt palkittua uraa mm. Ruotsin kuninkaallisessa baletissa ja Norjan kansallisbaletissa. Vuonna 2005 hän valmistui Lontoon yliopistosta musiikin ja tanssin maisteriksi. Hän on laajalti tunnustettu ainutlaatuiseksi taiteilijaksi, koreografiksi ja tutoriksi, joka syntetisoi klassista ja nykyaikaista tanssia.

“Meidän kulttuurinen ympäristömme niin Virossa kuin Suomessakin on nykyään onneksi hyvin erilainen, kuin mitä Paul Keres aikanaan koki. Hänen elämänsä ja kohtalonsa ovat hyvin samankaltaisia kuin Virolla: tämä on klassisen traaginen tarina lahjakkuudesta, rohkeudesta ja intohimosta maailmansodan ja sitä seuranneen kylmän sodan keskiössä. Strategisen ajattelun taituri joutui kestämään isänmaansa miehityksen, epäonnistuneen paon, neuvostovallan loputtomat epäilyt sekä maailmanmestarin asemaan pyrkiessään myös järjestelmän ylläpitämän systemaattisen vastustuksen”, kertoo Teet Kask ja jatkaa: “Halusin tällä teoksella päästä Keresin ajatuksiin ja ihon alle tanssin keinoin. Musiikki on saanut inspiraatiota akateemisen pelin rytmistä, tuoden siihen kontrastia ja jännitettä. Tarinaa tahdittaa myös Keresin lempeä luonne, joka vedettiin väkisin mukaan maailmanpolitiikan kuohuviin tapahtumiin. Meitä inspiroi myös musiikin ja shakin aikakäsitysten samankaltaisuus, jossa reaaliaika kohtaa tunnemaailman.”

Viron juhlabaletin lavastuksen on suunnitellut arkkitehti ja tutkija Ülar Mark ja sävellyksestä vastasivat Timo Steiner ja Sander Mölder. Baletissa on mukana myös Viron arvostetuin kuoro, Viron filharmoninen kamarikuoro ja tanssijoina toimivat Viron kansallisbaletin tanssijat.

”Shakki on monipuolista. Urheilulajina ehkä vähemmän kiehtovaa kuin taiteena tai kahden ihmisen välisenä kaksintaisteluna."

– Paul Keres

Koreografia & ohjaus Teet Kask, sävelllys: Timo Steiner, Sander Mölder, libretisti: Andri Luup, tanssijat: Viron kansallisbaletin tanssijat, kuoro: Viron filharmonian kamarikuoro, lavastus: Ülar Mark, valaistus: Margus Vaigur, videosuunnittelu: Taavi Miisu Varm, äänisuunnittelu: Kaarel Tamra ja Yxus Ensamble

Viron tasavallan (Eesti vabariik) perustamisesta tulee tänä vuonna kuluneeksi sata vuotta. Baletti Keres kuuluu EV100-musiikkiohjelmaan.

Tukijat:

Viro 100 -säätiö

Eesti Muusika Päevad – Viron musiikin päivät

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Laura Kyntölä
PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy
laura.kyntola@wolfcom.fi

Keres-baletissa kohtaavat kaksi täydellistä maailmaa: shakki – pelin ja ajattelun täydellisyyden ilmentymänä, ja baletti – musiikin ja tanssin taiturimaisena yhdistelmänä. Kuva: Jack Devant
Keres-baletin työryhmään kuuluu (vas.) säveltäjä Timo Steiner, koreografi ja ohjaaja Teet Kask, lavastusarkkitehti Ülar Mark ja säveltäjä  Sander Mölder. Kuva: Jack Devant.
Keres-baletin työryhmään kuuluu (vas.) säveltäjä Timo Steiner, koreografi ja ohjaaja Teet Kask, lavastusarkkitehti Ülar Mark ja säveltäjä Sander Mölder. Kuva: Jack Devant.
Koreografiasta ja ohjauksesta vastaa alansa virolainen nykymestari, tanssija ja koreografi Teet Kask, jonka tuoreimmat ohjaustyöt ovat Joutsenlampi ja Suomessakin vieraillut Milanon balettiteatterin Anna Karenina.Kuva: Stanislav Moshkov
“Halusin tällä teoksella päästä Keresin ajatuksiin ja ihon alle tanssin keinoin. Musiikki on saanut inspiraatiota akateemisen pelin rytmistä, tuoden siihen kontrastia ja jännitettä", kertoo Teet Kask. Kuva: Stanislav Moshkov
Teet Kask on laajalti tunnustettu ainutlaatuiseksi taiteilijaksi, koreografiksi ja tutoriksi, joka syntetisoi klassista ja nykyaikaista tanssia. Kuva: Stanislav Moshkov

UMA coworking-tilan ihmiskokeessa tutkittiin työympäristön merkitystä hyvinvointiin19.3.2019 11:55:46 EETTiedote

Parhaista osaajista käydään kovaa kilpailua, ja siksi yhä useampi työnantaja haluaa tarjota työntekijöilleen joustavan ja innostavan työympäristön. Technopolis vastaa kasvavaan kysyntään laajentamalla yhteisöllisten työtilojen verkostoaan, UMA Workspacea. Työympäristön vaikutusta työntekijöiden hyvinvointiin selvitettiin mittaamalla UMA Workspace -tiloissa työskentelevien henkilöiden stressi- ja palautumistasoja. Testihenkilöt kokivat vähemmän stressiä ja kokivat nukkuvansa paremmin työskenneltyään monipuolisessa työympäristössä.

Kotimainen erälegenda Sasta 50 vuotta – juhlat yhdessä suomalaisten laatumerkkien kanssa28.2.2019 09:59:48 EETTiedote

Suomalainen erävaatemerkki Sasta on pukenut laatutietoisia luonnonystäviä jo 50 vuoden ajan. Juhlavuotensa kunniaksi Sasta julkistaa viisi muiden kotimaisten laatumerkkien kanssa suunniteltua ja valmistettua yhteistuotetta, eli kollaboraatiota. Yhteistyöprojektien tavoitteena on muistuttaa kuluttajia tarveharkintaisia ostoksia tehdessään kotimaisen suunnittelun ja tuoteosaamisen jatkuvuuden tärkeydestä sekä tukea myös muita vastuullisia suomalaisia toimijoita.

Suomalainen Gamesaver valmentamaan Kiinasta jääkiekkomaata20.2.2019 09:46:20 EETTiedote

Suomalainen urheiluvideopalvelu Gamesaver on solminut aiesopimuksen jääkiekon videovalmennus- ja mediapalvelun rakentamisesta Kiinaan. Vuoden 2022 talviolympiakaupungin Zhangjiakoun virallisen kumppanin, ruotsalaisen urheilualan konseptointiin erikoistuneen Sports Republicin kanssa räätälöitävä palvelu tulee tarjoamaan kiinalaisille jääkiekkoharrastajille mm. suomalaisten jääkiekkotähtien parhaita kikkavideoita. Gamesaverin Kiinan-versio integroidaan myös Sports Republicin CoachVision-ohjelmaan palvelemaan ja kehittämään kiinalaisia jääkiekkovalmentajia.

MTV:lle vuosi 2018 oli käännekohta – liikevaihto kasvu-uralle ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen14.2.2019 20:26:28 EETTiedote

Suomen suurimmalle kaupalliselle televisioyhtiölle MTV Oy:lle 2018 oli investointien ja uudistusten vuosi. Vaikka yhtiön tulos oli edelleen tappiollinen, onnistui MTV kääntämään liikevaihdon kasvuun edellisvuodesta, ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen. Tämä käy ilmi MTV:n omistavan ruotsalaisen Bonnier Broadcastingin torstaina julkistamasta tulosraportista.

Super Bowl käyntiin suomalaisen veden voimin30.1.2019 15:19:34 EETTiedote

Suomalainen Vellamo-mineraalivesi on kutsututtu maailman katsotuimpien urheilutapahtumien joukkoon lukeutuvan Super Bowlin avaavan Super Saturday -juhlan viralliseksi vedeksi. Perinteisesti tuhansia VIP-vieraita keräävässä tapahtumassa on mukana useita urheilu- ja viihdemaailman tähtiä ja maailmanluokan huippuesiintyjiä. Vellamon näkyvä mukanaolo tapahtumassa on merkittävä askel heinolalaisen mineraalivesiyhtiön Pohjois-Amerikan markkinoiden avauksessa.

Fredman Group varustaa Bocuse d’Or -joukkueemme Food Tech -osaamisella29.1.2019 08:40:00 EETTiedote

Maailman arvostetuimman kokkikilpailun Bocuse d’Orin kaksipäiväinen finaali alkaa tänään Lyonissa ja Suomen joukkueen tavoitteena kisassa on palkintosija. Kilpailumenestys paitsi tukee kisatiimimme jäsenten uraa, myös korostaa Suomen asemaa gastronomisella maailmankartalla. Keittiöammattilaistemme korkeaa gastronomista tasoa on varmistamassa myös teknologinen huippuosaaminen, jota edustaa kotimaisen Fredman Groupin rakentama älykkäiden keittiöiden johtamiseen tarkoitettu Fredman Food Tech -palvelukokonaisuus.