Virpojat liikkeellä pihoilla ja porraskäytävissä

Palmusunnuntaina pihoilla ja porraskäytävissä liikkuu virpojia, jotka soittelevat ovikelloja karkkien ja suklaan toivossa. Kaikkia suloiset virpojat eivät ilahduta, ja taloyhtiössä saattaa herätä keskustelua siitä, kenellä yhtiön ulkopuolisilla on oikeus päästä sisälle porraskäytävään ja ihmisten kotioville.

Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen kehottaa miettimään, onko virpojista kerran vuodessa mahdollisesti aiheutuva häiriö niin suuri ongelma, että taloyhtiön kannattaa sen vuoksi estää ulkopuolisten pääsyä porraskäytävään. Jos ulkopuolisista on haittaa ainoastaan palmusunnuntaina, virpojista häiriintyvät voisivat kenties jättää oman ovensa avaamatta mutta sallia silti muiden ottaa pääsiäisvitsat vastaan.

”Virpojien vierailu voi olla monelle odotettu tapahtuma, johon on varauduttu suklaamunia ja muita herkkuja ostamalla. Suosittelen, että taloyhtiöissä toivotetaan virpojat tervetulleiksi eikä ainakaan kovin kevyin perustein lähdettäisi estämään lasten pääsyä porraskäytäviin”, Pynnönen toteaa.

Laki sallii porraskäytävissä kaupustelun

Aiemmin yleiset ”Kerjääminen ja kaupustelu kielletty” -kyltit ovat monin paikoin kadonneet porraskäytävistä. Aikoinaan ne perustuivat kaupungin järjestyssääntöihin. Sittemmin kaupunkien järjestyssäännöt on korvattu yleisellä järjestyslailla, eikä tätä kieltoa ole otettu järjestyslakiin.

”Nykyään kaupustelu on siis lain mukaan sallittua rappukäytävässä, mutta se voidaan tietenkin kieltää taloyhtiön omissa järjestysmääräyksissä”, Kristel Pynnönen sanoo.

Taloyhtiön omien järjestysmääräysten tehoa voi heikentää se, etteivät ulkopuoliset yleensä ole perehtyneet taloyhtiön sääntöihin eivätkä he sen vuoksi välttämättä tiedä, että kaupustelu on tässä taloyhtiössä kielletty.

”Tehokkain tapa estää ulkopuolisten pääsy rappukäytävään on pitää ulko-ovet lukittuna. Jos käytössä on koodi, sitä kannattaa vaihtaa aika ajoin. Asukkaita voi myös ohjeistaa siihen, ettei ulkopuolisille tai tuntemattomille tulisi avata ovea”, Pynnönen neuvoo.

Jos ulko-ovi pidetään lukittuna, pelastuslaki edellyttää oveen maininnan tahosta, jota voi tarvittaessa pyytää avaamaan oven.

Kiinteistöliiton Korjausrakentamisbarometri: Korona vähentää taloyhtiöiden korjausrakentamista22.4.2020 08:25:00 EESTTiedote

Koronakriisin heikentämä taloustilanne vähentää taloyhtiöiden korjausrakentamista, selviää Kiinteistöliiton kaksi kertaa vuodessa tekemästä Korjausrakentamisbarometristä. Barometri näyttää kuluvalle vuodelle korjausrakentamisen kasvua enintään pääkaupunkiseudulla. Vastanneista 33 prosenttia arvioi taloyhtiönsä korjausrakentamisen supistuvan kuluvana vuonna, kun taas 27 prosenttia odottaa korjaamisen kasvavan yhtiössään viime vuoteen verrattuna .

Korona vaikuttanut taloyhtiöiden korjaushankkeista lähes joka kolmanteen17.4.2020 08:20:00 EESTTiedote

Koronakriisillä on ollut vaikutusta taloyhtiöiden korjaushankkeista lähes joka kolmanteen. Eniten virus on vaikuttanut korjaushankkeita koskevaan päätöksentekoon, joka on viivästynyt lähes joka viidennessä taloyhtiössä. Tiedot selviävät Kiinteistöliiton jäsenilleen tekemästä kyselystä, johon vastasi yli 3300 taloyhtiöiden hallitusten jäsentä tai isännöitsijää huhtikuun kahden ensimmäisen viikon aikana.

Isännöintipalkkiot 2020 -tutkimus: Kokouspalkkiot ja muut erillisveloitukset nousseet eniten7.4.2020 08:58:00 EESTTiedote

Taloyhtiöiden maksamat isännöintipalkkiot ovat kasvaneet maltillisesti viime vuosina. Isännöinnin kiinteä kuukausipalkkio on pysynyt ennallaan vuodesta 2017 vuoteen 2020, jopa laskenut hieman. Isännöintipalkkiot vaihtelevat huomattavasti, ja erityisen suurta vaihtelu on erillisveloitusten osalta. Erillisveloitettavien palkkioiden nousua on ollut mm. kokouspalkkioissa, erillisveloitettavissa tuntitöissä, kilometrikorvauksissa sekä isännöitsijäntodistuksissa.

Kiinteistöliiton esitys kehysriiheen: Taloyhtiöille korjausavustus ylläpitämään korjausrakentamista6.4.2020 16:02:04 EESTTiedote

Taloyhtiöitä edustava Kiinteistöliitto esittää maan hallitukselle kehysriihessä käsiteltäväksi suhdanneluonteista 10 prosentin korjausavustusta asuntoyhtiöille sekä taloyhtiöiden perusparannuslainojen takausehtojen muuttamista. Asuinrakennusten korjausrakentaminen on hyvä väline ylläpitää kotimaista tuotanto- ja investointitoimintaa. Asuntojen omistajia kannattaa nyt kannustaa toteuttamaan myös energiatehokkuutta parantavia korjauksia.