Virta Financial Timesin Euroopan nopeimmin kasvavien yritysten joukossa 4. kerran peräkkäin – Tech Tourin arvioimana yksi seuraavista teknologiajäteistä

Suomalainen sähköautojen latauspalveluyritys Virta (Liikennevirta) ylsi Financial Timesin FT 1000 -listalla Euroopan nopeimmin kasvavien yritysten joukkoon neljättä kertaa peräkkäin. Vuosittainen, nyt seitsemättä kertaa ilmestyvä raportti julkaistiin 1. maaliskuuta. Tutkimusyhtiö Statistan kanssa laaditussa rankingissa listataan eurooppalaiset yritykset, jotka saavuttivat liikevaihdon korkeimman vuotuisen kasvuvauhdin vuosien 2018 ja 2021 välillä.

Virta oli Euroopan nopeimmin kasvava yritys, joka tarjoaa alustoja sähköautojen lataamiseen. Huomionarvoista on, että Virta kuuluu niihin harvinaisiin 65 yritykseen, jotka ovat päässeet FT 1000 -listalle neljä kertaa peräkkäin. Vuosina 2015–2022 Virran CAGR on ollut 90 %. Virran kasvu jatkui viime vuonna vahvana ja yhtiö saavutti alustavien tilintarkastamattomien tilinpäätöstietojen mukaan 112 %:n vuotuisen liikevaihdon kasvun.

FT 1000:n lisäksi Virta pääsi 22. helmikuuta julkaistulle Tech Tour Growth50-listalle. Kahdeksannessa vuosittaisessa raportissa nostetaan esiin eurooppalaiset huipputeknologiayritykset, joilla on potentiaalia nousta yksisarvisiksi. Yli 90 huippusijoittajasta koostuva valintalautakunta äänesti Virran yhdeksi 15:stä parhaasta kestävän kehityksen teknologiayrityksestä. Aiemmin listalla ovat olleet muun muassa Spotify ja iZettle.

"Jatkuva kasvumme kertoo siitä, että Virran ratkaisu tarjoaa menestyksekkään ratkaisun julkisille ja yksityisille toimijoille, jotka tarvitsevat nopean ja kustannustehokkaan tavan aloittaa ja skaalata sähköautojen latausliiketoimintaa", sanoo Virran toimitusjohtaja Jussi Palola.

”Tämä on kuitenkin vain yksi osa siitä, miten voimme edistää kestävää tulevaisuutta. Lisäämällä investointejamme energianhallintateknologioihin ja johtavaan asemaamme niissä voimme auttaa valjastamaan sen kapasiteetin, jonka verkostomme sekä yleisesti sähköautot tuovat nopeaan globaaliin siirtymiseen uusiutuviin energioihin", Palola jatkaa.

Esa-Pekka Nykänen
Liikennevirta Oy
esa-pekka.nykanen@virta.global

VIRTA – maailmanlaajuinen edelläkävijä älykkäissä sähköautojen latausratkaisuissa

Virta on maailmanlaajuinen edelläkävijä älykkäiden sähköautojen latauspalvelujen kehittämisessä. Virran digitaalista sähköautojen latausalustaa käyttää yli 1000 yksityistä ja julkista yritystä ja organisaatiota vähittäiskaupan, hotellien, kiinteistöjen, pysäköinnin, bensiinin vähittäismyynnin, autoteollisuuden ja energiateollisuuden aloilla. Nämä asiakkaat käyttävät yli 75 000 latauslaitetta 35 maassa, jotka muodostavat "Powered by Virta" -verkoston. Verkkovierailujen kautta sähköautonkuljettajat voivat käyttää yli 350 000 latauspistettä yli 65 maassa.

Virta on eturintamassa viemässä maailmaa kestävämpään tulevaisuuteen helpottamalla sähköautojen latausta. Sillä on 34 patenttiperhettä, joissa keskitytään energianhallintaominaisuuksiin, jotka ovat keskeisiä tulevaisuuden verkottuneen energia- ja liikkuvuusekosysteemin kannalta.

Autoglymin uusi kolmivaikutteinen autonpesuaine helpottaa autonpesua ja luo kiiltävän lopputuloksen suojaavalla pinnalla15.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Ceramic Wash & Protect on kehitetty Autoglymin uudella shampoopohjaisella, keraamisella (Si02) teknologialla. Helpottaa auton maalipinnan puhdistamista ja pesun jälkeistä kuivaamista lyhentäen autonpesuun kuluvaa aikaa. Pesuaineen äärimmäisen konsentroitu, heikosti vaahtoava koostumus on erittäin riittoisa ja yksi pakkaus riittää jopa 33 pesukertaan.

Virta sai ison tilauksen Saksasta – Plaza-hotelliketjulle Virran sähköautojen latauspalvelu kaikkiin ketjun hotelleihin9.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Saksan suurimpiin hotelliketjuihin kuuluva Plaza-hotelliryhmä alkaa tarjota yhteistyössä suomalaisen Virran kanssa matkailijoilleen sähköajoneuvojen latauspalvelua (EV) kaikissa Plazan yli 50 hotellissa Saksassa, Itävallassa ja Hollannissa. Julkinen latausinfrastruktuuri tulee käyttöön vauhdilla laajentuvan Plaza-ryhmän hotelleissa lähikuukausien aikana. Uuden hotellipalvelun avulla hotellivieraat voivat ladata sähköautojaan oleskelunsa aikana, mikä tukee kestävää liikkumista ja tarjoaa lisäarvoa matkustajille.

Anatolian moskeijareitti esittelee arkkitehtoniset, puiset hypostyylimoskeijat, jotka ovat Turkin 21. Unescon maailmanperintökohde8.4.2024 09:36:13 EEST | Tiedote

Anatolian Unescon maailmanperintökohteet ovat täynnä arkkitehtuurin ihmeitä. Anatolia tarjoaa muinaisten sivilisaatioiden synnyinsijana ainutlaatuisia historiallisia ja arkkitehtonisia kokemuksia nykypäivän vierailijoille. Anatolian tarjoamiin aarteisiin kuuluvat muun muassa keskiaikaiset puiset hypostyylimoskeijat, joista tuli viime vuonna Turkin kahdeskymmenesensimmäinen Unescon maailmanperintökohde.

Viisi vinkkiä pihavalaistukseen8.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Keväällä, pihaa kesäksi suunniteltaessa tai muutostöitä tehdessä, on hyvä huomioida myös valaistus, vaikka pihavalaistuksen tärkeys korostuu vasta pimenevien syysiltojen lähestyessä. Oikeanlaisella valaistuksella on suuri merkitys niin tunnelman luomisessa ja ulkotilojen yksityiskohtien korostamisessa kuin turvallisuuden lisäämisessä piha-alueelle. LEDVANCEn valaistusasiantuntija Riku Varjelan vinkeillä saat pihavalaistuksesta entistä monipuolisemman.